بدل ها همیشه مورد توجه هستند! از زیورآلات بدل تا بدل ایرانی لیونل مسی! بدل سازی اکنون وارد دنیای سلبریتی ها هم شده است. اما در صنعت، این موضوع به شکل پر رنگی وجود دارد. بدون شک چینی ها را می توان سلطان کپی برداری و بدل سازی در جهان دانست!

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از اسب بخار صنعت خودروسازی هم از دیگر عرصه های خودنمایی جوانان چین است! خودروهای چینی بسیاری وجود دارند که در طراحی و ویژگی های فنی تا حد زیادی به برندهای معروف وابسته اند. هر چند شدت و ضعف این موضوع متغیر است اما از میان خودروهای چینی راه یافته به بازار ایران هم، کم و بیش مدل های شبیه به خودروهای اروپایی و … دیده می شود.

در این مقاله نگاهی کرده ایم به هفت خودروی چینی کپی موجود در ایران که نمونه های اصلی برخی از آن ها هم در بازار کشور قابل خریداری هستند.
بی وای دی S6



کراس اوور قدیمی بی وای دی بر پایه پلت فرم سال خورده نسل دوم لکسوس RX شکل گرفته است. مبتدی ترین افراد در حوزه صنعت خودروسازی هم می توانند با نگاهی گذرا به بدنه این خودرو، شباهت فراوان آن با RX را احساس کنند. بی وای دی حق لیسانس استفاده از این پلت فرم را از کمپانی تویوتا دریافت کرده است. در حالی که لکسوس از پیشرانه 3٫5 لیتری 276 اسب بخاری در نسل دوم RX استفاده کرده بود، بی وای دی به سراغ پیشرانه ای 2٫4 لیتری با 160 اسب بخار قدرت رفته است.
اشتراک فراوان S6 با شاسی بلند محبوب لکسوس، کیفیت و دوام بالاتری را نسبت به دیگر هم وطن اش برای آن پدید آورده است. اگرچه S6 اندازه بزرگ و امکانات قابل قبولی دارد، اما این خودرو با توجه به ظاهر از مد افتاده اش، حرف چندانی در برابر رقیب های خود در بازار ایران نمی تواند بزند.
برلیانس H320



ب ام و سری 1 کوچک ترین محصول خودروساز آلمانی است. از سویی، برلیانس چین هم همکاری گسترده ای با باواریایی ها دارد. بنابراین شباهت هاچ بک H320 برلیانس و نسل اول سری 1، تصادفی نیست و با نظارت خود شرکت ب ام و به ثمر نشسته است. ب ام و این پلت فرم را در اختیار شریک چینی خود قرار داده است تا سری H300 بر روی آن خلق شود. هر چند در حال حاضر نسل جدید این خودرو از سوی برلیانس معرفی شده است، اما شرکت پارس خودرو همچنان به تولید مدل قدیمی ادامه می دهد.

این خودرو در نمونه صندوق دار، تحت عنوان H330، فاصله بیش تری با سری 1 گرفته است. هر چند هنوز هم شباهت هایی با محصولات ب ام و دارد. از مهم ترین دلایل موفقیت این دو خودرو را می توان شباهت آن ها با خودروهای ب ام و دانست که بسیاری از جوانان، تنها به همین دلیل، به سراغ برلیانس می روند.

ب ام و از دو نوع پیشرانه 1٫6 و 2٫0 لیتری در سری 1 استفاده می کرد. این پیشرانه ها به ترتیب 115 و 150 اسب بخار قدرت تولید می کردند. هر چند یک نسخه تقویت شده از مدل 2٫0 لیتری نیز با 177 اسب بخار عرضه شد اما پارس خودرو سری H300 را با یک موتور 1٫5 لیتری عرضه می کند که 103 اسب بخار قدرت دارد.

مدل های سری H300 کیفیت متوسطی دارند و با توجه به عرضه گسترده و بازار انحصاری ایران، محبوبیت بالایی در کشورمان دارند. ب ام و سری 1 هاچ بک کارکرده را امروز با بهایی کم تر از 200 میلیون تومان هم می توان پیدا کرد. برلیانس H320 صفر کیلومتر هم در مدل اتوماتیک و با پیشرانه 1٫65 لیتری جدید، این روزها با قیمت های نجومی 130 میلیون تومانی دست به دست می شود! در حالی که بهای نسخه های کارکرده آن کم تر از 100 میلیون است.
لیفان X50




لیفان را می توان از جالب ترین خودروسازان چین دانست. شرکتی که پس از گذشت چند سال، همچنان هیچ زبان طراحی مشخصی برای محصولات خود ندارد و تخصص اش، ترکیب طرح های موفق جهانی و استخراج خودرویی زیبا از دل این مخلوط است! X50 را می توان نخستین هاچ بک کراس لیفان در بازار ایران دانست. X50 هر چند در نمای جلو شباهت اندکی با محصولات قدیمی اروپایی، از جمله اوپل دارد، اما نکته بحث برانگیز طراحی نمای بیرونی این خودرو، شباهت انکار ناپذیر چراغ های عقب آن با آلفارومئو جولیتا است.

ظاهر جذاب و جوان پسند، امکانات خوب و قیمت رقابتی این خودرو در ابتدای عرضه، نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کرد اما رفته رفته موفقیت آن با رکود مواجه شد. اگرچه ذهنیت نه چندان مثبت خریدار ایرانی به نشان لیفان هم در کم فروغ شدن محصولات این برند، بی اثر نیست.


X50 از موتوری به حجم 1٫5 لیتر و با 102 اسب بخار قدرت برخوردار است. در حالی که الگوی ایتالیایی آن با 100 سی سی حجم موتور کم تر، 170 اسب بخار تولید می کند! نا گفته نماند که جولیتا صفر تا صد را در 7٫8 ثانیه پر می کند.

امروز می توانید با بودجه 120 میلیونی، مالک یک دستگاه X50 صفر کیلومتر با جعبه دنده اتوماتیک شوید. در حالی که جولیتای زیبا و اصیل با توجه به سال ساخت و میزان کارکرد، از 230 تا حتا 500 میلیون تومان قیمت خورده است! بدون شک قیمت بسیار بالای جولیتا در نمونه های کم کارکرد، هر خریداری را به انتخاب نسخه چینی آن وسوسه می کند!
آریو S300


زوتی Z300، S300، سایپا آریو یا هر چه شما آن را می نامید. نخستین محصول کمپانی زوتی چین که امتیاز پلت فرم آن به طور کامل توسط سایپا خریداری شد. خودرویی که این روزها بیش تر در لباس تاکسی های زرد رنگ دیده می شود و شاید بسیاری از ایرانی ها نمی دانند ریشه این خودرو به محصولی از تویوتا باز می گردد!

تویوتا آلیون، سدان جمع و جوری از این شرکت ژاپنی است که در حد فاصل دو مدل کرولا و کمری قرار می گیرد. تویوتا هیچ گاه برنامه عرضه جهانی این خودرو را دنبال نکرده است و تنها در برخی از بازارهای خاص به فروش می رسد. بنابراین با توجه به غیاب آلیون در ایران، آریو را می توان مصون ترین خودروی کپی موجود در بازار دانست! هر چند در مقایسه با دیگر اعضای این فهرست، کپی ترین هم به حساب می آید! آریو تنها در لوگوی وسط جلو پنجره با آلیون متفاوت است و دیگر بخش های طراحی آن، مو به مو با نمونه ژاپنی یکسان است.

مالکان آریو از کیفیت، دوام و نرمی این خودرو، رضایت نسبی دارند. تنها مشکل آن ها، قیمت بالای لوازم و قطعه های یدکی آریو است. پیشرانه آریو به طور دقیق، 1٫590 سی سی حجم دارد که 112 اسب بخار تولید می کند. با این حال، آریو چندان بازار خرید و فروش پر رونقی ندارد و کم تر توسط مشتریان، جدی گرفته می شود. خوش بختانه یا متأسفانه، تویوتا آلیون در ایران قابل خریداری نیست اما آریو 1٫6 لیتری اتوماتیک را می توان در محدوده 110 میلیون تومان در بازار یافت. ناگفته نماند این خودرو نسبت به نمونه های وارداتی اولیه، با کاهش آپشن توسط سایپا مواجه شده است.
ام وی ام 110S



نسل اول ام وی ام 110 یا همان چری QQ، نخستین خودروی چینی بازار ایران بود. خودرویی که با تکیه بر شباهت بسیارش به دوو ماتیز، درست پس از توقف تولید این هاچ بک کوچک شهری، وارد خط تولید مدیران خودرو شد. با توجه به این که قیمت نسل قدیم ام وی ام 110 با ماتیز، فاصله چندانی ندارد، بنابراین بررسی این خودرو را بی فایده دانستیم.

اما نسل دوم QQ با نام 110S اکنون در ایران به فروش می رسد. طراحی ظاهری این خودرو رشد چشم گیری داشته است و کیفیت مواد ساخت مورد استفاده در آن نیز، ارتقا یافته است. اگرچه قیمت 60 میلیون تومانی این خودرو در نمونه های صفر کیلومتر، هرگز توجیه پذیر نیست. البته نمونه های کارکرده آن در محدوده 40 میلیونی، قیمت یکسان با پراید صفر کیلومتر است که نسبت به پراید، خودروی ارزشمندتری است.

اما دلیل اصلی قرار گرفتن 110S در فهرست ما، کپی برداری چری در طراحی این خودرو از یک خودروی اروپایی است. پژو 101 و سیتروئن C1، دو قلوهای کوچک PSA هستند که در بازار اروپا طرف داران بسیاری دارند. با وجود رابطه عمیق شرکت های فرانسوی با صنعت خودروسازی ایران، هیچ گاه پای این دو مدل به بازار کشور باز نشد. در نتیجه این بهترین فرصت برای یک شرکت چینی است که نمونه کپی این خودروها را بدون اتهام کپی برداری از سوی مردم، روانه بازار کند.

البته نسل جدید 101 و C1 مدت ها است در بازار جهانی معرفی شده اند و از زبان طراحی جدیدی بهره می برند. ام وی ام 110S خلاف نسل قبلی، تنها در نمونه 3٫0 سیلندر عرضه شده است که البته موتور 1٫0 لیتری آن، 68 اسب بخار قدرت تولید می کند. بیش تر مشتریان 110S را بانوان و جوانان دلزده از پراید تشکیل می دهند.
لیفان 620



دومین محصول لیفان در ایران بود که توانست تا حد زیادی، ناکامی مدل 520 را جبران کند. 620 را می توان دفتر چرک نویس کپی برداری های لیفان قلمداد کرد! خودرویی که از هر زاویه، به یکی از خودروهای معروف دنیا شبیه است! بی انصافی نیست اگر بگوییم خریداران این خودرو در زمان انتخاب آن، چندان هم از شباهت 620 به برند های معروف بدشان نمی آمد!
لیفان در طراحی پیشانی 620، ب ام و سری 3 را هدف قرار داده است. در واقع پوزه نسل پنجم سری 3 به بدنه نهمین نسل تویوتا کرولا متصل شده است تا لیفان 620 خلق شود! تا حدی که پروفیل کناری بدنه و چراغ ها و طراحی عقب 620، فیس لیفتی از کرولا به حساب می آیند.

در نمای جلو هم طراحان تنها به تعویض جلو پنجره اکتفا کرده اند! اما کپی برداری در 620 زمانی جالب می شود که وارد کابین آن شوید. فرم کلی داشبورد مانند کرولا است.

البته اندکی زیباتر و مدرن تر. اما طرح غربیلک فرمان از مرسدس بنز کلاس اس الگو برداری شده است! گویی فرمان بنز، چشم طراح را گرفته بوده است و هرگز نمی توانسته از جانمایی آن، صرف نظر کند! 620 دیگر در کرمان موتور تولید نمی شود اما در زمان تولید، با دو نوع پیشرانه 1٫6 و 1٫8 لیتری به بازار آمد.


620 های مجهز به پیشرانه 1٫8 را تلنت می نامند و این نسخه از امکانات رفاهی بیش تری برخوردار است.
620 تلنت کارکرده با جعبه دنده دستی، این روزها از 60 میلیون تومان به بالا قیمت گذاری می شود. تعداد اندکی از نسخه های صفر کیلومتر این خودرو که بیش تر تولید سال 96 هستند، تا 80 میلیون تومان هم قیمت می خورند. با توجه به ویژگی ها و قیمت های گفته شده، 620 تلنت کم کارکرد را می توان گزینه ای منطقی در وضعیت بازار امروز دانست. به ویژه هنگامی که قیمت آن را با سری 3 و کرولاهای دست دوم مقایسه کنید! اگرچه در بحث کیفیت، این مقایسه جایز نیست.
آمیکو آسنا




بیش تر ما آمیکو را با کمپرسی های قدرتمندش می شناسیم، شرکتی ایرانی که از ترکیب فن آوری اروپای شرقی و چین استفاده می کند. اما آمیکو به تازگی اقدام به عرضه یک پیکاپ چینی جدید با برند خود کرده است. Huanghai N2، نام اصلی این پیکاپ در چین است. برندی که در ایران ناشناس است و به همین علت آمیکو ترجیح داد آن را با نشان خود و نام ایرانی آسنا در کشور عرضه کند. آمیکو همچنین نسخه تک کابین این پیکاپ را نیز با نام آراز معرفی کرده است.
اما ساخت آسنا بنا به اطلاعات موجود، با الهام از تویوتا هایلوکس انجام گرفته است. پیکاپی سخت جان که این روزها قیمتی نجومی در بازار دارد. شباهت آسنا به هایلوکس در نمای کناری، فرم کلی اتاق و کلاس طراحی قابل درک است. طراحی داشبورد و کابین نیز به طرزی ناشیانه از روی هایلوکس الگو برداری شده است.

البته در نهایت آسنا به دلیل حوضچه بار بلندتر، خودروی بزرگ تری از هایلوکس است و در رده پیکاپ های غول پیکر قرار می گیرد. کلاسی که به دلیل عدم عرضه پیکاپ های آمریکایی در ایران، چندان در کشور ما شناخته شده نیست. با این اوصاف، آسنا را می توان در این بخش از بازار، بی رقیب دانست. هر چند بسیاری آن را با فوتون تونلند عرضه شده توسط ایران خودرو دیزل، مقایسه می کنند.

لینک کوتاه
هفت خودروی کپی برداری شده خودروهای موفق دنیا ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما