دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: وزیر راه و شهرسازی به خرد و نظر جمعی اعتقاد نداشت، خودرای بود و دستورات شخصی را جایگزین قانون کرده بود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از تسنیم، منصور بهادری شامگاه یکشنبه در نشست خبری با جمعی از خبرنگاران رسانه‌های استان ایلام اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان غیر انتفاعی و غیرخصوصی است و از سال 1374 بر اساس مصوبه مجلس ایجاد شده و آغاز به کار کرده است.

دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشورگفت: هم اکنون بیش از 3700 مهندس در سطح کشور در این مجموعه صنفی و تخصصی عضویت دارند.

وی افزود: همه دستگاه‌ها و افراد ذیربط در برابر ساخت و ساز‌ها مسئولیت دارند و این سازمان به تنهایی پاسخگوی مسائل و مشکلات فراروی پروژه‌های ساختمانی نیست.

بهادری با اشاره به این نکته که اگر نیروی کار ماهر، مصالح استاندارد و باکیفیت وجود نداشته باشد و شهرداری‌ها و دیگر متولیان امر به خوبی پای کار نباشند، از ناظران و مجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز کار شاق و خارق العاده‌ای ساخته نیست و نمی‌توان پروژه‌های ایمن، با کیفیت و بدون تخلفات ایجاد کرد افزود: بر‌اساس ماده 35 قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارد بر تمامی ساخت و ساز‌ها نظارت داشته باشد.

وی به اقدامات شهرداری‌ها گریزی زد و خاطر نشان کرد: در اغلب اوقات شهرداری‌ها به منظور کسب درآمد بیشتر از محل جریمه‌ها، از تخلفات متعدد در ساخت و ساز‌ها چشم پوشی می‌کنند و گزارش تخلفات ناظران سازمان نظام مهندسی را نادیده می‌گیرند.

وی میانگین عمر مفید هر ساختمان در دنیا حداقل 100 سال و در ایران 25 سال دانست و تصریح کرد: متاسفانه ساختمان‌های ما در اوج جوانی جوانمرگ می‌شوند.

بهادری به بیشتر رای‌هایی که در کمیسیون‌های ماده 5 صادر می‌شوند و با اشاره به تخصصی و کارشناسی نبودن رای‌های صادره عنوان کرد: قوانین باید به جای قائم به شخص، قائم به سیستم باشند.

وی افزود: بیش از 75 درصد پروژه‌های ساخت و ساز در ایلام فاقد تابلو مشخصات و 87 درصد پروژه‌های ساخت و ساز در سطح استان دفتر کاری و کارگاهی ندارند.

دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشورگفت: بیش از 98 درصد پروژه‌ها دارای تخلفات ساختمانی هستند و بیش از 65 درصد تخلفات از سوی ناظران به شهرداری‌ها اعلام می‌شود و حدود 35 درصد ناظران به دلیل ندانم کاری و سهل انگاری از گزارش تخلفات پروژه‌ها تعلل می‌ورزند.

وی با اشاره به فاقد نقشه بودن 70 درصد پروژه‌های ساخت و سازو نداشتن نقشه دوم تایید شده و تخلفات 95 درصدی افزایش بنا، عدم قلع و قَم بنا توسط شهرداری‌ها گفت: این اقدام و عدم توجه به قانون موجب کاهش عمر مفید ساختمان و تخلفات در این حوزه شده است.

بهادری در ادامه به نقد برنامه‌های آخوندی پرداخت و گفت: وزیر راه و شهرسازی به خرد و نظر جمعی اعتقاد نداشت، خودرای بود و دستورات شخصی را جایگزین قانون کرده بود و به مسکن مهر خرده می‌گرفت و نظام مهندسی ساختمان را مقصر همه چیز می‌دانست در حالی که مسکن اجتماعی موردنظر وزیر مستعفی راه و شهرسازی تنها روی کاغذ ماند و عملیاتی نشده است.

وی انتخابات اخیر نظام مهندسی ساختمان در استان ایلام فرمایشی و انتصابی دانست و یادآورشد: عوامل اجرایی و نظارتی همگی انتصاب یک مرجع بودند و برای انتخاب 15 عضو مورد نیاز، تنها 11 نفر تایید صلاحیت شده بود و عملاً انتخابات و رای گیری بی معنی بوده است.

لینک کوتاه
مسکن اجتماعی کاغذ