چهار وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارتخانه های اقتصاد، راه و شهرسازی، صنعنت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانستند از نمایندگان مجلس رای اعتماد کسب کنند.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از مهر، جلسه رای اعتماد به 4 وزیر پیشنهادی «راه و شهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «امور اقتصادی و دارایی»، بعد از ظهر امروز (شنبه 5 آبان ماه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور اکثریت نمایندگان و با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.
چهار وزیر پیشنهادی توانستند رأی اعتماد مجلس را به دست بیاورند
رضا رحمانی با 203 رای موافق، 49 رای مخالف و 13 رای ممتنع، فرهاد دژپسند با 200 رای موافق، 50 رای مخالف و 15 رای ممتنع، محمد شریعتمداری با 196 رای موافق، 63 رای مخالف و 5 رای ممتنع و محمد اسلامی با 151رای موافق، 98 رای مخالف و 8 رای ممتنع، رأی موافق نمایندگان را کسب کردند.
رنجبرزاده: رحمانی مدیری خلاق برای تبدیل تهدیدها به فرصت است
در جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اکبر رنجبرزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: رحمانی از جنس مجلس است، برنامه های ایشان بر اساس قوانین بالادستی و به ویژه طبق قانون برنامه ششم توسعه است.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، به صورت سالیانه هدف گذاری کمی شده است و این امر نظارت پذیری برنامه را افزایش می دهد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: آقای رحمانی برای دستیابی به این پست سلسله مراتب را گذرانده و در سطوح مختلف مدیریتی وزارت صنعت صاحب نام است.
وی اظهار داشت: در ولایت پذیری، مدیریت و پاکدستی ایشان همگی متفق القول هستند.
وی خلاقیت در تصمیم گیری را از ویژگی های رحمانی خواند و گفت: تدوین سند جامع نظام توزیع در کشور و ساماندهی نظام توزیع کالا از خالاقیت های مدیریتی ایشان است. یک مدیر باید خلاق باشد تا بتواند تهدیدها را به فرصت کند.
بیگدلی: «رحمانی» برنامهای برای مقابله با گرانفروشیها ندارد
احمد بیگدلی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در بهمن 91 قانون تمرکز به تصویب مجلس رسید که پس از مدتی تلاشهایی برای ملغی کردن این قانون در کشور صورت گرفت و سؤال ما از این وزیر پیشنهادی دولت این است که آیا به این قانون که بسیار اهمیت دارد، پایبند خواهد بود یا خیر؟
وی با اشاره به ضرورت توجه به نظام قیمت گذاری ادامه داد: تاکنون نظام قیمتگذاری مطلوبی در کشور ایجاد نشده و در نتیجه شاهد مشکلات عدیدهای در کشور اقتصاد به علت این خلاء بودیم و این مسئله گرانفروشیهایی را در پی داشته است که لازم است دولت بر آن نظارت کند.
نماینده مردم خدابنده در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه صمت تصریح کرد: آقای رحمانی! بنده در برنامههای شما ندیدم که توجهی به نظام قیمتگذاری داشته باشید و سؤال ما این است که آیا به دنبال ساماندهی وضعیت قیمتگذاری هستید یا خیر؟
بیگدلی افزود: همفکری با اتاق اصناف و تشکلهای اقتصادی بسیار حائز اهمیت است اما متأسفانه این مسئله پراهمیت هم در برنامههای ارائه شده وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت دیده نمیشود.
وی متذکر شد: در سالهای پس از انقلاب بسیاری از اتاقهای اصناف در تهران و برخی از استانها منحل شد ولی به دلیل ضرورت آن، در سال 59 قانونی در این زمینه به تصویب رسید؛ درحالیکه در شرایط فعلی، نحوه استفاده از سازمانهای صنفی بسیار اسفبار است و سؤال بنده از این وزیر پیشنهادی دولت این است که برای ساماندهی این بخش اسفناک چه برنامهای دارد؟
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: قطعاً وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در جهت حمایت از مصرفکنندگان گام بردارد. همچنین مبادرت به رتبهبندی بنگاههای اقتصادی با رعایت استانداردها کند.
بیگدلی خاطرنشان کرد: آقای رحمانی! متأسفم که شما در بسیاری از مباحث کلان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، برنامه مؤثری ندارید و اگر امروز مجلس به شما رأی اعتماد داد، باید به دنبال اصلاحات اساسی در برنامههای خود باشید که بر اساس آن، اقدامات درخوری برای کشور انجام دهید.
رحمانی: برنامههای علمی و عملیاتی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت دارم
رضا رحمانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه در حال حاضر بیش از 30 درصد اقتصاد، 33 درصد اشتغال کل و 64 درصد اشتغال مولد اقتصاد را مدیریت می کند.
وی با اشاره به فعالیت 85 هزار واحد صنعتی، 3 هزار واحد صنفی و 10 هزار معدن در کشور، به نقش این وزارتخانه در زندگی مردم گفت: به گفته رهبر انقلاب راهکار توجه به معیشت مردم و اقتصاد کشور توجه به تولید است که در این زمینه اگر از مجلس رای اعتماد کسب کنم برنامه های خوبی داریم و خبرهای خوشی خواهیم داشت.
رحمانی با اشاره به پیگیری برنامه های بالادستی افزود: بنده 57 برنامه عملیاتی در حوزه صنعت، 40 برنامه در حوزه معدن و 29 برنامه راهبری در حوزه معدن دارم افزود: 34 ماه از عمر این دولت مانده و برای این دوره برنامه های علمی و عملیاتی متناسب با دوره تحریم منطبق با اصول اقتصاد مقاومتی داریم و با اصول و برنامه های محوری این وزارتخانه را مدیریت می کنیم.
اکبریان: رحمانی شناخت کاملی از وزارت صنعت دارد/ توجه به فسادستیزی
عزیز اکبریان نماینده کرج در جلسه علنی امشب مجلس و در موافقت با رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: این وزارتخانه از وزارتخانه های حساس ماست، اما مشکل آن مربوط به وزرای این وزارتخانه نیست، بلکه مشکلات اصلی به بیمه، مالیات، گمرک، مشکل در شرکت های خصولتی و تصدیگری دولت بازمیگردد.
وی ادامه داد: دولت تصمیم به جابجایی در تیم اقتصادی خود گرفته است؛ آقای رحمانی فردی ولایتمدار و دارای فکر، برنامه و آشنا با مجلس شورای اسلامی است و سابقه سه دوره نمایندگی مجلس را دارد.
اکبریان با انتقاد از اظهارات محمود صادقی نماینده تهران مبنی بر اینکه این وزیر پیشنهادی دولت چگونه مدارک تحصیلی خود را در مقطعی کوتاه اخذ کرده است، تصریح کرد: رحمانی 15 سال پیش با مدرک لیسانس به مجلس آمد و پس از آن هم تحصیلات خود را ادامه داد و حدود 2 سال است که معاون وزیر است و حالا وارث همه مشکلات وزارت صنعت شده است.
وی با تاکید بر اینکه وارث مشکلات وزارت صنعت کل تیم اقتصادی دولت است، بیان کرد: رحمانی از وزارتخانه صنعت شناخت کامل دارد و نیازی نیست از صفر شروع کند.
اکبریان تاکید کرد: این وزیر پیشنهادی دولت برنامه مدونی برای تولید و مبارزه با فساد دارد و قطعا کسی که آلوده به فساد باشد، نمی تواند با آن مبارزه کند.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس، با اشاره به اینکه جلوگیری از خام فروشی از دیگر برنامه های این وزیر پیشنهادی دولت است، تصریح کرد: رحمانی برای صادرات غیرنفتی برنامه های اساسی دارد که بسیار حائز اهمیت است.
اکبریان با بیان اینکه مشکل خودروسازی در خصولتی هاست و دست وزیر نیست، گفت: همچنین مشکل پتروشیمی ها هم در خصولتیها است و باید آنان را حل و فصل کنیم و نباید این مشکلات را به وزرا نسبت دهیم.
وی با اشاره به اینکه توجه به مدیران بومی در اولویت برنامه های این وزیر پیشنهادی دولت است، خاطرنشان کرد: رحمانی فردی پرتحرک و با انگیزه و از سوی دیگر یک نیروی ارزشی برای نظام و انقلاب است و باید با رای اعتماد بالایی به وزارت صنعت، معدن و تجارت برود.
صادقی: رحمانی درباره فساد خودرویی در دوران قائممقامی وزیر توضیح دهد
محمود صادقی نماینده تهران در جلسه علنی امشب مجلس و در ادامه بررسی صلاحیت رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، در مخالفت با این وزیر پیشنهادی اظهار داشت: یک سال و نیم از رأی مردم میگذرد و سرمایه اجتماعی رو به افول است؛ آقای روحانی فرمودند که «سخنان انتخاباتی نگویید»؛ باید رویه ایشان را ادامه دهیم و زمان انتخابات وعده بدهیم.
وی افزود: برنامه پیشنهادی آقای رحمانی از برنامه استراتژیک وزارت صنعت اقتباس شده که قبل از سال 97 تدوین شده و دادههای آن بر اساس دادههای سال 96 است؛ حتی این دادهها بر اساس شرایط جدید هم، به روز نشده است.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامههای آقای رحمانی به دوران تحریم و پساتحریم توجه ویژهای صورت نگرفته است، گفت: در این برنامه طرحی برای عبور از بحران تحریمها پیشبینی نشده است.
صادقی با بیان اینکه برنامههای رحمانی ارتباط معناداری با بودجههای سالانه دولت ندارد، تصریح کرد: هدفگذاریهای ایشان، بالاتر از بودجههای سنواتی است و معلوم نیست با چه منابعی میخواهد به این اهداف دست یابد.
وی اظهار داشت: برنامههای ایشان کلیگویی و بسیار گسترده است؛ گویا میخواهد همه مشکلات عالم و آدم را حل کند درحالیکه باید اولویتبندی انجام شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به رحمانی گفت: شما برنامهای برای رقابت سالم و مقابله با انحصار ارائه ندادهاید.
صادقی تأکید کرد: آقای شریعتمداری تقصیر فساد را بر عهده وزیر قبلی خود (نعمت زاده) گذاشت، شما در این خصوص چه میگویید؟ شما در زمان آقای نعمتزاده، قائم مقام وزیر بودید.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره مدارک و پستهای مدیریتی رحمانی خاطرنشان کرد: یک تریلی عنوان و سِمَت برای شما اعلام شده است؛ چگونه توانستهاید با این همه مسئولیت، سه مقطع تحصیلی را بگذرانید؟ آیا امکان دارد یک دانشجو با این همه مسئولیت، سر کلاس حاضر شود؟
اسلامی: تکمیل مسکن مهر طبق یک برنامه زمانبندی/یکپارچه سازی نهادهای مسکنی
محمد اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: رویکرد اصلی ما در وزارت راه و شهرسازی شایسته سالاری است و کلیپی که پخش شد از اعتقاد قلبی من به شایسته سالاری حکایت داشت و نشان می داد که به آن جامه عمل پوشانده ایم.
وی ادامه داد: در برنامه من سه سرفصل مورد توجه واقع شده است اولا با تحول ساختاری و ثانیا با وضع رویکردهای متفاوت مدیریتی و ثالثا تعیین اولویت های راهبردی تلاش داریم تا در شرایط خاص کشور این برنامه ها را اجرا کنیم.
وی توجه به احکام برنامه ششم توسعه و در کنار آن دو قانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب وکار را موجب انضباط رفتاری در وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: در بخش تحول ساختاری توجه به مطالبات مردمی را در دستور کار داریم که مهمترین آن اهمیت دادن به بخش مسکن است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: توجه به مسکن اقشار کم درآمد و متوسط در برنامه ششم برای دستیابی به 1.5 میلیون واحد مسکونی، 500 هزار واحد مسکن اقشار کم درآمد و 500هزار واحد مسکن روستایی دیده شده که این رویکرد باید در دستور کار قرار گیرد.
اسلامی مهمترین اقدام برای اجرای این برنامه ها را یکپارچه و هماهنگ سازی دستگاه های حوزه مسکن عنوان و اظهار کرد: باید تولید مسکن را حمایت کنیم تا مسکن به عنوان یک صنعت در مدار تولید قرار گیرد.
وی وزارت راه شهرسازی را مسئول تنظیم عرضه و تقاضای مسکن دانست و گفت: با استفاده از ظرفیت استان ها به صورت شهرستان محور و با استفاده از عرضه زمین و حمایت از شهرسازی نوین با فرهنگ ایرانی، اسلامی توجه به این مسئولیت را در دستور کار داریم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش مسکن اقشار کم درآمد قرار است با اصلاح شیوه های موجود و استفاده از ظرفیت قانون و منابع پشتیبان این فرآیند محقق شود.
به گفته اسلامی، تولید مسکن باید در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد نه سوداگران؛ در حال حاضر تهیه مسکن برای اقشار متوسط در مسیر کاهنده قرار گرفته که باید مردم را توانمد کند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه راه روستایی پراکنده کاری شده است، گفت:حجم مطالبات در این خصوص بسیار بالاست اما منابع آن کافی نیست، من به عنوان استاندار با همه وجودم مشکلات راه روستایی را لمس کرده ام بنابراین از بنیاد مسکن برای بازمهندسی طرح های هادی روستایی حمایت خواهیم کرد.
اسلامی در خصوص بازآفرینی شهری گفت: در اهداف برنامه ششم توسعه بازآفرینی 2700 محله و نوسازی سالانه 270 محله پیش بینی شده است اخیرا برای ساخت 100 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تفاهم نامه امضا شده است. به دنبال حذف بافت های فرسوده هستیم تا با نوسازی این بافت ها ساکنان آن بتوانند ظرفیت جدیدی برای مناطق خود ایجاد کنند. به نظر من پیشگیری از حاشیه نشینی از اصلاح آن مهمتر است.
وی درباره مسکن مهر گفت: تاکنون یک میلیون و 700 هزار واحد تحویل شده که یک میلیون و 200 هزار واحد آن در دولت های یازدهم و دوازدهم به مردم تحویل داده شده است. بخشی از 500 هزار واحد باقی مانده مشکلات حقوقی، عدم تکمیل زیرساخت ها و نداشتن متقاضی دارند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: به یاری خدای متعال و به کمک مجلس باید یک برنامه زمان بندی مشخص و به صورت استانی بتوانیم با استفاده از ظرفیت استانداران پروژه های مسکن مهر را تعیین تکلیف و تکمیل و از دستور کار خود وزارتخانه نیز خارج کنیم.
وی افزود: موضوع مهم دیگر راه آهن است. نقش راه آهن در توسعه ظرفیت ریلی با استفاده از ظرفیت های فاینانس با تعاملات بین المللی و منابع صندوق توسعه ملی جزو برنامه های من قرار دارد تا بتوانیم با جذب منابع بین المللی شبکه ریلی را توسعه دهیم.
اسلامی همچنین به تاسیس شرکت قطار حومه ای اشاره کرد و افزود: دستورالعمل قطار حومهای در فرایند تدوین قرار دارد و این شرکت را تاسیس می کنیم تا قطار حومه ای در شهرهای هدف ایجاد شود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: نکته دیگر نیز تکمیل پروژه های نمیه تمام است. حدود 190 هزار میلیار تومان پروژه نمیه تمام در کشور داریم که با بودجه 6-7 هزار میلیارد تومانی سالانه وزارت راه و شهرسازی تکمیل آنها زمان طولانی به خود اختصاص می دهد که مهمترین دستور کار ما این است که با استفاده از تنوع بخشیدن به سرفصل منابع این پروژه ها را تعیین تکلیف کنیم.
اسلامی ادامه داد: موضوع دیگر، عدالت منطقه ای است. یکی از درخواست های نمایندگان مجلس نیز همین بحث است. در عدالت منطقه ای حتما متعهد هستم به تناسب پیشرفت پروژه های استانی، اعتبارات در استان ها توزیع شود.
وی گفت: نکته دیگر بحث مربوط به مشکلات کامیوراندران است که بیمه اجتماعی، تامین لاستیک و تعرفه حمل و نقل در زمره کارهایی است که برای کامیونداران متعهد به اجرای این طرح های هستیم.
اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره انتقاد یکی از نمایندگان مبنی بر مشکلات پرواز هواپیماهای ایران 140 گفت: هواپیمای ایران 140 ا گر امروز پرواز نمی کند، به این دلیل نیست که قابلیت پرواز ندارد بلکه به مسائل مدیریتی بر می گردد که در دوران مدیریت بنده نبوده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: برای اینکه بتوانم اعتماد شما نمایندگان بزرگوار را جلب کنم عرض می کنم که هیچ ادعایی جز خدمت ندارم.
وی در پایان تأکید کرد: با جوان گرایی و استفاده از نیروهای شایسته و بهبود ساختاری در وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه را اداره خواهم کرد.
احمدی لاشکی: «اسلامی» چکمهپوش و مردمی است
قاسم احمدی لاشکی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانهای بسیار بزرگ است که 17 معاون و بیش از 165 هزار پرسنل دارد.
وی بیان کرد: آقای اسلامی تأکید بسیار زیادی بر استفاده از افراد شایسته و لایق دارد و این مسئله کاملاً منطقی است.
نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اخیراً اعضای فراکسیون زنان مجلس نامهای خطاب به این وزیر پیشنهادی دولت نوشتند که آقای اسلامی تا چه حد از زنان میخواهد در وزارتخانه خود استفاده کند که پاسخ اسلامی آن بود که تأکیدش روی شایستهسالاری است و این مسئله نشاندهنده آن است که نگاه جنسیتی در انتصابات خود نخواهد داشت.
احمدی لاشکی با تأکید بر پاکدستی این وزیر پیشنهادی دولت، گفت: اسلامی فردی متدین و اهل تقواست و بر اساس گزارش فراکسیون شفافسازی مجلس، وی در هیچ شرکت دولتی، بخش خصوصی و همچنین در هیئت مدیره تشکلهای صنفی عضویت ندارد.
وی افزود: همچنین بر اساس گزارش فراکسیون شفافسازی مجلس، وی هیچگونه قرارداد و پیمانی با شرکتهای دولتی و غیردولتی منعقد نکرده است که قطعاً ما راستیآزمایی این مسائل را مورد نظر قرار میدهیم اما این گزارشها به خوبی، پاکی این وزیر پیشنهادی دولت را به ما نشان میدهد.
نماینده مردم نوشهر در مجلس با بیان اینکه اسلامی برنامههای زیادی برای بهبود وزارتخانه راه و شهرسازی دارد که منطبق بر سیاستهای کلی نظام و برنامه ششم توسعه هستند، گفت: این وزیر پیشنهادی دولت توجه زیادی به مسکن مهر دارد.
احمدی لاشکی ادامه داد: نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی تأکید زیادی بر مسکن داشت اما به وضعیت راه کمتر میپرداخت، آخوندی توجهی به مسکن نداشت و تأکیدش بر حل مشکلات راه و شهرسازی بود، درحالیکه اسلامی در برنامههای خود، بهبود مشکلات مسکن و راه و شهرسازی را در دستور کار دارد.
وی اظهار داشت: باید خداوند را شاکر باشیم که قرار است فردی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده بگیرد که چکمهپوش و پا به کار است و آنقدر در بین مردم حضور یافته است که اگر چند روز مردم او را نبینند، میگوید دلمان برای وی تنگ شده است و این مسئله کاملاً مردمی بودن و حضور وی در صحنه را نشان میدهد.
نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این وزیر پیشنهادی دولت برای عبور از شرایط تحریمی کشور، برنامههای بسیار زیادی دارد، خاطرنشان کرد: همچنین توجه به اقتصاد مقاومتی که یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است، در برنامههای اسلامی دیده میشود.
نجفی خوشرودی: رویکرد وزیر پیشنهادی راه، عدم تعامل با نمایندگان است
علی نجفی خوشرودی درمخالفت با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: رویکرد آقای اسلامی، رویکردی غیر واقعی است. ایشان واقعیات کشور را نادیده می گیرد.
وی افزود: رویکرد ایشان، عدم تعامل با نمایندگان است و اعتقادی به تعامل با نمایندگان ندارند. حرف های ایشان ما را به یاد دولتمردان سابق می اندازد.
وی خطاب به اسلامی گفت: با کدام شاخص اعلام کرده اید در یک سال در استانداری مازندران به اندازه 25 سال کار کرده اید؟ وعده دادید مشکل راه های روستایی را حل می کنید چطور این کار را انجام می دهید؟
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: ضعف شما در مدیریت منابع انسانی مشهود است. آقای اسلامی با روش های متزلزل در استانداری مازندران کار کرده است و در فضای بی ثباتی در مدیریت این استان دامن زده است.
وی در ادامه خواستار پخش کلیپی شد که مدعی شد که در آن اسلامی بیان کرده که با نمایندگان تعامل نخواهد داشت. این ادعا را فیضی مخالف دیگر وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده بود.
اسلامی در این کلیپ اعلام کرد در صورتی که نمایندگان، سفارش مدیری را کنند در صورتی که این فرد را مناسب ندانم در عین احترام به آنها، فرد مورد نظر را به پست های مدیریتی منصوب نخواهم کرد. پس از پخش این کلیپ نمایندگان با گفتن احسنت، اظهارات را تأیید کردند.
نجفی خوشرودی در ادامه اظهار داشت: آیا یک عدد از هواپیماهایی که در شرکت هواپیمایی شاهین شهر اصفهان تولید شد، به پرواز درآمده است؟
وی افزود: اسلامی در استانداری مازندران، جز روزمرگی دستاوردی نداشته است.
فیضی: یکی از وزرا، «اسلامی» را به رئیسجمهور معرفی کرده است
محمد فیضی نماینده مردم اردبیل در مخالفت با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: شما با رایزنی یکشبه برای این پست معرفی شدهاید؛ خودتان اعلام کردید که با سفارش یکی از وزرا به حضور رئیسجمهور رفتید و آقای روحانی به شما گفته تا فردا برنامهات را ارائه کن و شما هم یکشبه برنامه خود را ارائه دادهاید.
وی افزود: در برنامه آقای اسلامی به 32 درصد از احکام بالادستی اشاره نشده است آیا فکری به حال بازسازی بافت های فرسوده کرده اید آیا برای جلوگیری از گسترش حاشیهنشینی برنامهای دارید؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شما هیچ شناختی از سازندگان صنایع ریلی کشور ندارید و برنامهای برای حمایت از آنها ارائه ندادهاید؛ چه برنامهای برای قطع وابستگی بودجه به نفت دارید؟
فیضی تصریح کرد: مدرک تحصیلی شما را بررسی کردهام؛ سال 60 مدرک مهندسی ساختمان گرفتهاید و دوره MBA را گذراندهاید اما مدرکی در این خصوص ندارید. چگونه شما با مدرک فوقلیسانس راهنمای دوره دکتری هستید؟
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: یکی از بستگانتان را مسئول نظارت بر ساخت ساختمان برای رزمندگان در وزارت رفاه کردید؛ این فرد کجاست و پرونده وی در سازمان بازرسی در چه مرحلهای قرار دارد؟
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در پایان مدعی شد که اسلامی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده است که باید حرف نمایندگان را از یک گوش شنید و از گوش دیگر رها کرد.
رضایی: اسلامی آقازاده نیست/مسکن اولویت برنامه های وزیر پیشنهادی
محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در موافقت با رای اعتماد به اسلامی گفت: ایشان از نیروهای انقلابی و جهادی است هر جایی که مسئولیتی را بر عهده داشته موفق عمل کرده، آقازاده نیست و از طرف جریان و حزبی نامزد وزارت راه و شهرسازی نشده است و به خاطر توانمندی هایش مورد اعتماد رئیس جمهور قرار گرفته است.
وی ادامه داد: کسی که این مسئولیت را بر عهده می گیرد باید دانش و توانایی لازم را داشته باشد ایشان مدرک مهندسی راه و ساختمان خود را از یکی از دانشگاه های معتبر کسب کرده اند و توانایی انجام امور مهم را دارند.
وی با اشاره به تاکید اسلامی بر لزوم شایسته سالاری گفت: در کشور ما کمبود 4.5 میلیون واحد مسکونی وجود دارد، 20 میلیون از جمعیت کشور در بافت های فرسوده زندگی می کنند؛ بنابراین باید سالی یک واحد مسکونی تولید شود اما در بهترین شرایط 400 هزار واحد مسکونی ساخته می شود.
رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه موضوع مسکن در اولویت برنامه های اسلامی قرار دارد، گفت: 500 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که با اوراق مشارکت و اسناد خزانه نمی توان این پروژه ها را به اتمام رساند، مگر اینکه ایده آقای اسلامی مبنی بر استفاده از فاینانس داخلی و خارجی اجرایی شود.
وی همچنین گفت: مهندسان ساختمانی منتظرند تا آقای اسلامی به وزارت راه و شهرسازی بیاید.
پورمختار: اسلامی شناخت کاملی از مسائل راه و شهرسازی دارد/ توجه به مسکن مهر
محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودراهنگ در جلسه علنی امشب مجلس شورای اسلامی و در موافقت با محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: در وهله اول باید بگویم که مجلس با هیچ کس عقد اخوت نبسته و براساس برنامه های وزرای پیشنهادی، نظارت خود را انجام می دهد و اگر آنان عملکرد خوبی نداشته باشند، بحث استیضاح آنان را پیگیری می کند.
وی ادامه داد: اصل مبارزه با فساد و استفاده از نیروهای متعهد و متدین باید در دستور کار وزرای پیشنهادی دولت باشد.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای اسلامی از مدیران جهادی کشور است که بیش از 36 سال سابقه در حوزه های مختلف دارد و شناخت وی از مسائل راه و شهرسازی کامل است.
پورمختار با اشاره به اینکه تقویت حضور مردم در مدیریت کلان وزارتخانه راه و شهرسازی از برنامه های این وزیر پیشنهادی دولت است، افزود: از جمله اولویت های برنامه های آقای اسلامی، توجه به حل مشکل مسکن است و وی قول حل مشکل مسکن مهر را داده است که نیاز بسیاری از مستمندان و فقرای جامعه را حل کرده و معتقد است طرح مزخرفی نیست.
وی با اشاره به سوابق مدیریتی این وزیر پیشنهادی دولت، بیان کرد: اسلامی، استانداری فعال است و همچنین در حوزه پدافند غیرعامل سوابق درخشانی دارد که ضرورت تقویت این موضوع هم در کشور حائز اهمیت است.
پورمختار با اشاره به دیگر برنامه های این وزیر پیشنهادی گفت: بهبود بافت های فرسوده از دیگر برنامههای مهم وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است و همه ما میدانیم بافتهای فرسوده یکی از آسیب های جدی در شهرهای بزرگ است که اسلامی وعده حل این مشکل را داده است.
وی گفت: توجه به حل مشکلات ناوگان هوایی و زمینی هم از دیگر برنامه های آقای اسلامی است؛ توجه ویژه به بهبود راههای روستایی هم جزء برنامه های اصلی این وزیر پیشنهادی دولت است که قطعاً میتواند با سابقه قوی و مدیریت جهادی خود این برنامه ها را عملیاتی کند.
گیلانی: «اسلامی» برنامهای برای توسعه شهری ارائه نکرده است
سهراب گیلانی در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: استعفا و استیضاح برخی از وزرا برای تحول و مقابله با بحرانهای اقتصادی کشور بوده است و بر این اساس باید وزرایی قوی و دارای روحیه ظرفیتساز و دارای تعامل بالای منطقهای و فرامنطقهای انتخاب کنیم.
وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی حوزهی بسیار وسیع و گستردهای دارد که چندی پیش دولت پیشنهاد تفکیک این وزارتخانه را داد، گفت: در مسکن مشکلات جدی وجود دارد که در برنامه این وزیر پیشنهادی، برای ساماندهی آن مطلبی عنوان نشده است.
نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین بسیاری از پروژههای ساختمانسازی از سالها قبل نیمهتمام مانده است که باید توجه ویژهای به تکمیل این پروژههای عمرانی شود.
گیلانی با اشاره به گرانی بیش از 40 درصدی مسکن بیان کرد: سؤال ما از آقای اسلامی این است که چگونه میخواهد این شرایط اسفبار را مدیریت کند چرا که مسکن تأثیرات متعددی از جنبههای مختلف بر خانوادهها دارد و از سوی دیگر باید بگویید که چه برنامهای برای حل مشکل حاشیهنشینها که حدود 11 میلیون نفر هستند، دارید.
وی خطاب به این وزیر پیشنهادی دولت تصریح کرد: همچنین لازم است برنامه خود برای حل مشکلات حمل و نقل عمومی را ارائه دهید چرا که این مسئله از ضرورتهای توسعه کشور است و همچنین بسیاری از پروژههای کشور در این زمینه به دلیل عدم تأمین اعتبار، متوقف شده که شما باید به ما وعده دهید که در صورت تأمین بودجه، این پروژهها را تکمیل کنید.
نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از مسائل اصلی در این وزارتخانه، تدوین طرحهای جامع شهری است اما یکی از عیبهای بزرگ برنامه این وزیر پیشنهادی آن است که توجهی به این مسئله نکرده است درحالیکه توسعه شهری امری اجتنابناپذیر است.
گیلانی متذکر شد: مدیران قبلی در وزارت راه و شهرسازی تاکنون هزاران میلیارد تومان بدهی بر جای گذاشتهاند و همچنین هزاران پروژه نیمهتمام باقی مانده است که این وزیر پیشنهادی دولت باید برنامههای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کند و بگوید قرار است برای برطرف کردن این مشکلات و بهمریختگیها چه تحول مدیریتی را ایجاد کند؟
شریعتمداری: شفافیت و مبارزه با فساد در بدنه وزارت کار را پیگیری میکنم
محمد شریعتمداری در نشست علنی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در دفاع از برنامه های خود با اشاره به فعالیتهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش صندوق های بازنشستگی وابسته به این وزارتخانه قرار دارند و رسیدگی به آنها، از ماموریت های مهم این وزارتخانه است.
شریعتمداری با بیان اینکه رسیدگی به امور کارگران که قشر مولد جامعه هستند، از مسئولیت های ما در این وزارتخانه است، ادامه داد: همچنین رسیدگی به امور زنان، معلولان، فقرا، محرومان و قربانیان آسیب های اجتماعی، تحت پوشش این وزارتخانه بزرگ است که باید مورد توجه قرار گیرند.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تصمیم مجلس به تصدی بنده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصمیم به احیای بخشی از اقتصاد یعنی تعاون است که در کشور مغفول مانده است که اگر مورد اهتمام قرار گیرد، می تواند به توسعه اقتصاد تعاونی کمک کند. از سوی دیگر، تصمیم به تصدی بنده در این وزارتخانه، در جهت حفظ حق الناس بیمه شدگانی است که سالها حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت کردهاند که از نهادهای مهم و تاثیر گذار به شمار میرود و به عنوان پیشران در اقتصاد کشور می تواند عمل کند.
وی خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: من چندین بار از مجلس رای اعتماد گرفتم و سال های سال با شما همکار بودم. هر نوع نظارت مجلس اعم از سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح حق مجلس محترم است و به آن احترام می گذارم. خدا می داند که این موارد را مظاهر دموکراسی کشور می دانم و از پاسخ به هیچ سوالی در هیچ زمانی، عدول نخواهم کرد.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: یکی از مهمترین فرمایشات نمایندگان این است که این وزارتخانه بدون برنامه ریزی قابل اداره نیست؛ قطعا بنده نیز برای تصدی این وزارتخانه برنامه دارم. ما قوانین بالادستی داریم که سند راهبردی برای فعالیت به شمار میرود و علاوه بر این قانون برنامه ششم توسعه را داریم که توسط شما نمایندگان محترم تصویب شده است.
وی ادامه داد: به عنوان یک ایرانی وقتی میشنوم که گفته میشود در یک وزارتخانهای، پست مدیرعاملی خرید و فروش میشود، تنم میلرزد و اگر یک مورد را ببینیم حتما به مراجع قضایی معرفی خواهم کرد.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین منشوری با عنوان منشور ارایه خدمات جدید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبرداد و با اشاره به برنامه های عمومی خود در صورت کسب رای اعتماد از مجلس گفت :اصل شفافیت و مبارزه با فساد در تمام بدنه وزارتخانه است و زیرساخت هایی را به وجود خواهم آورد تا تمام اطلاعات صندوق های وابسته از جمله صندوق بازنشستگی فولاد، و صندوق تامین اجتماوعی در اختیار مردم قرار می گیرد و اعضای هیأت مدیره تمام شرکت ها در سایت رسمی وزارتخانه در معرض دید مردم قرار خواهد گرفت.
شریعتمداری ادامه داد: بنده به ملت ایران، وعده حکمرانی خوب و دولت الکترونیک را میدهم؛ تحقق دولت الکترونیک، زمینه مبارزه با فساد را فراهم میکند. من سابقه اجرای این کار را هم دارم. یک سال بعد از وزارت بازرگانی، تمام قراردادهای این وزارتخانه را بدون کاغذ انجام میدادم. در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز 14 سامانه راهاندازی کردم که نتیجه آن، رفع اختلاف گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر در درون یک دستگاه اجرایی فساد رخ داد، ولی بدنه آن دستگاه با فساد برخورد کرد، باید از آن سازمان تقدیر شود تا مبارزه با فساد به یک رویه تبدیل شود.
به گفته وی، وقتی وارد وزارت صنعت، معدن و تجارت شدم، خبری به گوشم رسید که عدهای با روشهایی، در ثبت سفارش خودرو دستکاری میکنند. بعد از تحویل آنها به حراست وزارتخانه، حراست و آیتی وزارت صنعت را مأمور کردم تا از تاریخ 95/10/25 که ورود خودرو به کشور منوط به وجود نمایندگی آن شرکت در ایران شده بود را مورد رسیدگی قرار دادند که نزدیک به 10 هزار آیتم بود و در هر ثبت سفارش نیز آیکنهای زیادی وجود داشت. نهایتاً متوجه شدیم که 6480 مورد دسترسی به ثبت سفارش واردات خودرو انجام شده و آن را به دستگاههای نظارتی کردیم.
شریعتمداری تأکید کرد: من معتقدم تبلیغات در مورد کشف فسادها نباید انجام شود؛ البته برخی از ارکان استانی این وزارتخانه را عزل کردم؛ اما آن را انعکاس ندادم، چون عمل به مبارزه با فساد، از تبلیغات آن مهمتر است.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولویت دیگر خود در این وزارتخانه را اجرای اصل شایستهسالاری، عنوان و اظهار داشت: به همین منظور با همکاری بنیاد ملی نخبگان، جوانان شایسته را در همه ارکان وزارت تعاون در عرصههای مدیریتی منصوب خواهم کرد. همچنین با برداشتن نگاه جنسیتی در انتخاب مدیران، میان زنان و مردان از نظر شایستگی تفاوت قائل نخواهم شد. قول خواهم داد با نگاه قومی، قبیلهای و مذهبی قدم برندارم.
وی ادامه داد: یک ساله کاری میکنم که شایستگان در مناصب مختلف باشند. من به آنچه معتقدم این است که در سلسله مراتب مدیریتی، بومیگزینی نکردهایم. از تهران با مشکلات زیادی، مدیر به هرمزگان فرستادیم. از نظر من در شرایط برابر، انتخاب شایستگان بومی ارجحیت دارد؛ ضمن اینکه سن مدیریت در این وزارتخانه در طی یک سال در صورت استقرار من، 10 سال کاهش خواهد یافت.
شریعتمداری تصریح کرد: پیشنهاد شدن من برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظر رئیسجمهور بود و من هیچ تأثیری در آن نداشتم. رئیسجمهور به من گفت تغییر در بخشی از ارکان اقتصادی دولت، خواست نمایندگان مجلس است. من فقط امتثال امر رئیسجمهور را کردم تا به این وزارتخانه بیایم.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با درخواست از نمایندگان برای دادن رأی بالا به خود گفت: هر مدیری که در وزارت تعاون مشغول میشود، باید رأی بالایی داشته باشد. همچنین همه نمایندگان مطمئن باشند اعم از مخالف و موافق من، به یک اندازه پاسخگویی از سوی وزارتخانه برخوردار خواهند شد.
وی با تأکید بر اعمال اصل سهجانبهگرایی در وزارت تعاون افزود: نباید کارگر و کارفرما را فقط برای تعیین دستمزد دور هم جمع کنیم بلکه باید به قانون جامع تأمین اجتماعی برگردیم که شورای عالی تأمین اجتماعی با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی در همه ارکان این وزارتخانه حاکم باشد. نباید دارایی 100 هزار میلیارد تومانی صندوقهای بازنشستگی به حساب دولت گذاشته شود؛ این اموال به همه بیمهشدگان تعلق دارد.
شریعتمداری اظهار کرد: از دیگر اقدامات من این است که بنگاهداری را در وزارت تعاون تعطیل میکنم؛ نباید این وزارتخانه به بنگاهداری بپردازد. البته میدانم که چرا برخی از مدیران که پشت این میزها هستند، مقاومت میکنند. معتقدم که باید از طریق شرکتهای تأمین سرمایه یا واگذاری از طریق سازمان خصوصیسازی، بنگاههای متعلق به وزارت تعاون را واگذار کنیم.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مطالبات 140 تا 180 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت گفت: امروز با سونامی ورشکستگی صندوق ها مواجه هستیم که از نمایندگان تقاضای کمک دارم.
شریعتمداری افزود: هر کس تصدی وزارت را گرفت یکبار برای همیشه بهانه بدهی دولت به تامین اجتماعی را بگیرد و سازمان تامین اجتماعی را مکلف به ارائه خدمات به مردم کنید.
وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برنامه خود در حوزه اشتغالزایی گفت: هر چند اشتغال برونداد اقتصاد ملی است اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شورای عالی اشتغال مسئول هماهنگ کننده سیاست های اشتغال است و موظف به پیگیری سیاست های توسعه اشتغال است که در این زمینه برنامه هایی داریم.
توضیحات لاریجانی در مورد ارسال لوایح CFT و پالرمو به مجمع تشخیص
در ابتدای جلسه نوبت شامگاهی مجلس شورای اسلامی برای بررسی رأی اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی دولت، علی لاریجانی رئیس مجلس توضیحاتی را در مورد ارسال دو لایحه CFT و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه داد.
وی گفت: پس از آنکه شورای نگهبان نظر خود در مورد لوایح را ارائه داد، مجمع تشخیص نیز نظر خود را برای شورای نگهبان ارسال کرد.
لاریجانی تصریح کرد: متعارف این بود که هیات نظارت در مسیر بررسی کمیسیون ها نظرش را به کمیسیون ارائه می داد، اما این بار نظر خود را به شورای نگهبان اعلام کرد.
رئیس مجلس اظهارداشت: شورای نگهبان به فاصله 3-2 ماه نامه ای روی نظرات مجمع تشخیص گذاشت و به مجلس ارسال کرد. ما هم نظرات را برای کمیسیون ارسال کردیم، کمیسیون بیش از دو ماه بررسی این ایرادات را معطل کرد. از آن طرف مرتبا نامه نگاری می شد که چرا کمیسیون نظرش را اعلام نمی کند. شاید 7 تا 8 بار بنده از کمیسیون قضایی خواستم که نظر خود را در مورد ایرادات شورای نگهبان و مجمع به مجلس شورای اسلامی ارسال کند تا مجلس تصمیم گیری کند.
لاریجانی افزود: آقایان بعد از مدتی گفتند که شما با برخی افراد صحبت کنید، بنده هم صحبت کردم، حالا نمی خواهم مطلبی که آقایان گفتند را بیان کنم که به مصلحت کشور هم نبود. ما گفتیم شما هر نظری دارید اعلام کنید.
وی تصریح کرد: آقای ملکشاهی اعلام کردند که اعضای کمیسیون ایرادات شورای نگهبان به این لایحه را اصلاح کرده اند و نظرات هیات نظارت را قبول ندارند، زیرا بندهای زیادی در داخل کنوانسیون پالرمو مورد ایراد قرار گرفته بود و ما نمی توانستیم بندهای این لایحه را تغییر دهیم. ما گفتیم هر نظری دارید اعلام کنید و برای مجلس ارسال کنید.
وی گفت: آقایان نظرشان را به مجلس ارسال کردند، ایرادات شورای نگهبان را رفع کردند اما مابقی را گفتند ما قبول نداریم. هم این نظر را به صورت تلفنی به من اعلام کردند و هم زمانی که لایحه به مجلس آمد، دیدیم که فقط ایرادات شورای نگهبان رفع شده است و در مورد ایرادات مجمع اظهارنظر نشده است.
لاریجانی تصریح کرد: مشخص بود که کمیسیون نظرات شورای نگهبان را قبول دارد و نظرات مجمع را قبول ندارد، به همین دلیل بنده در صورت مذاکرات که هم اکنون به شماره 21424 موجود است عرض کردم که در این دو لایحه هیات نظارت ملاحظاتی را به شورای نگهبان ارائه کرده است. معمولا هیات نظارت در زمان بررسی نظرات خود را به کمیسیون می داد اما این بار به شورای نگهبان داده است، بنابراین این دو لایحه به مجمع تشخیص می رود، زیرا شورای نگهبان نیز علی القاعده ایراد خواهد گرفت، لذا به مجمع می رود تا در صحن مجمع مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مثل بقیه موارد که اختلاف ما و شورای نگهبان به وجود می آید، این دو لایحه نیز به مجمع ارسال خواهد شد.
وی اظهارداشت: ما آنچه را که باید انجام می دادیم، انجام دادیم. کمیسیون فقط ایرادات شورای نگهبان را رفع کرد و نظرات هیات نظارت را قبول نداشت.
رئیس مجلس ادامه داد: وقتی این لایحه مجددا به شورای نگهبان ارسال شد، شورای نگهبان اعلام کرد که ایرادات شورا رفع شده است و نظرات ما اعمال شده است، ولی چون نظرات هیات نظارت را قبول نکرده اید، ایراد به قوت خود باقی است، بنابراین این دو لایحه به مجمع ارسال شد. مجلس درباره ارسال دو لایحه به مجمع تصمیم گیری نمی کند، بلکه در مورد نظرات خودش تصمیم گیری می کند، بنابراین چون مجددا شورای نگهبان ایراد گرفت، این لایحه به مجمع ارسال شد.
نظرات شما