در حالی که رییس جمهور آمریکا توافق هسته ای با ایران را لغو کرده و تحریمهای اقتصادی را علیه تهران مجددا اعمال میکند، کشورهای اروپایی و آسیایی متعددی اعلام کرده اند به تحریمها اعتنایی نخواهند کرد.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، ماریتیم گزارش داد، شرکتهای کشتیرانی متعدد که به بنادر آمریکا رفت و آمد دارند، به دلیل نگرانی از مجازات آمریکا، ناچار هستند خدماتشان به بنادر ایرانی را متوقف کنند با این حال به رغم تحریمها، مسیرهای حمل و نقل دیگری وجود دارند که احتمالا رونق پیدا خواهند کرد
.
اگرچه تحریمهای آمریکا احتمال توقف خدمات رسانی کشتی های کانتینری و نفتکشها به بنادر ایرانی را افزایش می دهد اما روشهای دیگر حمل و نقل با کامیون باری یا کامیون کانتینری وجود دارد یا در حال توسعه است. همچنین چین توسعه یک جاده ابریشم در سراسر آسیا را در دست اجرا دارد که شامل خطوط لوله انتقال نفت و گاز طبیعی از ایران است. مقامات دولتی خارج از این منطقه ممکن است نتوانند حجم نفت و گاز طبیعی که از طریق خطوط لوله جاده ابریشم جریان پیدا می کند را مونیتور کنند
.
مذاکرات درباره اتصال یک خط ریلی میان استانبول و آسیا چند دهه قبل آغاز شد و در حال حاضر، چین خط ریلی از تهران تا پکن را به هم متصل میکند و قطارهای باری این مسیر را طی میکنند. نیاز به گسترش خط ریلی در اطراف دریاچه وان ترکیه وجود دارد تا برای عبور دادن قطار از این دریاچه نیازی به کشتی نباشد. یک خط ریلی مستقیم میان استانبول و تهران حمل و نقل کانتینری ریلی میان چین و اروپا را بهبود خواهد بخشید. تحریمهای آمریکا هیچ تاثیری بر ساخت خط ریلی در ترکیه ندارد
.
مسیر دریایی جایگزین
مسیر دریایی جایگزین از دریای خزر عبور می کند و به مسیرهای کشتیرانی منتهی به شهر ولگوگراد و مجموعه دیگری از مسیرهای کشتیرانی منتهی به دریای سیاه، رودخانه دانوب و دریای مدیترانه ختم می شود. رودخانه دانوب از اقتصادهای اروپایی متعددی عبور می کند و از نظر تاریخی، چنین مبادلاتی را شاهد بوده و در حال حاضر نیز محل تردد کشتیهای باری است. چند رودخانه قابل کشتیرانی روسیه به دریای سیاه منتهی می شوند و مسیر دریایی رقابتی از نظر هزینه را میان شهرهای روسی و اروپایی متعدد فراهم می کنند
.
تحریمهای تجاری آمریکا علیه ایران و کشورهایی اروپایی که به دنبال ایستادگی در برابر این اقدامات هستند، اهمیت بهبود مسیرهای کشتیرانی میان دریای خزر و دریای سیاه را بارز می کند. ساخت کانالهای کشتیرانی به نفع اقتصادهای ترکمنستان، قزاقستان و حتی آذربایجان و ازبکستان بوده و بعید است که نیروی دریایی کشوری کشتیهای تجاری که در دریای سیاه حرکت می کنند را رهگیری کند
.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه پالایشگاه آبادان در دولت سیزدهم نماد... 18 اردیبهشت 1403
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از آغاز توسعه میدان گازی مختار با حفاری نخستین چاه... 18 فروردین 1403
گام دوم توسعه میدان نفتی آذر با امضای قراردادی به ارزش یک میلیارد و 36 میلیون دلار از سوی... 27 اسفند 1402
رئیس فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با اشاره به تواناییها و ظرفیتهای... 13 اسفند 1402
شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی تفاهمنامه داخلیسازی کلدباکس را باهدف همکاری،... 28 بهمن 1402
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: به دنبال توسعه صادرات پسته با بالاترین... 7 بهمن 1402
قائم مقام مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: وجود ذخایر غنی معدنی ایران این ظرفیت... 17 دی 1402
6 آذر 1402
نظرات شما