تلاشگران مدیریت راه آهن و ترابری ذوب آهن اصفهان موفق شدند لکوموتیو آلمانی Mak شماره 01 را به طور کامل بازسازی و راه اندازی نمایند و آن را در مدار بهره برداری این مجتمع عظیم صنعتی قرار دهند. این چهارمین لکوموتیوی است که با تکیه بر دانش و توان تلاشگران ذوب آهن بازسازی می شود و بازسازی پنجمین لکوموتیو نیز به زودی انجام می شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، مهدی کوهی مدیر عامل شرکت در خصوص بازسازی قطعات و تجهیزات لکوموتیوها گفت : کارکنان شرکت با همت و تلاش خود و بهره گیری از دانش روز توانستند لکوموتیو هایی که در گذشته توسط شرکت های بزرگ خارجی در کشور با هزینه های سرسام آور تعمیر می شد را در قالب فعالیت های  دانش بنیان ، اقتصاد مقاومتی ، مهندسی معکوس و ساخت داخل ، تعمیرکنند و همه تجهیزات و قطعات مورد نیاز آنها را در داخل ذوب آهن اصفهان بسازند.

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه تلاشگران شرکت توانستند در قالب یک طرح دانش بنیان، قطعات و تجهیزات لکوموتیو آلمانی را طی چهار ماه در سه شیفت داخل سازی و تکمیل کنند ، گفت: ذوب آهن اصفهان این آمادگی را دارد که علاوه بر نوسازی و بازسازی قطعات و تجهیزات لکوموتیوهای این شرکت خدماتی نیز به سایر شرکت ها و ناوگان حمل ونقل ریلی ارایه نماید .
حامد محمدی مدیر راه آهن و ترابری شرکت نیز در ادامه بیان کرد : تعمیرات لکوموتیوهایMAK آلمانی که در سال 1992 میلادی ساخته‌شده ،به‌صورت کامل در مدیریت راه‌آهن و ترابری در قسمت تعمیرات ناوگان انجام می‌شود. در سال‌های قبل به دلیل تحریم‌های ایجادشده و عدم تأمین قطعات یدکی تعمیرات با وقفه مواجه شد ولی پس از تصمیم به بهره گیری از  راهکار داخلی با تکیه‌بر توان و دانش متخصصان بخش، در بسیاری از تعمیرات و تأمین قطعات نیاز به شرکت سازنده برطرف گردید.
حامد شریعتی کارشناس دفتر فنی مدیریت راه آهن و ترابری در این خصوص گفت: به دلیل عدم امکان تأمین قطعات از کشور سازنده و محدودیت‌های موجود ،در جهت تعمیرات و تأمین قطعات موردنیاز ، تیم دفتر فنی ، کروکی برداری قطعات آسیب‌دیده را انجام و پس از تهیه نقشه و تعیین آلیاژ با ثبت سفارش و پیگیری مستمر از طریق مدیریت‌های سفارشات و خرید، قطعات موردنیاز توسط سازندگان داخلی ساخته و تحویل شد.
وی افزود: ازجمله قطعات حساس بومی‌سازی شده می‌توان به میل‌لنگ ، شاطون کمپرسور،سوپاپ‌های دمنده و مکنده کمپرسور،بوش سیلندر،سیلندرهای ترمز،گاردان،ضربه‌گیر،قلاب اتوماتیک و بازسازی بلوک موتور اشاره کرد.
مجید وحید دستجردی فورمن مکانیک این بخش گفت : یکی از دستاوردهای بی‌نظیر برای کشور ایران و مهم‌تر از همه مدیریت راه‌آهن ذوب‌آهن اصفهان بازسازی و راه‌اندازی لکوموتیو متوقف و خارج از بهره‌برداری 01 آلمان بود که توسط تیم بسیار ماهر و مجرب در کارگاه تعمیرات ناوگان انجام شد.
وی افزود : این بازسازی شامل تعمیرات سیستم‌های هیدرولیکی گیربکس اتوماتیک ، سیستم‌های هیدرو استاتیکی ، سیستم‌های پنوماتیک ، بازسازی موتور و مهم‌تر از همه سیستم‌های الکترونیک و کنترل‌های بسیار پیشرفته بود . حاصل این عملیات بازسازی، اضافه شدن این لکوموتیو در مدار بهره‌برداری ذوب‌آهن می باشد که نه‌تنها دستاوردی غرورآفرین است بلکه برای کارخانه سازنده لکوموتیو نیز غیرقابل‌باور بود.
مهدی ملکی تکنسین برق مدیریت راه آهن و ترابری نیز گفت :  این لکوموتیوها مجهز به سیستم کنترل الکترونیکی پیشرفته از نوع کارت‌های الکترونیکی کنترل موتور ، سیستم ناوبری و حرکت ، سیستم ایمنی و ترمز الکترو پنوماتیکی هوشمند است ،که این کارت‌ها ساخت شرکت‌های مطرح چون زیمنس است . با توجه به تحریم‌ها و تکیه‌بر توان داخلی اقدام به تعمیر و مهندسی معکوس و تولید این کارت‌ها شد که این مهم گامی بلند در راستای شکستن انحصار خارجی و رفع وابستگی محسوب می‌شود.
سیف اله سلامی تکنسین مکانیک این مدیریت نیز با اشاره اینکه در لکوموتیو MAK از موتور M&V جهت پیشرانه استفاده‌شده که  در نوع خود بی‌نظیر است ، گفت : خوشبختانه تعمیرات اساسی لکوموتیو 01 در دایره ناوگان به ‌صورت صفر تا صد انجام شد که مشتمل بر تعمیرات توربو شارژ ،واترپمپ و اویل پمپ ها ، آبندی سرسیلندر ، میل‌لنگ ، سرویس خنک کن‌های هوا و روغن و مونتاژ اویل جهت روغن می باشد.

لینک کوتاه
راه‌اندازی لکوموتیو آلمانی ذوب آهن اصفهان