قیمت گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی طی هفته‌ها و ماه اخیر افزایش چند برابری نسبت به گذشته پیدا کرده است که به گفته اسدالله کارگر - رییس اتحادیه فروشندگان میوه - افزایش صادرات این محصول در کنار افزایش تقاضای داخلی آن از سوی کارخانه‌ها عامل گرانی آن بوده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، ایسنا نوشت: قیمت گوجه‌فرنگی  در برخی میوه‌فروشی‌ها به کیلویی 8000 تومان هم رسیده و هر قوطی رب نیز 16 هزار تومان فروخته می‌شود، آمار صادرات نشان می‌دهد که در پنج ماهه امسال بیش از 87 درصد صادرات گوجه افزایش یافته که به گفته اتحادیه‌های صنفی عامل افزایش 106 درصدی قیمت در بازار مصرف است.

براساس آمار رسمی منتشر شده طی پنج ماهه نخست امسال بالغ بر 354 هزار تن گوجه‌فرنگی به ارزشی بالغ بر 180 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که از نظر وزنی 87.3 درصد و از نظر ارزشی 65.82 درصد بیشتر از همین بازه زمانی در سال گذشته بوده است.

این افزایش صادرات که طبیعتا در پی افزایش چند برابری نرخ ارز اتفاق افتاده در حالی به ثبت رسیده است که قیمت گوجه‌فرنگی در بازار داخلی رو به افزایش بوده و به گفته کارخانه‌های تولیدکننده رب گوجه‌فرنگی این محصول نیز به دنبال گرانی گوجه‌فرنگی با افزایش قیمت مواجه شده است، چراکه گوجه‌فرنگی در سال گذشته و در همین بازه زمانی حداکثر کیلویی 2000 تومان قیمت داشت. حال آنکه قیمت آن در سطح شهر به کیلویی 5000 تا 8000 تومان رسیده است.

لینک کوتاه
گوجه فرنگی سیب زمینی صادرات

اخبار مرتبط

نظرات شما