دبیر انجمن موتورسیکلتسازان گفت: قیمتها در خرید موتورسیکت تاثیرگذار بوده اما نسبت به سایر کالاها از جمله خودرو افزایش چندین برابری نداشته است.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از گسترشنیوز، بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در خصوص وضعیت تولید در سالهای گذشته گفت: سال گذشته تقریبا 8 ماه موتورسیکلتسازان تعطیل بودند و تنها 4 ماه به فعالیت پرداختند. دو قانون بود که باید اجرا میشد و در عمل باعث ایجاد مشکلاتی برای تولید موتورسیکت در کشور شد. یکی از این قوانین مربوط به اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده بود که مصوبه آن از آبان ماه اجرا شد و شرایط به گونهای پیش رفت که 4 ماه پایانی سال کارخانههای ساخت، تعطیل بودند. با استفاده از مستنداتی که ارائه کردیم این مصوبه یک سال به تعویق افتاد. در نتیجه شرکتهای تنها در اواخر بهمن و ماه اسفند سال گذشته به تولید پرداختند. مشکل دیگر نیز مربوط به استاندارد یورو 4 بود که شرکتها نمیتوانستند خود را به این استاندارد برسانند و 4 ماه دیگر باعث تعطیلی شد. ziamoghadam.jpg سوییچ کردن از کاربراتور به انژکتور
وی دلایل کمبود تقاضا را چنین عنوان کرد: در یک ماه اخیر تولید خاصی صورت نگرفته است و باید دید در آینده وضعیت به چه صورت پیش خواهد رفت. دلیل کمبود تقاضا چندین عامل است که یکی از مهمترین آنها اجرای شتابزده قوانین است و عدم توجه به این قضایا باعث بروز کمبود تقاضا شده است. در سال 95 سیستم سوخترسانی از کاربراتور به انژکتور تغییر پیدا کرد. 35 درصد یک موتورسیکلت را پیشرانه آن تشکیل میدهد و سیستم انژکتوری یک سیستم جدید محسوب میشود. این سیستم بیشتر از کشور چین و مابقی از هند تامین میشود و بر روی این تکنولوژی به صورت گسترده کار نشده بود. تمامی این موارد باعث شد که اکثرا به سمت انژکتور نرفتند و از آنجا که تکنولوژی جدیدی بود بازار تقاضای آنچنانی نداشت. همانطور که پیش از این گفته شد، هیچ جای دنیا مصوبهای را ابلاغ نمیکنند که از فردای آن روز اجرایی شود بلکه 6 ماه الی یک سال به سازندگان فرصت داده میشود اما متاسفانه در ایران این اتفاق نیفتاد.
امسال افزایش قیمت نداشتیم
ضیا مقدم در مورد قیمتها گفت: قیمتها در خرید موتورسیکت تاثیرگذار بوده اما نسبت به سایر کالاها از جمله خودرو افزایش چندین برابری نداشتهایم. به طور کلی با توجه به تغییرات نرخ ارز، قیمت تمام شده برای ساخت موتورسیکلت نیز تغییر پیدا میکند. افزایش قیمت یک اتفاق منطقی در زمینه موتورسیکلت است اما امسال تاکنون افزایش قیمت نداشتهایم چرا که بازار تقاضایی وجود ندارد. لازم به ذکر است که در سال 96 و 97 نزدیک به 80 درصد کاهش تولید موتورسیکلت در کشور داشتیم و وضعیت سال آتی هنوز مشخص نیست. با توجه به اینکه 70 هزار موتورسیکلت در سال گذشته تولید شد، فعلا بازار امسال را تا 6 ماه نخست پوشش خواهد داد. هنوز بازار تقاضا آنقدر وجود ندارد که شرکتها اقدام به تولید موتورسیکلت کنند و در زمینه فروش موفق باشند.
حمایت از نمونههای برقی
وی در پایان به تولید و فروش موتورسیکلتهای برقی چنین اشاره کرد: تولید موتورسیکلتهای برقی چندین سال است که مطرحشده و بهشدت انجمن موتورسیکلتسازان بر روی این قضیه کارکرده است. گزارشهای کامل و تخصصی توسط انجمن عرضهشده تا این نوع موتورسیکلتها مورد استقبال مردم قرار بگیرند ضمن اینکه دولت نیز باید حمایت لازم خود را داشته باشید. مشکلات فراوانی در خصوص موتورسیکلتهای برقی وجود دارد و آنقدر باید انگیزه در مردم ایجاد شود که استقبال گستردهای از آنها صورت بپذیرد. قیمت این نوع موتورسیکلتها بسیار بالا است و مشتری فراوانی ندارد ضمن اینکه ایستگاههای شارژ در سطح شهر وجود ندارد. یک موتورسیکلت برقی که 12 میلیون قیمت دارد بعد از دو سال باید نزدیک به 6 میلیون تومان خرج باتری آن شود. درصورتیکه حمایت و تسهیلاتی برای استفاده از آنها وجود نداشته باشد انگیزهای برای خرید نیز ایجاد نخواهد شد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
قیمت خودرو امروز، جمعه، 21 اردیبهشت 1403 با توجه به تعطیلی بنگاههای خرید و فروش خودرو،... 21 اردیبهشت 1403
گزارش تحولات بازار مسکن در حالی منتشر شد که در این گزارش قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته و... 20 اردیبهشت 1403
قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی برای هفته جاری (10 تا 16 اردیبهشت 1403) از سوی میدان بزرگ... 11 اردیبهشت 1403
ریزش قیمتها همچنان در بازار خودرو ادامه دارد. 10 اردیبهشت 1403
قیمت خودرو در آخرین روز هفته ثابت ماند. 7 اردیبهشت 1403
قیمت طلا در بازار جهانی وارد فاز ریزشی شد. 30 فروردین 1403
از امروز صبح نرخ دلار که بنا به هیجانات اخبار سیاسی اوج گرفته بود و به نزدیک 70 هزار تومان... 26 فروردین 1403
عضو کانون سراسری انبوهسازان درباره وضعیت بازار اجاره در سال 1403 توضیح داد. 25 فروردین 1403
نظرات شما