میزان وابستگی ما به نفت تا حدودی کاهش پیدا کرده است؛ لذا این تاثیر را نباید یک تاثیر بحرانی تفسیر کرد.

سید مسعود آریادوست: خروج آمریکا از برجام چه سوء تاثیراتی را در صنعت نفت ایران برجای خواهد گذاشت؟ بعد از برجام، در صنعت نفت ایران نه تنها شاهد ثبات بودیم بلکه بخشی از ظرفیتهای خاموش این صنعت تاثیرگذار، راه‌ اندازی شد. ترامپ وعده داده که در 12 می، از برجام خارج شود. به گفته رضا پدیدار تاثیر خروج از برجام بعد از 4 تا 6 ماه در صنعت نفت ایران آشکار ‌می‌شود. این کارشناس حوزه نفت می‌افزاید که در حال حاضر و پیش از خروج آمریکا از برجام برخی کشورها مانند ژاپن و کره جنوبی خرید نفت را از ایران کاهش داده‌اند. پدیدار در گفتگو با نسیم اقتصاد معتقد است که قول روسیه و چین در مورد خرید تولید نفت مازاد ایران را هم نباید چندان جدی تلقی کرد. فرجام صنعت نفت ایران بعد از برجام چه خواهد شد؟
پدیدار می‌گوید: خروج آمریکا از برجام قطعا بر قیمت نفت خام اثرگذار خواهد بود؛ چراکه حین خروج از برجام، تنشی ایجاد می‌شود که صادرات نفت ایران محدود را خواهد کرد. از سویی نیز اتحاد بین اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها باعث شده که میزان عرضه نفت خام ایران مهار شود. در طول یک سال گذشته نیز حدود 96 درصد اعضاء اوپک پایبندی خود را به این توافق اعلام و ابراز کرده‌اند. این موضوع باعث شده که عرضه نفت، کنترل حساب شده‌ای داشته باشد. این مساله باعث تثبیت و رشد قیمت خواهد شد.
وی ادامه داد: تعدادی از اعضای اوپک نیز به دلیل تنش‌های سیاسی، میزان عرضه نفت خام خود را بالاجبار کاهش دادند. کشوری مثل لیبی در بدترین شرایط 400 تا 600 هزار بشکه نفت صادر می کرد اما امروز میزان صادرات این کشور به 140 هزار بشکه رسیده است. همچنین عرضه نفت نیجریه به کمتر از 1 میلیون بشکه نزدیک می‌شود. در نهایت این انقباض تولیدی با رشد مصرف انرژی در جهان که هر ماه شاهدش هستیم، منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد.
این کارشناس حوزه نفت و انرژی افزود: البته با خروج آمریکا از برجام این شائبه نیز وجود دارد که تعدادی از کشورهای متحد آمریکا، احتمالا خرید نفت ایران را محدود کنند. در حال حاضر ژاپن و کره جنوبی خرید نفت از ایران را محدود کرده‌اند. اتحادیه اروپا نیز شیب افزایش سفارشات خود را از ایران تقریبا کند کرده است. تصور بر این است که با مجموعه این رخدادها قاعدتا میزان تقاضای خرید نفت، از عرضه آن پیشی بگیرد و این در نهایت باعث افزایش قیمت خواهد شد.
عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران تصریح کرد: روس‌ها اعلام کرده‌اند در صورتیکه برای نفت ایران اتفاق خاصی رخ دهد، ما خرید نفت از ایران را افزایش خواهیم داد. چین و هند نیز اعلام کرده‌اند اگر ایران مازاد تولید نفت داشته باشد، حاضر به خریداری آن هستند. البته نمی‌توان روی این سخنان حساب ویژه‌ای باز کرد. در کل تاثیر خروج از برجام بعد از 4 تا 6 ماه در صنعت نفت ایران آشکار خواهد شد.
او گفت: البته میزان وابستگی ما به نفت تا حدودی کاهش پیدا کرده است؛ لذا این تاثیر را نباید یک تاثیر بحرانی تفسیر کرد. وابستگی اقتصاد کشور به نفت کاهش یافته است. تصور من این است که شتاب تاثیرگذاری خروج از برجام و لطمه خوردن صنعت نفت و در ادامه ظهور تاثیرات آن بر اقتصاد، چندان زیاد نخواهد بود. این تاثیرگذاری نیز در بلندمدت خود را نشان می‌دهد و به صورت آنی خودنمایی نخواهد کرد.
وی در مورد تاثیرات خروج از برجام بر ارز آوری صنعت نفت گفت: در حال حاضر ارز، به نوعی توسط دولت قفل شده است. از طرفی در اقتصاد کشور دچار رکود هستیم. اگر این اوضاع ادامه‌دار شود، مشخصا این موضوع برای اقتصاد کشور مشکل‌ساز خواهد بود. در حال حاضر کشور در میزان درآمدهای ارزی مشکلی ندارد. اما در نهایت کاهش درآمدهای ارزی، کاهش قیمت نفت و باز شدن سیستم اقتصادی ارزی می‌تواند به شدت موجب بالا رفتن نرخ ارز شود. هر چند که دولت برنامه‌ریزی خاصی دارد که مانع از این افزایش شود. 
او ادامه داد: البته اگر ارز پتروشیمی‌ها که از بهمن 96 تا کنون وارد بازار نشده است، به بازار واریز شود، در اینصورت ورود این ارز منجر خواهد شد که نرخ ارز به شدت کاهش پیدا کند. اگر سامانه "نیما" مقداری فعال شود، در نهایت خواهیم دید که توزیع ارز صورت می‌گیرد و این منجر می‌شود که نرخ ارز کاهش یابد. البته در ادامه تقاضا در بازار ارز کشور ایجاد خواهد شد؛ لذا مجدد به دلیل تحریم و مشکلات اشاره شده، نرخ ارز رنگ افزایشی به خود خواهد گرفت.
وی با اشاره به واکنش احتمالی نفتی عربستان در قبال خروج آمریکا از برجام گفت: عربستان در حال حاضر اصلا نگران این موضوع نیست؛ چراکه این کشور عموم بازارهای جهان را در دست دارد. از سویی البته عربستان هم خوشحال خواهد شد که عرضه نفت ما کاهش یابد و همزمان تولید خود را نیز ثابت نگه دارد. با این روند، قیمت نفت افزایش خواهد یافت و عربستان سود بیشتری را عائد خود کرده است.

لینک کوتاه
نفت ایران برجام قیمت

اخبار مرتبط

نظرات شما