نگاهی به گزارش تاخیرهای تابستانی شرکت های هواپیمایی نشان می دهد 37 درصد کل پروازهای تابستانی با تاخیر انجام شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، سازمان هواپیمایی کشوری گزارش عملکرد شرکت های هواپیمایی از نظر انجام پروازهای به موقع و یا تأخیردار را در خصوص پروازهای داخلی را پس از 3 ماه تأخیر اعلام کرد. این در حالی است که پیشتر این سازمان در پایان هر ماه، گزارش عملکرد مربوطه را بلافاصله منتشر می کرد که در سال جاری و پس از اعلام گزارش تأخیرات پروازی خرداد ماه، تا کنون از انتشار این گزارش خودداری کرده بود.

بر اساس این گزارش در تیرماه، شرکت هواپیمایی آسمان با انجام 52 درصد از پروازهای خود به صورت تأخیر دار، رتبه نخست تأخیرهای پروازی را کسب کرد. این شرکت در تیرماه امسال 820 پرواز به مبدأ یا مقصد فرودگاه مهرآباد انجام داد که از این تعداد 393 پرواز شامل 48 درصد به موقع و 427 پرواز معادل 52 درصد را با تأخیر به پایان رسانده است.

پس از آسمان شرکت هواپیمایی آتا با انجام نیمی از پروازهای خود به صورت تأخیر دار در رتبه دوم این لیست قرار گرفته است. این شرکت در تیرماه از مجموع 504 سورتی پرواز، 251 پرواز را به موقع و 253 پرواز را با تأخیر به اتمام رسانده است.

ایران ایر نیز با داشتن 48 درصد تأخیر در مجموع پروازهای خود سومین ایرلاین پر تأخیر در پروازهای داخلی تیرماه اعلام شده است.

براساس این گزارش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در نخستین ماه تابستان 700 پرواز به اتمام رساند که 364 پرواز معادل 52 درصد به موقع  و 336 پرواز معادل 48 درصد با تأخیر به انجام رسیده است.

همچنین براساس این گزارش، سهم شرکت های هواپیمایی نسبت به کل پروازهای به موقع و یا تأخیر دار داخلی در تیرماه را اعلام کرده است که بر این اساس شرکت هواپیمایی آسمان با کسب 19 درصد از کل پروازهای تأخیر دار این ماه در رتبه نخست قرار گرفته است.

ایران ایر با 15 و زاگرس با 12 درصد در رتبه های بعدی این گزارش قرار دارد.

گفتنی است در تیرماه بهترین عملکرد به دو شرکت هواپیمایی پویا با 4 و معراج با 10 درصد تأخیر تعلق گرفته که کمترین میزان پروازهای تأخیر دار در تیرماه را به دست آورده است.

همچنین هواپیمایی ماهان با انجام 683 پرواز داخلی در تیرماه که 151 پرواز معادل 22 درصد پروازهای با تأخیر و 532 پرواز معادل 78 درصد پروازهای به موقع بوده است، سومین شرکت از نظر بهبود عملکرد پروازهای داخلی اعلام شده است.

خاطرنشان می شود در این ماه (تیرماه) 5 هزار و 526 سورتی پرواز داخلی در کشور (به مبدأ یا مقصد مهرآباد) انجام شد که 3 هزار و 309 پرواز (معادل 59 درصد) آنها به موقع و 2 هزار و 217 پرواز (معادل 41 درصد) با تأخیر انجام شد.




آمار تأخیرهای پروازی مردادماه

براساس این گزارش عملکرد شرکت های هواپیمایی در مردادماه نیز از سوی سازمان هواپیمایی اعلام شده که براین اساس شرکت هواپیمایی آسمان اگرچه نسبت به تیرماه عملکرد بهتری در کاهش تأخیرهای پروازی داشته است اما با کسب 47 درصد تأخیرات پروازی در پروازهای داخلی دومین ماه تابستان، رتبه نخست این لیست را به خود اختصاص داده است.

این شرکت در مردادماه 902 پرواز داخلی داشت که 476 پرواز معادل 53 درصد و 426 پرواز معادل 47 درصد با تأخیر انجام شد.

هواپیمایی زاگرس و ایران ایر مشترکاً با کسب 41 درصد پرواز تأخیر دار در رتبه دوم قرار گرفتند با این تفاوت که هما از مجموع 675 پرواز خود در مردادماه 399 پرواز معادل 59 درصد را به موقع و 276 پرواز معادل 41 درصد را با تأخیر به پایان رساند ولی زاگرس ایر در این ماه 593 سورتی پرواز داخلی انجام داد که 348 پرواز آن (59 درصد) به موقع و 245 (41 درصد) با تأخیر به اتمام رسیده است.

همچنین آسمان با کسب 22 درصد پروازهای تأخیردار نسبت به کل پروازهای داخلی انجام شده به مقصد یا مبدأ مهرآباد همچنان ایرلاین نخست دارای بیشترین تأخیر پروازی نسبت به کل پروازهای انجام شده در دومین ماه تابستان محسوب می شود و از این حیث دو ایرلاین هما و زاگرس به ترتیب با کسب 14 و 13 درصد از کل پروازهای تأخیر دار انجام شده در مرداد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

در این ماه نیز مانند ماه گذشته همچنان بهترین عملکرد از نظر کمترین تأخیر را دو ایرلاین پویا و معراج به ترتیب با داشتن 4 و 3 درصد تأخیر پروازی کسب کرده اند.

در این ماه (مرداد 97) 5 هزار و 499 پرواز داخلی به ثبت رسید که 3 هزار و 593 پرواز (معادل 65 درصد) به موقع و هزار و 906 پرواز (معادل 35 درصد) نیز با تأخیر انجام شد.



آمار تأخیرات پروازی شهریور ماه

بنا به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری بیشترین میزان تأخیرات پروازی شهریورماه را شرکت هواپیمایی ایران ایر تور با کسب 47 درصد تأخیر پروازی کسب کرد. این شرکت 291 پرواز در شهریور ماه به مبدأ یا مقصد مهرآباد داشت که 155 پرواز معادل 53 درصد را در زمان مقرر و 136 پرواز را معادل 47 درصد با تأخیر به اتمام رسانده است.

شرکت هواپیمایی آسمان نیز در این ماه با داشتن 45 درصد پرواز تأخیر دار رتبه دوم شرکت های هواپیمایی داخلی از نظر میزان تأخیرات پروازی را کسب کرد. این شرکت از مجموع 855 پرواز انجام شده در سومین ماه فصل گذشته 467 پرواز معادل 55 درصد را به موقع و 388 پرواز معادل 45 درصد را دیرتر از زمان مقرر به پایان رساند.

به طور کلی شرکت آسمان در این ماه همانند ماه قبل از آن با داشتن سهم  22 درصدی تأخیرات پروازی از کل پروازهای انجام شده در این ماه را به خود اختصاص داد که بیشترین میزان تأخیر در میان سهم دیگر ایرلاین های داخلی از همه پروازهای انجام شده در ماه گذشته به حساب می آید. پس از این شرکت نیز ماهان و زاگرس به ترتیب با کسب 10 و 9 درصد از کل تأخیرات پروازی در رتبه های بعدی شرکت های دارای بیشترین تأخیر اعلام شده اند.

بهترین عملکرد را همچنان پویا و معراج با کسب به ترتیب 5 و 8 درصد پرواز تأخیر دار به خود اختصاص دادند.

در شهریور ماه امسال 5 هزار و 179 پرواز در مجموع پروازها یداخلی انجام شده به ثبت رسید که 3 هزار و 424 سورتی پرواز (معادل 66 درصد) به موقع و هزار و 755 پرواز (معادل 34 درصد) با تأخیر انجام شد.



روند کاهشی تعداد پروازها در پی گرانی بلیت هواپیما

بررسی روند تعداد پروازها نشان می دهد که با افزایش ناگهانی قیمت بلیت هواپیما در مرداد ماه، تعداد پروازهای انجام شده در شهریور امسال نسبت به تیر ماه 347 سورتی پرواز معادل 6.2 درصد کاهش داشته است.

لینک کوتاه
بلیت هواپیما گرانی پروازهای تابستان تاخیر

اخبار مرتبط

نظرات شما