سید مسعود آریادوست: این روزها افزایش قیمت مرغ خبرساز شده است. اما عامل اصلی این افزایش قیمت کجاست؟ مهدی یوسف‌خانی دلیل اصلی این افزایش قیمت را در اعتراض تولیدکنندگان خلاصه می‌کند. به گفته او اگر این روند ادامه‌دار شود و تولیدکننده‌ها متضرر شوند، امکان افزایش قیمت مرغ وجود دارد. یوسف خانی در گففتگو با نسیم اقتصاد، می‌گوید در حال حاضر تولیدکننده، با نرخ 6700 تومان مرغ خود را به کشتارگاه می‌فروشد. قیمت مرغ گرم نهایتا به نرخ 10250 به دست مصرف کننده می‌رسد.  جا دارد این نرخ 400 تا 300 تومان دیگر افزایش یابد. تولیدکننده، مرغ را باید حدودا 7 هزار تومان بفروشد تا متضرر نشود و مصرف کننده‌ نهایی نیز با قیمت 10 هزار 600 تومان می‌تواند مرغ را خریداری کند.

او در مورد تاثیر نرخ دلار بر گران شدن قیمت مرغ گفت: واقعیت این است که افزایش نرخ دلار تاثیر چندانی بر افزایش نرخ مرغ نداشته است. تامین نهاده‌های مورد نیاز که وارداتی هستند با دلار 4200 تومانی انجام می شود. لذا افزایش نرخ دلار تاثیری بر افزایش نهاده‌های وارداتی نداشته است.

وی با اشاره به دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ گفت: ما در شهریورماه شاهد افزایش قیمت مرغ بودیم. از اواسط مرداد تا اواخر شهریور قیمت‌ها بالا رفت. از آنجهت که در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد و همچنین تیرماه نرخ مرغ خیلی پایین آمده بود، مرغدارن متضرر شده بودند. کاهش قیمت به تولید بالا باز می‌گشت. البته همیشه تولید ما از مصرف مرغ بالاتر است. از طرفی باید صادرات هم انجام شود. به همین دلیل ضمن افزایش تولید، قیمت‌ها کاهش داشت. به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان جوجه‌ریزی نکردند. آنها به دلیل زیان‌های پیش آمده توان جوجه‌ریزی نداشتند. لذا در تیرماه امسال جوجه‌ریزی کمتری انجام شد.

وی ادامه داد: ضمن انجام نشدن جوجه روزی در تیرماه، شاهد کاهش تولید بودیم. به همین دلیل از اواسط مرداد ماه با مشکل کاهش تولید و عرضه برخورد کردیم که تا پایان شهریورماه این روال ادامه داشت. در ادامه تولیدکنندگان که به افزایش قیمت امیدوار شده بودند، مجددا از اوایل شهریور ماه جوجه‌ریزی کردند. البته تا حدودی در نیمه دوم مرداد ماه نیز جوجه‌ریز صورت گرفته بود. بدینصورت وقتی قیمت‌ها منطقی شد، تولید کننده‌ها وارد عرصه تولید شدند.

او در پاسخ به اینکه چرا ضمن بازگشت تولیدکنندگان، قیمت‌ها کاهش پیدا نکرد، ابراز داشت: نرخ مرغ در برهه زمان مشخصی نزدیک به 12 هزار تومان شد. در ادامه مقداری این نرخ کاهش پیدا کرد. در حال حاضر شاهد نوسان نرخ مرغ بین 9800 تا 10500 تومان در روز‌های مختلف هفته هستیم. البته این نرخ هم نرخ خوبی برای تولید کننده محسوب نمی‌شود. بازگشت قیمت به نرخ‌های قبلی به معنای زیان تولیدکننده است که این موضوع برای آنها قابل قبول نیست.

یوسف‌خانی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکننده مرغ، با نرخ 6700 تومان مرغ خود را به کشتارگاه می‌فروشد. قیمت مرغ گرم نهایتا به نرخ 10250 به دست مصرف کننده می‌رسد.  جا دارد این نرخ 400 تا 300 تومان دیگر افزایش یابد. تولید کننده، مرغ را باید حدودا 7 هزار تومان بفروشد تا متضرر نشود و مصرف کننده‌ نهایی نیز با قیمت 10 هزار 600 تومان می‌تواند مرغ را خریداری کند.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد تولیدکننده‌ها مجددا جوجه‌ریزی نکنند، گفت: اگر این روند ادامه‌دار شود و آنها مضرر شوند این امکان هست که افزایش قیمت ادامه‌دار شود. لذا امکان این موضوع وجود دارد که آنها برای متضرر نشدن جوجه‌ریزی نکنند.

وی گفت: تولیدکنندگان برای اعتراض به این روال جوجه‌ریزی نمی‌کنند. آنها از نظر مالی آنقدر ضعیف می‌شوند که گردش پولی خود را از دست می‌دهند و اینگونه سرمایه‌ای برای تولید نخواهند داشت. لذا بناچار برای دوری از زیان جوجه‌ریزی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت مرغ در چند ماه اخیر به دلیل اعتراض تولیدکنندگان بود. وقتی آنها جوجه‌ریزی نکردند قیمت مرغ افزایش پیدا کرد.

یوسف‌خانی در پاسخ به این سوال که اعتصاب کامیون‌دارن چه تاثیری در پرورش و توزیع مرغ کشور داشته است، گفت: فعالیت کامیون‌داران به نوعی با فعالیت ما در ارتباط است. دریافت نهاده‌های مورد نیاز به فعالیت آنها باز می‌گردد؛ لذا اعتصاب آنها بی‌تاثیر نبوده است. از طرفی برخی از راننده‌ها به صورت مستقیم با ما همکاری دارند. این افراد مرغ را از مرغداری به کشتارگاه منتقل می‌کنند. ما برای این افراد هر ساله افزایش دستمزد در نظر گرفته‌ایم. آنها سال گذشته به دلیل عدم افزایش دستمزد اعتصاب کردند که ما بلافاصله برای آنها افزایش دستمزد تعریف کردیم. اعتصاب این افراد به یک روز هم نرسید و ما خواسته‌های آنها را پاسخ دادیم. اعتصاب این افراد که از مرغداری تا کشتارگاه فعالیت دارند، چند ساعتی بیشتر طول نکشیده است.

او گفت: در همین راستا حدودا 20 شب پیش موضوع اعتصاب ماشین‌های حمل مرغ زنده، مجددا به وجود آمد که ما برای رفع این مشکل، تصمیم به افزایش نرخ دستمزد آنها گرفتیم. در همان شب آنها بارگیری کردند. به این صورت حتی یک شب هم بارگیری مرغ زنده به تعویق نیفتاد.

وی در خصوص انتقال نهاده‌ها از بنادر به شهرهای دیگر و تاثیر اعتصاب کامیون‌دارن بر این مساله گفت: اعتصاب آنها بی تاثیر نبوده است. اکنون یکی از اعتراضات تولیدکننده به اعتصاب کامیون‌دارن باز می‌گردد. اگر قبلا یک کامیون ذرت مثلا با 1 میلیون تومان از بندر مام به استان مازندران منتقل می‌شد اکنون این نرخ به 1 میلیون 500 هزار افزایش یافته است. این موضوع بر قیمت تمام شده تولیدکننده تاثیر می‌گذارد. اعتصابات بر افزایش قیمت تاثیر داشته است.

یوسف‌خانی در پاسخ به این سوال که چرا سایز برخی از مرغ‌ها بیش از اندازه بزرگ است، ابراز داشت: وزارت جهاد کشاورزی سیاستی را دنبال می‌کند تا به طور کلی مصرف مرغ سایز نهادیه شود. این تصمیم کاملا درست است. مرغی که تا 3 کیلو وزرن دارد مشخصا هیچ ارزش غذایی ندارد و از نظر اقتصادی هم به ضرر مصرف کننده است. ما با جهاد در تعامل هستیم که این موضع از طریق رسانه‌ها فرهنگ‌سازی شود. مردم باید به سمت مصرف مرغ سایز بروند. مصرف مرغ در دنیا به مرغهای 1 تا 1.5 کیلو محدود است.

وی در خصوص سودجویی غیر منطقی برخی مرغداران گفت: در ایران متاسفانه بعضا این اتفاق رخ می‌دهد که مرغداران حس می‌کنند با نگهداری مرغ و افزایش وزن مرغ‌ها، سود بیشتری می‌کنند. اینچنین حتی مرغ‌ها تا 4 و نیم کیلو هم رشد می‌کنند. مرغداران فکر می‌کنند با افزایش تناژ خود، سود بیشتری می‌کنند. در حالی که فقط یکبار جوجه‌ریزی کرده‌اند. این در حالی است که اگر هزینه نگهداری این جوجه‌ها را حساب کنیم، در عمل مرغدار، سود بیشتری کسب نمی‌کند؛ چرا که برای افزایش وزن این جوجه‌ها، باید هزینه شود. برخی مرغداران ما علم این مساله را ندارند و این مساله را تشخیص نمی‌دهند!

او تصریح کرد: افزایش وزن این جوجه‌ها به واسطه هورمون و یا مواد خاص نیست. جوجه‌های ماشینی را هر چقدر بیشتر نگهداری کنند، وزن بیشتری خواهند داشت. عامل بزرگ شدن و افزایش وزن این جوجه‌ها به دلیل نگهداری بیش از حد آنهاست. بحث تزریق هورمون فقط شایعه است. قیمت هورمون آنقدر زیاد است که ارزش تزریق به مرغ 7 هزار تومانی را ندارد!       

لینک کوتاه
مرغ تولیدکننده قیماعتصاب کامیونداران هورمون

اخبار مرتبط

مرغ کمیاب شد/ جزییات

مرغ کمیاب شد/ جزییات

مسعود رسولی در پاسخ به چرایی این کاهش عرضه گفت: قرار بود گوشت مورد نیاز شرکت‌های... 12 دی 1402

مرغ ارزان در راه است

مرغ ارزان در راه است

با توجه به افزایش جوجه‌ریزی در دو ماه اخیر، پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آتی با افزایش... 23 تیر 1402

نظرات شما