برخی از افراد، نام و نشان برخی دیگر را که از اسم و رسمی برخوردار هستند، جعل کرده‌اند و از این طریق سوء استفاده‌هایی را مرتکب شده‌اند.

سیدمسعود آریادوست: سکه وکیوم بخریم یا غیروکیوم؟ محمد کشتی آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند. هر چند که در ادامه ضمن گلایه از سلیقه مردم می‌گوید، این خواست خود مردم است که سکه وکیوم خریداری کنند. مردم با خود فکر می‌کنند که سکه وکیوم از سکه غیروکیوم بهتر است.
 
او در گفتگو با نسیم اقتصاد، در مورد تفاوت سکه وکیوم شده با سکه غیر وکیوم، می گوید: این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند و از هر نظر مانند هم هستند. برخی از واحدها بر اساس یک ابتکار شخصی، به بسته‌بندی سکه‌ها اقدام کرده‌اند. این بسته‌بندی با یک طرح مشخص و با نام خود فرد شکل گرفته است.

کشتی آرای افزود: بر این اساس باید گفت شاهد نوعی بدعت در این زمینه هستیم که متاسفانه با نوعی فساد همراه است. برخی از افراد، نام و نشان برخی دیگر را که از اسم و رسمی برخوردار هستند، جعل کرده‌اند و از این طریق سوء استفاده‌هایی را مرتکب شده‌اند. با این اوصاف ما هیچ قانون و دستوری در قبال منع وکیوم کردن سکه نداریم.

او در پاسخ به این سوال که آیا از سوی اتحادیه دستور خاصی در مورد وکیوم کردن سکه ابلاغ شده یا خیر، ابراز داشت: خیر؛ در مورد سکه وکیوم، عموم اتحادیه‌های کشور هیچگونه دستوری در راستای سکه وکیوم صادر نکرده‌اند. همچنین تاکنون دستوری با این محتوا که "سکه وکیوم شده ممنوع است"، از سوی هیچ اتحادیه‌ای در سراسر کشور صادر نشده است. این مساله صرفا یک ابتکار شخصی است و نه طرحی دستوری.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد تلاش اتحادیه برای پیشگیری از سوءاستفاده و تقلب‌های احتمالی و توزیع هولوگرام گفت: در یک مقطع زمانی برای ممانعت از سوء استفاده و تقلب، از طرف اتحادیه هولوگرام‌هایی به واحدهای مربوطه تحویل شد تا ماهیت واقعی بودن سکه‌ها تایید شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون خبری از جعل این هولوگرام‌ها دریافت شده یا خیر، گفت: تا این لحظه چنین خبری را دریافت نکرده‌ایم.

وی در مورد سوء استفاده‌های صورت گرفته از نام برخی افراد مشهور از طریق سکه وکیوم شده و دلیل عدم برخورد اتحادیه با جریان سکه وکیوم گفت: در درجه اول باید گفت اتحادیه هشدارهای لازم را در این زمینه ابلاغ کرده است. ما همیشه به مردم این مساله را گوشزد کرده‌ایم که از واحدهای مجاز سکه فروشی خرید و فروش کنند. اما در هر صورت اگر شکایتی در این خصوص صورت بگیرد مشخصا این شکایت از سوی اتحادیه پیگیری خواهد شد.

کشتی آرای در مورد احتمال برچیده شدن سکه وکیوم از بازار گفت: ما همیشه گفته‌ایم که باید سکه وکیوم از بازار جمع آوری شود. حتی یکی از خواسته‌های اتحادیه همیشه این بوده که این سکه‌ها از بازار جمع آوری شود. اما متاسفانه اتحادیه این قدرت را ندارد که چنین تصمیمی را اجرایی کند. تصمیم در مورد سکه در دست بانک مرکزی است. ما چنین اقدامی را نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی افزود: بانک مرکزی نیز سازوکار خود را دارد؛ بانک مرکزی با سکه وکیوم مخالف است. به همین دلیل شاهد این هستیم که سکه‌های خود را به صورت باز و وکیوم نشده توزیع می‌کند.  

کشتی آرای ابراز داشت: مردم به حرف ما گوش نمی‌دهند و موقع حضور در واحدهای فروش سکه درخواست سکه وکیوم شده دارند. این خواست خود مردم است که سکه وکیوم خریداری کنند. مردم با خود فکر می‌کنند که سکه وکیوم از سکه غیروکیوم بهتر است. ما بارها نیز به مردم هشدار داده‌ایم که از هر واحدی خرید نکنند. بیشترین میزان تخلف مربوط به همین واحدهای غیرمجاز است. فریب ارزان بودن ناچیز سکه برخی از واحدها را نخورید. متاسفانه این خود مردم هستند که باعث رشد چنین واحدهایی با چنین تخلفاتی شده اند.

لینک کوتاه
سکه وکیوم سکه غیروکیوم فساد اتحادیه طلا و جواهر واحدهای مجاز

اخبار مرتبط