ما در عراق مشکلات "کمرنگ بودن حضور" داریم. شرکت‌های ایرانی اگر روند حضور خود را در این کشور جدی‌تر کنند و دفاتری داشته باشند و حتی اقدام به تولید مشترک کنند، در نهایت این روال منجر به این می‌شود که همکاری‌ها گسترده شود.

سید مسعود آریادوست: مبادلات تجاری ایران و عراق همیشه زیر ذره‌بین است. اضافه شدن تحریم‌ها و نوع جهت‌گیری العبادی نیز این حساسیت‌ها را افزایش داد. محمد ابراهیم رضازاده، رییس میز عراق در سازمان توسعه تجارت ایران، در گفتگو با "نسیم اقتصاد" این حساسیت‌ها را تلویحا تایید می‌کند و می‌گوید: "... البته اشاره به چند و چون این موضوع ( نوع مبادلات تجاری ایران و عراق) شاید چندان هم جالب نباشد. به من نظر من صلاح تجار کشور در این نیست که از نحوه مبادلات ایران و عراق سخنی به میان آید. همه روش‌ها در این مبادلات مد نظر است. اینگونه نیست که فقط یک روش مرسوم باشد. در مجموع همانطور که گفتم، نبود دلار تاثیر چندانی در صادرات ایران به عراق نخواهد داشت؛ کمااینکه در ماه‌های گذشته نیز شاهد افزایش صادرات ایران به عراق هستیم."  

رضازاده در مورد سخنان اخیر آقای العبادی که گفته بود "ما مجبوریم از تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت کنیم" ابراز داشت: این سخن آقای العبادی از موضع ضعف است. آنها جرات و اراده‌ای ندارند که با فشارهای جهانی مقابله کنند. افراد کمی پیدا می‌شوند که همچون سران نظام جمهوری اسلامی، به راحتی و بدون ترس و واهمه ایستادگی کنند و بگویند "ما می‌توانیم."

او ادامه داد: ما فکر می‌کردیم که عراق قدرت بیشتری داشته باشد و در مقابل برخی از فشارها بتواند از خود اراده‌ای نشان دهد؛ کمااینکه برخی از مسئولان عراقی مثل آیت...حکیم و آیت... صدر و آقای نوری‌المالکی و مجلس اعلای عراق مقاومت داشتند و به این موضوع اعتراض کردند. اکثر احزاب عراق به این تصمیم آقای العبادی اعتراض دارند و معتقدند که ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و به این راحتی نباید در مقابل فشارها تسلیم شویم.

وی افزود: مردم عراق با ایران دوست هستند و مشکلی با ما ندارند. مردم حتی به بیانیه العبادی واکنش نشان دادند. حرف ایشان حرف مردم عراق نیست. من معتقدم که این احتمال بسیار زیاد است که با تعویض دولت عراق، اوضاع تغییر کند.

رییس میز عراق در سازمان توسعه تجارت ایران ابراز داشت: البته این مساله را نباید فراموش کنیم که تحریم‌های اعمال شده در روابط تجاری ایران و عراق تاثیر چندانی نداشته و نخواهد داشت. صادرات ما به کشور عراق با این تحریم‌ها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد؛ چراکه روابط تجاری این دو کشور و به خصوص صادرات ایران به عراق به دلار وابسته نیست و اغلب مبادلات ایران و عراق با دلار صورت نمی‌گیرد.

او در پاسخ به این سوال که مبادلات دو طرف با کدام ارز صورت می‌گیرد، گفت: مبادلات ایران و عراق بیشتر توافقی است. دو طرف بر سر یک ارز به توافق می‌رسند. دلار در این میان از جایگاه کمی برخوردار است. البته نمی‌توان به صورت دقیق مشخص کرد که دلار چند درصد از این تبادلات را پوشش می‌دهد، ولی بدون شک میزان آن زیاد نیست. در مبادلات ایران و عراق از آن جهت که از سیستم بانکی استفاده نمی‌شود، تعیین اینکه بیشتر مبادلات با کدام ارز صورت می‌گیرد، کار راحتی نیست.
رضازاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار "نسیم اقتصاد" که با نبود سیستم بانکی چگونه پول‌ها جابجا می‌شود، گفت: این موضوع به توافق دو طرف باز می‌گردد. البته اشاره به چند و چون این موضوع شاید چندان هم جالب نباشد. به من نظر من صلاح تجار کشور در این نیست که از نحوه مبادلات ایران و عراق سخنی به میان آید. همه روش‌ها در این مبادلات مد نظر است. اینگونه نیست که فقط یک روش مرسوم باشد. در مجموع همانطور که گفتم، نبود دلار تاثیر چندانی در صادرات ایران به عراق نخواهد داشت؛ کمااینکه در ماه‌های گذشته نیز شاهد افزایش صادرات ایران به عراق هستیم.

او گفت: با بررسی بیشتر آمار و ارقام مبادلات تجاری بین ایران و عراق این مساله واضح‌تر می‌شود که تحریم و کمبود دلار در روند معاملات تجاری ما تاثیری نداشته است. در چهار ماه اول امسال حتی شاهد افزایش صادرات به کشور عراق بوده‌ایم که این میزان نسبت به 4 ماه اول سال گذشته 23 درصد افزایش یافته است؛ به لحاظ وزنی نیز شاهد افزاش 14 درصدی صادرات ایران به عراق هستیم. عراق در 4 ماه اول امسال 6 میلیون دلار به ایران صادرات داشته که در مقابل صادرات ما به عراق، دو میلیارد و پانصد میلیون دلار بوده است.

او با اشاره به میزان مراودات تجاری ایران با دولت عراق ابراز داشت: ما قبلا هم مراودات چندانی با دولت عراق نداشته‌ایم. مبادلات ما با دولت عراق آنقدر زیاد نبوده که با حذف دلار از این مبادلات، به مشکل برخورد کنیم. در سال‌های قبل هم دلار در مراودات ما حذف شده بود که مشکل چندانی به وجود نیامد. اکنون ما با سیل واردکننده‌ها در عراق مواجه هستیم؛ ایضا قوانین جدید برای ما مشکلی ایجاد نکرده است.

وی تصریح کرد: بعد از سخنان آقای العبادی، اتفاق خاصی در چگونگی مبادلات تجاری ایران و عراق رخ نداده است. ‌کامیون ها مثل همیشه رفت و آمد دارند. صادرات به عراق روال خود را دارد. البته صادرات به عراق همیشه مشکلات خود را داشته است. اما این مشکلات و موانع عادی هستند. مانع جدید، تاثیری در این روابط نداشته است.

رضازاده در پاسخ به این سوال که پول صادرات برق به عراق چگونه دریافت می‌شود، گفت: این موضوع پیچیدگی خاص خود را دارد. من وارد این قضیه نمی‌شوم. البته از ریز مساله با خبر هستم؛ اما در این مورد نیاز به خبر رسانی نیست. اگر روش‌های دریافت پول گفته شود، ممکن است مسائلی در این مورد به وجود آید.

او تصریح کرد: درحال حاضر برق ایران به عراق صادر می‌شود که البته میزان آن کم است؛ شاید در حدود 100 مگاوات.

رییس میز عراق در سازمان توسعه تجارت با اشاره به نوع همکاری‌های ایران با عراق در آینده گفت: ما در عراق مشکلات "کمرنگ بودن حضور" داریم. شرکت‌های ایرانی اگر روند حضور خود را در این کشور جدی‌تر کنند و دفاتری داشته باشند و حتی اقدام به تولید مشترک کنند، در نهایت این روال منجر به این می‌شود که همکاری‌ها گسترده شود. مانعی که در این میان وجود دارد، مانعی دولتی نیست. مانع به عدم حضور ما در عراق باز می‌گردد. ما باید بازار عراق را بشناسیم. باید ببینیم که عراق چه نیاز دارد و بر آن اساس صادرات داشته باشیم. ادامه این روال می‌تواند ما را در صادرات به عراق با مشکل مواجه کند و در نهایت صادرات ما کاهش یابد.

لینک کوتاه
مبادلات تجاری ایران عراق تحریم دلار عدم حضور العبادی

اخبار مرتبط

نظرات شما