طول شبکه‌های برق کشور (انتقال، فوق‌ توزیع و توزیع) در طول 40 سال گذشته بیش از 11 برابر افزایش یافته و از مرز 923 هزار «کیلومترمدار» گذشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت نیرو، بخش برق کشور به عنوان صنعتی زیربنایی در طی چهار دهه اخیر توانسته است با توسعه طرحهای خود در زمینه‌های مختلف، نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و آبادانی کشور ایفا کند. نگاهی به فعالیت‌های این صنعت در زمینه احداث شبکه‌های برق (انتقال، فوق‌توزیع و توزیع) در کشور حکایت از آن دارد که طول شبکه‌های یاد شده در سال 57 و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به حدود 81 هزار کیلومترمدار می‌رسید که این رقم در ابتدای دولت یازدهم به حدود 812 هزار کیلومترمدار و هم اکنون از مرز 923 هزارکیلومتر مدار گذشته است تا برق به دورترین نقاط مصرف برسد و مشترکان از نعمت آن برخوردار شوند.
 
بر این اساس در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از 110 هزار کیلومتر مدار به طول شبکه‌های برق کشور افزوده شده است و طبق برآورد صورت گرفته شبکه‌های برق (انتقال، فوق‌توزیع و توزیع) کشور نسبت به ابتدای انقلاب 11.3 برابر افزایش پیدا کرده است. بنابراین برق در ایران بدون در نظر گرفتن نیروگاه‌ها و پست‌های برق، در بیش از 923 هزار کیلومتر کابل جریان دارد که این حجم شبکه برق احداث شده حدود 154 برابر طول مرزهای زمینی ایران با کشورهای همسایه و 74 برابر قطر کره زمین است.
 
طول شبکه‌های انتقال و فوق توزیع کشور در ابتدای انقلاب 13 هزار و 500 کیلومتر مدار بوده است که تا ابتدای‌ دی‌ماه سال جاری با احداث خطوط جدید این رقم به بیش از 125 هزار کیلومتر مدار رسیده است و در حال حاضر نیز طول خطوط جدید انتقال و فوق توزیع که با پیشرفت 85 درصدی در حال ساخت و تکمیل شدن هستند به سه هزار و 324 کیلومترمدار رسیده است.
 
همچنین طول شبکه‌های توزیع برق کشور نیز از 68 هزار کیلومتر ابتدای انقلاب به حدود 798 هزار کیلومتر تا ابتدای فصل زمستان سال جاری رسیده است.

لینک کوتاه
افزایش ۱۱ برابری شبکه برق توزیع برق دورترین نقاط کشور

اخبار مرتبط