عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از قول یک ماهه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار خودروهای داخلی خبر داد.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ولی ملکی با اشاره به قول وزیر صمت برای ساماندهی یک ماهه بازار خودرو، اظهار کرد: در جلسات برگزار شده با شریعتمداری جهت بررسی عوامل افزایش قیمت خودروها، خواستار مهار قیمت و برخورد با مقصران این امر در مدت زمان کوتاه شدیم.
وی افزود: البته یکی از مقصران افزایش قیمت خودروها، بویژه خودروهای لوکس خارجی و قطعات وارداتی، اعمال تحریمها و خروج آمریکا از برجام بود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر غیر مستقیم تحریمها بر قیمت خودروها بیان کرد:اتحادیه اروپا برای جلوگیری از بروز هر گونه خللی در فروش تولیدات خودرویی، شرکتهای خودروسازی خود را در لیست اقلام تحریمی قرار نمیدهد. از اینرو فشارهای ناشی از تحریم را از طریق اعمال محدودیتهای بانکی و تاثیر مستقیم بر نوسانات ارزی کشور مقصد، وارد میکنند که این موضوع به تبع بازار خودرو کشور هدف را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی با اشاره به علت افزایش قیمت خودروهای داخلی و بومی نیز تصریح کرد: قطعا شرکتهایی که 90 درصد از تولیدات نهایی آنها برگرفته ار مواد اولیه داخلی و قطعات بومی است نباید برای افزایش قیمت هایشان بهانه نوسانات ارزی را بیاورند، این در حالی است که مدیران شرکتهای خودروسازی داخلی اعلام میکنند افزایش قیمت از سوی آنها صورت نگرفته و این اتفاق در بازار خودرو، تنها به علت ایجاد یک حاشیه قیمت در فروش این محصولات ایجاد شده است.
ملکی افزود: در واقع افزایش نقدینگی در جامعه یکی از عواملی است که سبب میشود مردم برای خرید و سرمایه گذاری به بازارها روانه شوند در نتیجه افزایش تقاضا و کاهش عرضه خودبه خود قیمتها حدود 10 الی 15 درصد افزایش مییابد.
وی گفت: ما این میزان افزایش قیمت در خودروهای داخلی را جایز نمیدانیم و در شورای رقابت هم برای خودروهای زیر 50 میلیون تومان، افزایش قیمت کمی را در نظر گرفته ایم تا مردم برای تهیه وسیله مورد نیاز خود با تغییرات عجیب مواجه نشوند.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر عوامل موثر بر نوسانات قیمت خودروها نیز تصریح کرد:قطعا عوامل داخلی هم بر اقتصاد بازارِ مذکور موثر است. عواملی نظیر بسته شدن سایت ثبت سفارش، بالا رفتن تعرفه واردات و تقاضای کنترل نشده جامعه برای خرید خودرو، موجب بروز تورم در این بازار شد.
تاثیر خروج خودروسازان خارجی از ایران بر کیفیت خودروهای داخلی
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر خروج شرکتهای خودروسازی بر کیفیت تولیدات داخلی، اظهارکرد: قطعا تعدادی از خودروهای داخلی پر مصرف که با دانش بومی تغذیه میشوند از خروج این شرکتها تاثیر نمیپذیرد، زیرا قطعات این خودروها در داخل تولید و نصب میشود.
ملکی در پایان خاطر نشان کرد:، اما خودروهای لوکس با قطعات وارداتی که قیمت گذاری آنها توسط شورای رقابت صورت نمیگیرد قطعا با تغییراتی در کیفیت رو به رو خواهند شد، این خودروسازان وابستگی 50 الی 60 درصدی به واردات دارند، این شرکتها باید برای کاهش وابستگیهای خود به واردات تلاشی جدی کنند، البته با جایگزین کردن دانش بالای مهندسان ایرانی و سایر شرکای بین المللی جای نگرانی نیست.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
سامانه جامع تجارت در اطلاعیه ای اعلام کرد که امکان ثبتسفارش خودرو سواری نو و مستعمل در... 4 شهریور 1404
رئیس کل گمرک ایران گفت: اگر ثبت سفارش باز شود هیچ مانعی برای واردات خودرو ایرانیان مقیم... 3 شهریور 1404
امروز در حالی قیمت خودرو اعلام شد که فضای روانی بازار به شدت تحتتاثیر افزایش ریسکهای... 3 شهریور 1404
مصوبه جدید در باره محدود شدن نقش شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو باعث به وجود آمدن... 28 مرداد 1404
بازار خودرو مدت ها در رکود به سر میبرد و عملا خرید و فروش فریز شده بود با این حال ما... 26 مرداد 1404
کارشناس بازار خودرو گفت: هیچوقت در هیچ مقطعی ورود خودرو در بورس نتوانست به آرام شدن... 22 مرداد 1404
متقاضیان خرید خودروهای وارداتی از روز چهارشنبه 8 مرداد 1404 میتوانند با مراجعه به... 12 مرداد 1404
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت گفت: عرضه دور جدید خودروهای وارداتی از روز شنبه هفته... 9 مرداد 1404
نظرات شما