طی سال گذشته، 1583 روستا با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 173 هزار نفر، از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شده‌اند. امسال نیز بر اساس گفته‌های معاون شرکت آب و فاضلاب کشور، با توجه به افزایش میزان درآمد برای آب‌رسانی شرب روستاها و عشایر، می‌توان امید داشت وضعیت آب‌رسانی بهبود یابد.

به گزارش نسیم اقتصاد، مسعود خشایی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که چهار میلیارد مترمکعب آب در ایران به فروش می‌رسد، اظهار کرد: مقرر شده 20 تومان به ازای هر مترمکعب آب شرب، روی قبوض از مشترکان دریافت شود که عددی حدود 80 میلیارد تومان می‌شود و این در حالی است که تاکنون این عدد 60 میلیارد تومان بوده است.

وی، با تاکید بر اینکه در این درآمد برای آب‌رسانی روستاها و عشایر، بر اساس شاخص جمعیت و کمبود آب شرب سالم توزیع خواهد شد، تصریح کرد: این مبلغ در 31 استان، توزیع و برای هر استان مبلغی در نظر گرفته می‌شود که امیدواریم بتوانیم اقدامات مفیدی در این راستا انجام دهیم.

دولت، در قالب بند ب تبصره 6 لایحه بودجه سال 98 آورده است: "وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور، مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌های شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ 200 ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. صددرصد وجوه دریافتی تا سقف 965 میلیارد ریال، از حساب مذکور در ردیف معیت در بودجه شرکت مزبور صرفاً جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد. "

میزان عوارض دریافتی در قبوض آب از این محل، در سال 1397، معادل 150 ریال بود و سقف وجوه دریافتی از این محل، برای آب‌رسانی شرب روستایی و عشایری، در سال جاری به میزان 750 میلیارد ریال بود.

لینک کوتاه
خبر خوب روستاهای بی‌آب شاخص جمعیت کمبود آب شرب