پژو سیتروئن با اعلام تعلیق فعالیتهای خود در ایران اقدام به خودزنی کرد؛ زیرا طبیعتا این شرکت امکان خروج سرمایه گذاریهای انجام شده در ایران طی چند سال اخیر را ندارد.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، شب گذشته گروه خودروسازی پژو سیتروئن در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که به دلیل خروج آمریکا از برجام فعالیتهای خود در ایران را تعلیق خواهد کرد. این اتفاق در حالی روی داد که پیش از این برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند با توجه به اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر حفظ برجام، خودروسازان فرانسوی ایران را ترک نخواهند کرد.
البته اعلام پژو سیتروئن مبنی بر تعلیق فعالیتها در ایران به نوعی خودزنی این شرکت از ترس آمریکاست؛ زیرا هم پژو در دور جدید همکاری با ایران خودرو و هم سیتروئن در همکاری با سایپا، اقدام به سرمایه گذاری در ایران و احداث خطوط تولید خودرو کردهاند و با خروجشان از ایران سرمایه آنها بلوکه خواهد شد.
البته پژو پیش از این نیز سابقه خروج از ایران را داشت؛ به گونهای که این شرکت در اوایل سال 1391 اعلام کرد که به دلیل تحریمهای خارجی ایران را ترک و ارسال قطعه به شریک ایرانیاش را متوقف خواهد کرد. این اتفاق باعث شد پژو از سابقه بدی در افکار عمومی ایران برخوردار شود؛ به گونهای که این شرکت پس از اجرایی شدن برجام برای بازگشت به ایران و پاک کردن سابقه منفی خود ناچار شد غرامت پرداخت کند.
در این رابطه مهرماه 1395 کارلوس تاوارس - مدیرعامل پژو سیتروئن - در سفری که به ایران داشت در نشستی خبری صراحتا اعلام کرد که «ما انتقالهای بزرگی برای تامین مالی پروژه ایکاپ در ایران انجام دادهایم که پرداخت غرامت نیز جزو آن بوده است.» آن طور که در همان زمان اعلام شد شرکت پژو حدود 427 میلیون یورو غرامت به دلیل ترک یکطرفه همکاری به ایران خودرو پرداخت کرد. علاوه بر این شرکت پژو در دور فعالیتهای خود در ایران شرکت مشترکی به نام ایکاپ با شریک ایرانی خود تاسیس کرد که 50 درصد مالکیت آن در اختیار شرکت فرانسوی است.
ایکاپ تا کنون مبلغ قابل توجهی را برای راه اندازی خطوط تولید محصولات خود هزینه کرده که نصف سرمایه آن از سوی خودروسازی فرانسوی تامین شده است و شرکت پژو از این ناحیه نیز متضرر خواهد شد.
سیتروئن نیز پس از اجرایی شدن برجام 50 درصد سهام شرکت سایپاکاشان را خریداری کرده و مبلغ آن را نقدا پرداخت کرد. پس از آن شرکت سایپاکاشان به سایپا سیتروئن تغییر نام یافت. در این شرایط شرکت سیتروئن نیز از تعلیق فعالیتهای خود در ایران متضرر خواهد شد و سرمایه گذاری انجام شده از سوی این شرکت در سایت تولیدی کاشان بلااستفاده خواهد ماند.
با توجه به این دو نکته که از یک سو پژو پیش از این برای بازگشت دوباره به ایران مجبور به پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی شده بود و همچنین هم پژو و هم سیتروئن در فعالیتهای خود در ایران اقدام به سرمایه گذاری قابل توجهی کردهاند، به نظر میرسد خودروسازان فرانسوی از ترس آمریکا، خودزنی کردهاند.
اتفاقی که البته در اوج تحریمهای سابق آمریکا علیه ایران در سالهای 1391 و 1392 نشان داد که اگرچه صنعت خودروی ایران نیز از قطع همکاری با شرکای خارجی دچار مشکلاتی خواهد شد اما این صنعت در نهایت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
13 میلیون خودروی فرسوده در حال تردد در شهرهای مختلف کشور هستند. به گفته رئیس مرکز تحقیقات... 8 آذر 1403
یک کارشناس خودرو گفت: 38 هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده و همچنین 21 هزار... 7 آذر 1403
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت از عرضه جدید خودروهای وارداتی از هفته... 6 آذر 1403
از ابتدای سال تا سوم آذر ماه صنایع حمل و نقل و خودرو 6 میلیارد و 317 میلیون دلار ارز دریافت... 5 آذر 1403
مجوز گرانی خودرو در کارخانه صادر شد که بر اساس آن متوسط افزایش نرخ محصولات ایران خودرو و... 28 آبان 1403
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه موانع واردات خودرو جانبازان بالای 50درصد... 17 آبان 1403
مدیرکل کمرگات کرمان در پاسخ به پیگیری خبرنگار ایرنا درباره صادرات پسته توسط خودروسازان... 16 آبان 1403
شرکت خودروسازی کیا، مدل جدید خودروی الکتریکی را با ویژگیهای تغییریافته عرضه میکند.... 6 آبان 1403
نظرات شما