نسیم اقتصاد- رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در جریان برگزاری جلسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از بازگشایی سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی (ثبتارش) طی امروز (چهارشنبه) خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، فرهاد احتشام زاد در خصوص گمانه زنی برخی رسانه ها از تعرفه های جدید واردات خودرو، افزود: هنوز تعرفه های جدید ابلاغ نشده، باید صبر کنیم و منتظر باشیم تا تعرفه های جدید ابلاغ و پس از آن در خصوص این نرخ ها اظهار نظر کنیم.
به گفته وی، سقف قیمتی خودروها در تصمیم جدید دولت 40 هزار دلار در نظر گرفته شده و با این شرایط باید با خودروهایی نظیر بنز، بی. ام. دابلیو، پورشه و لکسوس در خیابان ها و جاده ها خداحافظی کنیم.
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو ادامه داد: هرچند شاهد گسترش حضور برندهای خوب خارجی در بازار هستیم، اما شاید از این پس حضور پر رنگ تر فرانسوی ها و کره ای ها را شاهد باشیم.
در همین پیوند، «کورش طواحن» نمایشگاه دار و واردکننده خودروهای خارجی به ایرنا گفت: هر آنچه درخصوص نرخ تعرفه های جدید می شنویم، فعلا در حد شایعه است و تا زمانی که چیزی ابلاغ نشود، وضعت جدید بازار نامشخص خواهد بود.
وی بیان داشت: به دلیل بسته بودن سایت ثبت سفارش، در ماه های گذشته شاهد رشد چشمگیر قیمتی خودروهای مدل 2017 و مدل های قدیمی تر کم کارکرد بوده ایم.
طواحن تصریح کرد: شایعات مطرح شده درباره قرار دادن سقف قیمتی برای خودروها تا 40 هزار دلار، منجر به رشد تا 40 درصدی قیمت خودروهایی نظیر بی. ام. دابلیو و لکسوس در بازار شده است.
وی پیش بینی کرد با اعلام نرخ های تعرفه های جدید و تغییرات قیمت ارز، رشد چشمگیر قیمت ها را شاهد باشیم که بطور قطع با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور خود را در کاهش تقاضای بازار و همچنین هدایت تقاضا به سمت خودروهای فرانسوی، کره ای و حتی چینی نشان خواهد داد.
شنیده ها حاکی است بر اساس دستور العمل جدید، خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی همچنان اجازه واردات ندارند و ارزش آن نباید بالاتر از 40هزار دلار باشد که البته هیچ مرجعی آن را تایید نکرده است.
از ابتدای سال جاری تا پایان 28 آذرماه 58 هزار و 637 دستگاه انواع خودرو به ارزش یک میلیارد و 559 میلیون دلار وارد کشور شده است.
سامانه ثبت سفارش واردات خودرو به دلیل حجم بالای واردات و به دلیل آنچه «مجتبی خسروتاج» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران آن را «مدیریت منابع ارزی» عنوان کرده، از تیرماه بسته شده است و دولت قصد دارد شیوه نامه جدیدی را برای واردات خودرو تهیه و تصویب کند.
 

لینک کوتاه
فرهاد احتشام زاد واردکنندگان خودرو سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی

اخبار مرتبط

نظرات شما