پژو سیتروئن با اعلام تعلیق فعالیتهای خود در ایران اقدام به خودزنی کرد؛ زیرا طبیعتا این شرکت امکان خروج سرمایه گذاریهای انجام شده در ایران طی چند سال اخیر را ندارد.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، شب گذشته گروه خودروسازی پژو سیتروئن در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که به دلیل خروج آمریکا از برجام فعالیتهای خود در ایران را تعلیق خواهد کرد. این اتفاق در حالی روی داد که پیش از این برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند با توجه به اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر حفظ برجام، خودروسازان فرانسوی ایران را ترک نخواهند کرد.
البته اعلام پژو سیتروئن مبنی بر تعلیق فعالیتها در ایران به نوعی خودزنی این شرکت از ترس آمریکاست؛ زیرا هم پژو در دور جدید همکاری با ایران خودرو و هم سیتروئن در همکاری با سایپا، اقدام به سرمایه گذاری در ایران و احداث خطوط تولید خودرو کردهاند و با خروجشان از ایران سرمایه آنها بلوکه خواهد شد.
البته پژو پیش از این نیز سابقه خروج از ایران را داشت؛ به گونهای که این شرکت در اوایل سال 1391 اعلام کرد که به دلیل تحریمهای خارجی ایران را ترک و ارسال قطعه به شریک ایرانیاش را متوقف خواهد کرد. این اتفاق باعث شد پژو از سابقه بدی در افکار عمومی ایران برخوردار شود؛ به گونهای که این شرکت پس از اجرایی شدن برجام برای بازگشت به ایران و پاک کردن سابقه منفی خود ناچار شد غرامت پرداخت کند.
در این رابطه مهرماه 1395 کارلوس تاوارس - مدیرعامل پژو سیتروئن - در سفری که به ایران داشت در نشستی خبری صراحتا اعلام کرد که «ما انتقالهای بزرگی برای تامین مالی پروژه ایکاپ در ایران انجام دادهایم که پرداخت غرامت نیز جزو آن بوده است.» آن طور که در همان زمان اعلام شد شرکت پژو حدود 427 میلیون یورو غرامت به دلیل ترک یکطرفه همکاری به ایران خودرو پرداخت کرد. علاوه بر این شرکت پژو در دور فعالیتهای خود در ایران شرکت مشترکی به نام ایکاپ با شریک ایرانی خود تاسیس کرد که 50 درصد مالکیت آن در اختیار شرکت فرانسوی است.
ایکاپ تا کنون مبلغ قابل توجهی را برای راه اندازی خطوط تولید محصولات خود هزینه کرده که نصف سرمایه آن از سوی خودروسازی فرانسوی تامین شده است و شرکت پژو از این ناحیه نیز متضرر خواهد شد.
سیتروئن نیز پس از اجرایی شدن برجام 50 درصد سهام شرکت سایپاکاشان را خریداری کرده و مبلغ آن را نقدا پرداخت کرد. پس از آن شرکت سایپاکاشان به سایپا سیتروئن تغییر نام یافت. در این شرایط شرکت سیتروئن نیز از تعلیق فعالیتهای خود در ایران متضرر خواهد شد و سرمایه گذاری انجام شده از سوی این شرکت در سایت تولیدی کاشان بلااستفاده خواهد ماند.
با توجه به این دو نکته که از یک سو پژو پیش از این برای بازگشت دوباره به ایران مجبور به پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی شده بود و همچنین هم پژو و هم سیتروئن در فعالیتهای خود در ایران اقدام به سرمایه گذاری قابل توجهی کردهاند، به نظر میرسد خودروسازان فرانسوی از ترس آمریکا، خودزنی کردهاند.
اتفاقی که البته در اوج تحریمهای سابق آمریکا علیه ایران در سالهای 1391 و 1392 نشان داد که اگرچه صنعت خودروی ایران نیز از قطع همکاری با شرکای خارجی دچار مشکلاتی خواهد شد اما این صنعت در نهایت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
بازار خودرو ایران دیگر فقط محل خرید و استفاده روزمره نیست؛ جایی که هر معامله بیش از هر... 9 آذر 1404
با عنایت به شروع ثبتنام دوره جدید خودروهای وارداتی توسط وزارت صمت، متقاضیان... 2 آذر 1404
ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و محدود بودن تنوع محصولات داخلی، بهویژه در بخش... 30 مهر 1404
مرحله تازهای از عرضه خودروهای وارداتی آغاز شده و در این دور، دو مدل خودرو از طریق... 29 مهر 1404
مشاور استاندار تهران با اشاره به وضعیت حریم شهر تهران و مسئولیت شهرداری در این خصوص گفت:... 26 مهر 1404
بازار خودرو امروز نوسانات قابل توجههای را به نمایش گذاشت که در ادامه به بررسی آن... 26 مهر 1404
مدیر گمرک و صادرات دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از فراهم شدن امکان... 25 مهر 1404
کارشناسان بر این باورند که واردات خودرو کلید تعادل قیمتها و ثبات بازار است. در... 15 مهر 1404
نظرات شما