اختصاص ارز 4200تومانی به نهاده‌ها، ممنوعیت و وضع تعرفه برای صادرات، صدور مجوز واردات جوجه یک‌روزه و محصول نهایی، راهکارهای ستاد تنظیم بازار کشور برای کاهش التهاب بازار گوشت قرمز و مرغ است؛ بازاری که این روزها، عرضه و تقاضا در آن، به‌واسطه فضای روانی، کاهش مقطعی تولید ملتهب شده است. این درحالیست که چندی پیش صادرات گوشت مرغ با شرط تامین بازار داخلی رفع ممنوعیت شد که برخی کارشناسان بر این باور بودند که آزادسازی صادرات این محصول تاثیری در افزایش قیمت بازار داخلی این محصول نخواهد داشت زیرا وضعیت تولید این محصول در شرایط مناسبی قرار دارد.

آمارها نشان می دهد با وجود اینکه ایران ظرفیت تولید 3 میلیون تن گوشت مرغ را دارد اما سالیانه 2 میلیون و 300 هزار تن گوشت مرغ در ایران تولید و عرضه می شود که تامین کننده نیاز داخلی است تا جایی که در سالهای اخیر شاهد صادرات سالانه 100 هزار تن از مرغ مازاد بر نیاز داخلی بوده ایم.

 دولت به افزایش قیمت مرغ دامن زد
در همین ارتباط محمد علی کمالی سروستانی مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران در گفت وگو با نسیم اقتصاد ؛ با اشاره به افزایش قیمت مرغ اظهارداشت: در حال حاضر یارانه ای که دولت به تولید کنندگان ارائه میدهد به دست آنها نمی رسد. از این رو عملا تولید کننده مجبور است با قیمت بسیار بالاتر از آن مبلغی که وارد کننده یارانه دریافت می کند سویا و ذرت مورد نیاز مرغداری را تامین کند .
وی در ادامه با بیان این که میزان ذرت و سویایی که شرکت پشتیبانی مرغ در اختیار مرغدار قرار می دهد ناچیز است یادآورشد: این میزان شاید تنها 5 درصد نیاز مرغداران را تامین کند. بنابراین عملا مرغدار ناچار است با قیمت گران نهاده ها را تامین کند.
کمالی سروستانی یادآور شد: در صورتی که نهاده هایی که وارد کننده وارد کشور می کند از طریق اتحادیه مرغداران توزیع شود این موضوع قطعا می تواند در قیمت مرغ اثر بخشی بیشتری داشته باشد. این در حالیست که اکنون مرغدار دو یا سه برابر قیمت عادی نسبت به تامین هزینه های سویا و ذرت اقدام می کند. از این رو به دلیل افزایش هزینه های تولید نمی تواند مرغ را با قیمت ارزان تر به درست مصرف کننده برساند. چرا که نرخ ارزان مرغ به معنای تعطیلی واحدهای مرغداری است.
وی در ادامه میانگین قیمت مرغ را در خرده فروشی ها بین 17 تا 18 هزار تومان اعلام کرد و افزود: در دو ماه گذشته همزمان با وقوع بیماری طیور شاهد تلفات گسترده طیور در استان مازندران بودیم . از سویی دیگر وقوع سیل موجب بروز تلفات گسترده در استان مازندران شد. اما با این وجود در صورتی که وضعیت توزیع بهبود پیدا کند پیش بینی می شود که قیمت مرغ متعادل شود.
کمالی سرستانی با انتقاد از واردات بی رویه گوشت مرغ در بازار یادآور شد: واردات به جز این که تولید کنندگان ما را از گردونه تولید خارج کند اقدام مثبت دیگری را در بازار انجام نمی دهد. بنابراین سیاست های این چنینی تنها علیه تولید کننده است.
 
دخالت بی جای دولت ممنوع
از سوی دیگر برومند چهارآیین عضو اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در گفت وگو با  نسیم اقتصاد، با اشاره به افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد : پیش بینی می شود قیمت مرغ از نرخ 18 هزار تومان پیشی بگیرد.
چهارآیین با اشاره به تعیین قیمت مرغ در دی ماه سال گذشته افزود: قیمت مرغ در دی ماه سال گذشته بدون حضور تشکل ها و به صورت غیر کارنشناسی تعیین شد. چرا که تشکل ها عضو کارگروه تنظیم بازار محسوب می شوند. در نتیجه تعیین قیمت بدون حضور آنها اقدامی غیر قانونی بود.
عضو اتحادیه مرغداران گوشتی یادآورشد:  سال گذشته اعلام کردیم در صورتی که بساط قیمت غیر کارشناسی دستوری جمع نشود؛ وارد کانال بیش از 15 هزار تومانی قیمت مرغ خواهیم شود. از این رو دخالت دولت و تعزیراتی کردن قیمت موجب افزایش قیمت مرغ به بیش از 18 هزار تومان در خرده فروشی ها شد.
وی ادامه داد: در این شرایط شرکت پشتیبانی را مجبور کردند مستقیما نهاده ها را در اختیار کشتارگاه ها قرار دهد. از آن جایی که در کشتارگاه ها صرفا خدمات تولیدی ارائه نمی شود؛ بنابراین دخالت های دولت موجب شد که کشتارگاه ها ذرت و سویا را در بازار آزاد با قیمت بالا به تولید کنندگان بفروشند. به طوری که آن ها ناچار هستند سویا را با قیمت 5500 و ذرت را با قیمت 2000 تومان از کشتارگاه ها خریداری کنند. در نتیجه هزینه های تولید در بازار افزایش پیدا کرده است.
چهارآیین با انتقاد از سیاست های دولت در زمینه قیمت مرغ یاد آور شد: دولت به گونه ای عمل کرده است که به دلیل واسطه گری و دلالی هزینه های تولید افزایش پیدا کند.
وی در ادامه با بیان این که دخالت دولت به امر اقتصاد پسندیده نیست و کمکی به مردم نمی کند گفت: این اقدام تنها دلالی را در بازار ترویج می دهد. نه به نفع تولید کننده است و نه مصرف کننده .
عضو اتحادیه مرغداران گوشتی، با بیان این که بند ب ماده 4 قانون برنامه توسعه ششم توسعه دولت را از دخالت در امور اقتصادی منع کرده است افزود: نگاه دولت به تولید و خلق ثروت ارزشی باید باشد نه پوپولیستی.
وی با تاکید بر لزوم اعمال سیاست های صحیح برای تنظیم بازار مرغ گفت: روشی که طی 40 سال گذشته همه اقتصاد دان ها برای تنظیم بازار کالاهای اساسی پیشنهاد کردند و هیچ گاه عملیاتی نشد اکنون باید عملیاتی شود. در این شرایط پیشنهاد می شود که دولتمردان اقتصاد کشور را به بازار آزاد واگذار کنند.
چهارآیین در ادامه با بیان این که اعمال قیمت های دستوری و دخالت دولت در اقتصاد نمی تواند قیمت ها را متعادل کرد گفت: اجرای این سیاست ها تا کنون ناکام مانده است و پاسخگو نیست.
وی ادامه داد: در اقتصاد سرمایه گذاری در کشورهای اروپایی همچنین امریکا و کانادا به دلیل شکست در اجرای دستوری قیمت ها اقتصاد به بازار آزاد واگذار شود.
چهار آیین با تاکید بر لزوم ثبات اقتصادی برای تثبیت قیمت کالاهای اساسی در کشور افزود: با ایجاد ثبات اقتصادی زمینه تولید کیفی کالا فراهم می شود.
عضو اتحادیه مرغداران گوشتی، با بیان این که در یک ثبات اقصادی تولید کنندگان با یکدیگر رقابت می کنند افزود: در این شرایط قیمت با این رقابت منطقی می شود. و از سویی دیگر صد در صد در این فضا کالای با کیفیت تولید می شود. در غیر این صورت با تصمیمات پوپولیستی ره به جایی نمی بریم.
 
افزایش تقاضا برای گوشت مرغ
محمد یوسفی نیز در گفت و گو با  نسیم اقتصاد اظهارداشت: با گرانی قیمت گوشت قرمز تقاضا برای مصرف گوشت مرغ افزایش یافته که همین امر در قیمت این محصولات تاثیرگذار است.
رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران گفت: اکنون قیمت هر قطعه جوجه یک روزه بین 4700 تا 4800 تومان، هرکیلوگرم ذرت شرکت پشتیبانی امور دام در بنادر 1350 تومان و ذرت در بازار آزاد 1700 تومان، کنجاله سویا در بنادر 2350 تومان در بازار آزاد 3500 تا 3800 تومان است که در قیمت نهایی محصول تاثیرگذارند.
وی ادامه داد: امروز قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده حدود 9 هزار تومان و خرده فروشی بین 11.5 تا 12.5 هزار تومان است که در برخی خرده فروشی ها با نرخ 16 تا 17 هزارتومان نیز عرضه می شود.
 
نگرانی مرغداران از تامین دان
رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران نیز با بیان اینکه مرغداران نگران تامین دان مورد نیاز تولید هستند، افزود: شرکت پشتیانی نقش مهمی در عرضه سهمیه دان به واحدهای مرغداری کشور دارد و به تازگی حمل بار نهاده های طیور از بنادر به استان ها روان شده است.
وی از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا با تسهیل و روان سازی دان به استان ها، نگرانی مرغداران را برای کاهش سهمیه کاهش دهند.
یوسفی بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نیست،گفت: ارزی که می‌خواهند صرف واردات کنند را به تولیدکنندگان بدهند وماهمان میزان مرغ را 10 درصد ارزان‌تر تحویل می‌دهیم.
وی پیش بینی کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید همچون قیمت نهاده های طیور و جوجه یک روزه در بازار آزاد، به نظر می رسد که قیمت گوشت مرغ برای مصرف کننده کاهش چندانی پیدا نکند.
در صورتی که بعد اقتصادی خانواده در نظر گرفته شود 6 نفر بیکار می شوند. و 24 نفر با پیامد سو روبرو می شوند .

لینک کوتاه
پرواز مجدد قیمت مرغ سياستها تنظيم بازار پاسخگو

اخبار مرتبط

نظرات شما