بازار این روزهای خودروی پایتخت حاکی از روند بطئی و کند کاهش نرخ خودروهای داخلی و رکود سنگین حاکم بر خرید و فروش خودروهای خارجی و تعادل نسبی قیمتها در این بازار است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، بطور نمونه پژو 405 که هفته گذشته در حدود نرخ 80 میلیون و 500 هزار تومانی قرار داشت، امروز به 78 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 206 تیپ پنج از 105 میلیون تومان به 99 میلیون تومان، همچنین پژو 206 تیپ دو ظرف یک هفته از 85 میلیون به 84 میلیون تومان کاهش یافته است.
علاوه براین دیگر خودرو ساز داخلی، سایپاییها تغییر نرخ چندانی در یکی دو هفته اخیر تجربه نکردهاند و پراید 111 همچنان 49.5 میلیون تومان و پراید 131 به ا رزش 45 میلیون تومان داد و ستد میشود.
بررسی قیمتها نشان دهنده کاهش شدید نرخ خودروسازان داخلی با مشخصه مونتاژ است. به طوری که هایما اس 7 به 285 میلیون تومان، هایما اس 5 به 260 میلیون تومان، پژو 2008 به 322 میلیون تومان، سراتو 305 میلیون تومان، چانگان 180 میلیون تومان، جک اس 5 به 280 میلیون تومان و سیتروئن سی 3 مدل 97 به 360 میلیون تومان و همین خودرو در مدل 98 به 390 میلیون تومان نرخ دارند.
همچنین در برخی موارد فروش کارتکسی خودروها از سوی نمایندگیها با تحویل روز گزارش شده است.
برخی کارشناسان، دلیل تداوم ریزش هر چند اندک قیمتها را سخنان وزیر صنعت مبنی بر تکمیل تعداد زیادی از خودروهای باقی مانده در کف کارخانهها و عرضه آنها به بازار میدانند که اثر روانی خود را بر جای گذاشته است.
آنان همچنین به وعدههای خودروسازان مبنی بر تکمیل 20 تا 30 هزار دستگاه خودرو طی روزهای آینده استناد کرده و همین موضوع را عاملی بر کاهش بیشتر قیمتها در بازار کنونی با خریدار کم عنوان میکنند.
یک نمایشگاه دار در شرق تهران در این زمینه به ایرنا گفت: قیمتهای کنونی خودروها به هیچ عنوان با واقعیت تناسبی ندارد، حتی اگر فرض کنیم در یک سال گذشته قیمتها 100 درصد افزایش یافته باشد، پژو 206 که پارسال 36 میلیون تومان نرخ داشت باید 72 میلیون تومان باشد نه 86 میلیون تومان، یا پژو 405 که پارسال 33 میلیون تومان نرخ داشت با دو برابر شدن نرخ باید 66 میلیون تومان و نه 78.5 میلیون تومان باشد.
وی که خواست نامی از او در گزارش ذکر نشود، افزود: بازار هنوز با قیمتهای 18 فروردین ماه که خارج از انتظار و بیضابطه افزایش یافته بود، فاصله دارد و اگر سیگنالهای منفی مثل نبود قطعه، ورشکستگی خودروسازان و غیره به آن وارد نشود، کاهشهای بیشتری انتظار میرود.
این بنگاه دار معتقد است که بازار خودرو به شدت روانی و احساسی است و مشتری برای خرید خودرو صف نکشیده است.
بررسیها همچنین حاکی از نرخ 82 میلیون و 500 هزار تومانی سمند ال. ایکس و یکصد میلیونی پژو پارس است.
برخی منابع آگاه خبر میدهند که حدود 10 هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان فاکتور شده و به زودی بهدست مشتریان میرسد. بیشتر این خودروها نیز پژو 206 تیپ پنج و پژو پارس است.
رکود سنگین بازار خارجی ها
«کوروش طواحن» نمایشگاه دار خودروهای خارجی در منطقه یوسف آباد تهران نیز گفت: طی هفتنههای گذشته قیمتهای تعادلی را شاهد بودیم، اما رکودی خیرهکننده بر بازار حاکم است، به طوری که از اواخر خرداد ماه که شکست قیمتها و رکود بر معاملات را شاهد بودیم، تا امروز تغییر خاصی مشاهده نمیشود.
وی اظهارکرد: این روزها کسی برای سرمایهگذاری در زمینه خودرو به نمایشگاهها مراجعه نمیکند و خریداران واقعی نیز به دلیل انتظار کاهش بیشتر نرخ ها، دست نگه داشته و خرید خود را به تعویق انداختهاند.
طواحن، شایعات اخیر درخصوص احتمال واردات خودرو از سوی خودروسازان برای پاسخگویی به تعهدات معوق مانده مشتریان را بعید دانست و گفت: شرایط ارزی کشور اجازه چنین تصمیمی را نمیدهد، علاوه بر آن ثبت سفارش خودروهای خارجی مسدود است.
وی افزود: اگر شرایط برای ترخیص بیش از 10 هزار خودروی باقی مانده در گمرک روانسازی میشد، میتوانست بر نزولی شدن قیمتها تاثیرگذار باشد، اما عملی نشدن این موضوع و بالا بودن تعرفههای گمرکی که برای برخی خودروها تا 400 و حتی 500 میلیون تومان آب میخورد، مانعی بر سر آن است.
منبع: ایرنا
نظرات شما