وزیر صمت گفت: در خصوص رونق تولید امسال در 7 محور و 35 برنامه تعریف صورت گرفته است.

به گزارش نسیم اقتصاد، رضا رحمانی، وزیر صمت گفت: امروز در یک مراسم بسیار مهم حضور داریم. انصافا در این نمایشگاه کار بسیار بزرگی شده است‌. امسال یقینا اعتقاد بر این است که راهبرد حل مشکلات اصلی در توجه به تولید کشور و رونق تولید است. رونق تولید را امسال در 7 محور و 35 برنامه تعریف کردیم.

وی ادامه داد: نهضت ساخت داخل یکی از محورهای 7 گانه است. همین مورد را اگر جدی انجام دهیم بسیار مهم است. روی کلمه نهضت بحث‌های زیادی شده است. در سال‌های گذشته یکی از مشکلات ارزبری خودروها بود و نهضت ساخت داخل را شروع کردیم.

رحمانی اظهار کرد: ما از داخل وزارت خانه اقدام کردیم و دولت مکلف است که ساختارها را توسعه ندهد. ما در همین موقعیت مرکز پیگیری ساخت داخل ایجاد کردیم. وظیفه اصلی این است که امسال ساخت داخل مهم‌ترین کار است‌. واحدهای بزرگ مثل خودرو و فولاد به یک روش و واحدهای کوچک با روشی دیگر عمل کنند.

وزیر صمت ادامه داد: در حوزه خودرو واردات زیاد است و آذرماه به خودروسازان نخستین اختار را دادم. در نمایشگاه شهر آفتاب اطلاعیه به سازندگان و قطعه سازان برای داخلی‌سازی داده شد. روابط قطعه ساز و خودروساز اصلاح شود و باید فرصت اشتغال برای جوانان نیز باید صورت پذیرد.

رحمانی گفت: کاری که در خودرو صورت گرفته است ما در ماه‌های قبل بعضی از مردم در جریان کارها نبودند. ما روی برنامه‌ها حساس هستیم اما شرایط به صورتی بود که بحث حیات و عدم حیات صنعت خودرو مطرح می‌شد. تولید افت شدیدی داشت و روزهای اول تمرکز بر این مورد بود. مشتریان خودرو و افرادی که ثبت نام کردند اکثرا خریدار واقعی بودند. در این شرایط تیراژ تولید خودروهای پر تیراژ افزایش یافت که حرکتی هوشمندانه بود‌. کم شدن واردات بر روی نرخ خودرو تاثیر دارد و شاهد کاهش نرخ خواهیم بود.

وی ادامه داد: 80 درصد تولید به تعهدات و 20 درصد به صورت فروش فوری خواهد بود‌. این کار برای تامین مالی خودروسازان است‌. تعهداتی که پیش فروش قطعی شده هم به نرخ همان روز داده می‌شود. تا امروز تخلفی در این خصوص صورت نگرفته است. ما مقداری خودرو در پارکینگ بوده اما این اواخر تعداد آن بیشتر شده است. در هفته اخیر کف پارکینگ سایپا کاهش یافته و سرعت افزایش داشته است. ایران خودرو نیز همین روال را دارد.

رحمانی به ذکر نکته‌ای در خصوص گزارش‌های هفتگی پرداخت: 5 محورهایی به صورت گزارش هفتگی در خصوص آمار تولید به ویژه در 2 خودروساز، گزارش تعهدات، گزارش کف پارکینگ، واگذاری اموال و املاک و ساخت داخل به بنده داده می‌شود. این گزارش‌ها با هفته‌های قبل مقایسه می‌شود و شرایط خودروسازان بررسی خواهد شد.

وی در پایان گفت: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهم که خودروساز به سراغ ساخت قطعه برود. توان خوبی در قطعه‌سازی وجود دارد و قطعه ساز باید بداند که حمایت از آن صورت می‌پذیرد. به خودروسازان گفته ام که مطمئن باشند وزارت خانه از این روند حمایت می‌کند.

لینک کوتاه
رونق تولید ۷ محور و ۳۵ برنامه واردات حوزه خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما