مدیرکل فرودگاههای استان فارس اعتقاد دارد که هواپیماهای برجامی نقش بسیار مهمی در راهاندازی مجدد فرودگاه جهرم داشته است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش داد، رضا بدیعیفرد با بیان اینکه سال گذشته و با اعتباری 13 میلیاردی و بهرهگیری از هواپیماهای برجامی، فرودگاه جهرم مجددا راهاندازی شد، گفت: فرودگاه جهرم حدود 10 سال غیرعملیاتی بود اما سال گذشته با پیگیریهای انجام شده و صرف حدود 2 میلیارد تومان شرایط قابل قبولی برای از سرگیری پروازها پیدا کرد
.
بدیعیفرد ادامه داد: گردگیری سطوح پروازی، نصب سیستمهای ناوبری، استقرار واحد ایمنی زمینی شامل دو دستگاه کپسول و یک تانکر، استقرار سیستم سوختگیری هوایی، استقرار پلیس و سپاه، ساخت ساختمان اداری و تجهیز آن، ایجاد زیرساختهای آب و برق و گاز و نصب سیستمهای مخابراتی از جمله اقدامات انجام شده برای راهاندازی فرودگاه جهرم بود و خوشبختانه فرودگاه با 2 پرواز در هفته عملیاتی شد
.
به گفته وی تا کنون استقبال خوبی از پروازهای فرودگاه جهرم وجود داشته و همه پروازها با «لود فکتور» بالا انجام شده است. با راه اندازی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به جهرم، 2 سورتی پرواز در سال 95 به 58 سورتی در سال 96 افزایش پیدا کرد. همچنین در ماه اول سال 97 ، 16 سورتی پرواز در این فرودگاه انجام شده و 720 نفر از طریق این پروازها جابجا شدهاند
.
مدیرکل فرودگاههای استان فارس به نقش مهم هواپیماهای برجامی در برقرای پروازهای جهرم اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت 2500 متری طول باند، دمای هوا و ارتفاع فرودگاه ظرفیت پذیرایی از همه تایپها را ندارد. از میان هواپیماهای موجود در کشور تنها ایتیآرها و امبرائرها توان نشست و برخاست در فرودگاه جهرم را دارند. برای پذیرش هواپیماهای بدنه وسیع تر باید طول باند افزایش پیدا کند
.
بدیعیفرد ساخت ترمینال جدید را از دیگر برنامههای توسعه فرودگاه جهرم دانست و افزود: ترمینال موجود قدیمی است و ظرفیت محدودی دارد، بنابراین در این فرودگاه ترمینالی به وسعت 1500 متر مربع با اعتباری بالغ بر 6 میلیارد تومان در حال احداث است. تا کنون مناقصه انجام شده و پیمانکار مشخص شده است. همچنین زمین جانمایی و تخصیص داده شده است و ساخت ترمینال اکنون در مرحله گودبرداری قرار دارد
.
وی رفع معارض از زمینهای فرودگاهی را نیز از جمله برنامههای توسعه فرودگاه جهرم برشمرد و ادامه داد: 72 هکتار از زمینهای فرودگاه معارض داشت، به همین علت 5 میلیارد تومان اعتبار از طرف شرکت فرودگاهها تخصیص داده شد که از طریق صلح و سازش با مالکین و زارعین مشکل حل شود. اکنون به دنبال مشخص شدن حدود زمینهای فرودگاه و دریافت سند هستیم تا در آینده طرحهای توسعهای به مشکل نخورد
.
به گفته بدیعیفرد، راهاندازی فرودگاه جهرم آثار القای زیادی داشته و موجب بهبود کیفیت آموزش عالی و خدمات درمانی شده است. رونق صنعت گردشگری و شادابی و امید مردم را میتوان از دیگر دستاوردهای راهاندازی فرودگاه جهرم برشمرد
.
احداث ترمینال خارجی فرودگاه آیتالله دستغیب شیراز
مدیرکل فرودگاههای استان فارس همچنین با بیان اینکه ساخت ترمینال جدید فرودگاه شهید آیتالله دستغیب شیراز در مساحت 23 هزار متر مربع و با اعتبار 300 میلیارد تومانی آغاز شده است، گفت: سال گذشته 100 میلیارد تومان برای ساخت این ترمینال هزینه شده و راهاندازی آن سبب افزایش پروازهای خارجی فرودگاه شده و سالانه 2 میلیون مسافر به ظرفیت فرودگاهی این شهر اضافه خواهد کرد
.
بدیعیفرد با اشاره به ظرفیتهای گردشگری استان فارس گفت: با احداث ترمینا جدید برای پروازهای خارجی، قصد داریم چرخه گردشگری کشور را تغییر داده و استان فارس را تبدیل به مجرای ورود گردشگر خارجی به کشور کنیم
.
وی ادامه داد: استان فارس در واقع ایران قدیم است و پتانسل های گردشگری فراوانی دارد. بسیاری در دنیا هستند که آرزوی سفر به استان فارس را دارند. اگر زیرساختهای گردشگری و حمل و نقل استان فارس تامین شوند، میتوان گام بسیار مهمی در تحقق اقتصاد غیر نفتی برداشت. بنابراین تمام فرودگاههای استان فارس دارای اهمیت هستند
.
بدیعیفرد گفت: فارس دارای هفت فرودگاه در شهرهای شیراز، لار، لامرد، زرقان، جهرم، داراب و فسا است؛ اکنون فرودگاههای فسا و داراب غیرعملیاتی بوده و فرودگاه زرقان نیز در اختیار بخش خصوصی قرار دارد
.
نظرات شما