مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس اعتقاد دارد که هواپیماهای برجامی نقش بسیار مهمی در راه‌اندازی مجدد فرودگاه جهرم داشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد، پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش داد، رضا بدیعی‌فرد با بیان اینکه سال گذشته و با اعتباری 13 میلیاردی و بهره‌گیری از هواپیماهای برجامی، فرودگاه جهرم مجددا راه‌اندازی شد، گفت: فرودگاه جهرم حدود 10 سال غیرعملیاتی بود اما سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده و صرف حدود 2 میلیارد تومان شرایط قابل قبولی برای از سرگیری پروازها پیدا کرد.
 
بدیعی‌فرد ادامه داد: گردگیری سطوح پروازی، نصب سیستم‌های ناوبری، استقرار واحد ایمنی زمینی شامل دو دستگاه کپسول و یک تانکر، استقرار سیستم سوخت‌گیری هوایی، استقرار پلیس و سپاه، ساخت ساختمان اداری و تجهیز آن، ایجاد زیرساخت‌های آب و برق و گاز و نصب سیستم‌های مخابراتی از جمله اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی فرودگاه جهرم بود و خوشبختانه فرودگاه با 2 پرواز در هفته عملیاتی شد.
 
به گفته وی تا کنون استقبال خوبی از پروازهای فرودگاه جهرم وجود داشته و همه پروازها با «لود فکتور» بالا انجام شده است. با را‌ه اندازی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به جهرم، 2 سورتی پرواز در سال 95 به 58 سورتی در سال 96 افزایش پیدا کرد. همچنین در ماه اول سال 97 ، 16 سورتی پرواز در این فرودگاه انجام شده و 720 نفر از طریق این پروازها جابجا شده‌اند.
 
مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس به نقش مهم هواپیماهای برجامی در برقرای پروازهای جهرم اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت 2500 متری طول باند، دمای هوا و ارتفاع فرودگاه ظرفیت پذیرایی از همه تایپ‌ها را ندارد. از میان هواپیماهای موجود در کشور تنها ای‌تی‌آر‌ها و امبرائرها توان نشست و برخاست در فرودگاه جهرم را دارند. برای پذیرش هواپیماهای بدنه وسیع تر باید طول باند افزایش پیدا کند.
 
بدیعی‌فرد ساخت ترمینال جدید را از دیگر برنامه‌های توسعه فرودگاه جهرم دانست و افزود: ترمینال موجود قدیمی است و ظرفیت محدودی دارد، بنابراین در این فرودگاه ترمینالی به وسعت 1500 متر مربع با اعتباری بالغ بر 6 میلیارد تومان در حال احداث است. تا کنون مناقصه انجام شده و پیمانکار مشخص شده است. همچنین زمین جانمایی و تخصیص داده شده است و ساخت ترمینال اکنون در مرحله گودبرداری قرار دارد.
 
وی رفع معارض از زمین‌های فرودگاهی را نیز از جمله برنامه‌های توسعه فرودگاه جهرم برشمرد و ادامه داد: 72 هکتار از زمین‌های فرودگاه معارض داشت، به همین علت 5 میلیارد تومان اعتبار از طرف شرکت فرودگاه‌ها تخصیص داده شد که از طریق صلح و سازش با مالکین و زارعین مشکل حل شود. اکنون به دنبال مشخص شدن حدود زمین‌های فرودگاه و دریافت سند هستیم تا در آینده طرح‌های توسعه‌ای به مشکل نخورد.
 
به گفته بدیعی‌فرد، راه‌اندازی فرودگاه جهرم آثار القای زیادی داشته و موجب بهبود کیفیت آموزش عالی و خدمات درمانی شده است. رونق صنعت گردشگری و شادابی و امید مردم را می‌توان از دیگر دستاوردهای راه‌اندازی فرودگاه جهرم برشمرد.
 
احداث ترمینال خارجی فرودگاه آیت‌الله دستغیب شیراز
 
مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس همچنین با بیان اینکه ساخت ترمینال جدید فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز در مساحت 23 هزار متر مربع و با اعتبار 300 میلیارد تومانی آغاز شده است، گفت: سال گذشته 100 میلیارد تومان برای ساخت این ترمینال هزینه شده و راه‌اندازی آن سبب افزایش پروازهای خارجی فرودگاه شده و سالانه 2 میلیون مسافر به ظرفیت فرودگاهی این شهر اضافه خواهد کرد.
 
بدیعی‌فرد با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان فارس گفت: با احداث ترمینا جدید برای پروازهای خارجی، قصد داریم چرخه گردشگری کشور را تغییر داده و استان فارس را تبدیل به مجرای ورود گردشگر خارجی به کشور کنیم.
 
وی ادامه داد: استان فارس در واقع ایران قدیم است و پتانسل های گردشگری فراوانی دارد. بسیاری در دنیا هستند که آرزوی سفر به استان فارس را دارند. اگر زیرساخت‌های گردشگری و حمل و نقل استان فارس تامین شوند، می‌توان گام بسیار مهمی در تحقق اقتصاد غیر نفتی برداشت. بنابراین تمام فرودگاه‌های استان فارس دارای اهمیت هستند.
 
بدیعی‌فرد گفت: فارس دارای هفت فرودگاه در شهرهای شیراز، لار، لامرد، زرقان، جهرم، داراب و فسا است؛ اکنون فرودگاه‌های فسا و داراب غیرعملیاتی بوده و فرودگاه زرقان نیز در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

لینک کوتاه
هواپیماهای برجامی راه‌اندازی فرودگاه جهرم

اخبار مرتبط