عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از قول یک ماهه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار خودرو‌های داخلی خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ولی ملکی با اشاره به قول وزیر صمت برای ساماندهی یک ماهه بازار خودرو، اظهار کرد: در جلسات برگزار شده با شریعتمداری جهت بررسی عوامل افزایش قیمت خودروها، خواستار مهار قیمت و برخورد با مقصران این امر در مدت زمان کوتاه شدیم.

وی افزود: البته یکی از مقصران افزایش قیمت خودروها، بویژه خودرو‌های لوکس خارجی و قطعات وارداتی، اعمال تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر غیر مستقیم تحریم‌ها بر قیمت خودرو‌ها بیان کرد:اتحادیه اروپا برای جلوگیری از بروز هر گونه خللی در فروش تولیدات خودرویی، شرکت‌های خودروسازی خود را در لیست اقلام تحریمی قرار نمی‌دهد. از اینرو فشار‌های ناشی از تحریم را از طریق اعمال محدودیت‌های بانکی و تاثیر مستقیم بر نوسانات ارزی کشور مقصد، وارد می‌کنند که این موضوع به تبع بازار خودرو کشور هدف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو‌های داخلی و بومی نیز تصریح کرد: قطعا شرکت‌هایی که 90 درصد از تولیدات نهایی آن‌ها برگرفته ار مواد اولیه داخلی و قطعات بومی است نباید برای افزایش قیمت هایشان بهانه نوسانات ارزی را بیاورند، این در حالی است که مدیران شرکت‌های خودروسازی داخلی اعلام می‌کنند افزایش قیمت از سوی آن‌ها صورت نگرفته و این اتفاق در بازار خودرو، تنها به علت ایجاد یک حاشیه قیمت در فروش این محصولات ایجاد شده است.

ملکی افزود: در واقع افزایش نقدینگی در جامعه یکی از عواملی است که سبب می‌شود مردم برای خرید و سرمایه گذاری به بازار‌ها روانه شوند در نتیجه افزایش تقاضا و کاهش عرضه خودبه خود قیمت‌ها حدود 10 الی 15 درصد افزایش می‌یابد.

وی گفت: ما این میزان افزایش قیمت در خودرو‌های داخلی را جایز نمی‌دانیم و در شورای رقابت هم برای خودرو‌های زیر 50 میلیون تومان، افزایش قیمت کمی را در نظر گرفته ایم تا مردم برای تهیه وسیله مورد نیاز خود با تغییرات عجیب مواجه نشوند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر عوامل موثر بر نوسانات قیمت خودرو‌ها نیز تصریح کرد:قطعا عوامل داخلی هم بر اقتصاد بازارِ مذکور موثر است. عواملی نظیر بسته شدن سایت ثبت سفارش، بالا رفتن تعرفه واردات و تقاضای کنترل نشده جامعه برای خرید خودرو، موجب بروز تورم در این بازار شد.

تاثیر خروج خودروسازان خارجی از ایران بر کیفیت خودرو‌های داخلی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر خروج شرکت‌های خودروسازی بر کیفیت تولیدات داخلی، اظهارکرد: قطعا تعدادی از خودرو‌های داخلی پر مصرف که با دانش بومی تغذیه می‌شوند از خروج این شرکت‌ها تاثیر نمی‌پذیرد، زیرا قطعات این خودرو‌ها در داخل تولید و نصب می‌شود.

ملکی در پایان خاطر نشان کرد:، اما خودرو‌های لوکس با قطعات وارداتی که قیمت گذاری آن‌ها توسط شورای رقابت صورت نمی‌گیرد قطعا با تغییراتی در کیفیت رو به رو خواهند شد، این خودروسازان وابستگی 50 الی 60 درصدی به واردات دارند، این شرکت‌ها باید برای کاهش وابستگی‌های خود به واردات تلاشی جدی کنند، البته با جایگزین کردن دانش بالای مهندسان ایرانی و سایر شرکای بین المللی جای نگرانی نیست.

لینک کوتاه
خودرو خودروسازی اتاق بازرگانی تولید خودرو تحریم صنعت خودرو واردات خودرو

اخبار مرتبط

خودرو رسما گران شد+ جدول

خودرو رسما گران شد+ جدول

مجوز گرانی خودرو در کارخانه صادر شد که بر اساس آن متوسط افزایش نرخ محصولات ایران خودرو و... 28 آبان 1403

نظرات شما