نسیم اقتصاد- زمین لرزه ای که بسیاری را عزادار کرد، ریشه حب و بغض های سیاسی را نیز نونوار کرد تا در این آشفته باز عده ای بر تبل رسوایی حریف سیاسی خود کوفته و از آب گل آلود برای خود ماهی صید کنند.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد، 21آبان ماه خبری مصیبت بار کشور را غافلگیر کرد به گونه ای که در پی آن بسیاری از هموطنانمان عزادار شدند. زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر غرب کشور تا استان های جنوبی شامل استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان همدان، قزوین و تهران را لرزاند. بنا بر آمارهای رسمی منتشر شده، تا لحظه نگارش این گزارش، شمار کشته شدگان زلزله غرب کشور به بیش از 400 تن رسیده است.
در میان آورارگی بسیاری از هموطنانمان که مجبور شدند شب ها در فضای باز و در چادر بخوابند و مصیبتی که به آن ها رسیده در پی از دست دادن عزیزانشان، برخی اظهارنظرهای مسئولان که ناشی از حب و بغض سیاسی است جای بسی تعجب دارد.
متاسفانه خط بطلان کشیدن بر تمام فعالیت های یک دولت با روی کار آمدن دولتی دیگر، گویا در کشور ما تمامی ندارد، به گونه ای که این موضوع در مورد طرح مسکن مهر پس از زمین لرزه کرمانشاه به اوج خود رسید. هر چند شاید برخی ایرادات به این طرح و طرح های قبل آن که برای تامین مسکن اقشار آسیب پذیر در نظر گرفته شده، وارد باشد اما زیر سوال بردن تمام آنچه انجام شده به دور از انصاف بوده و دید مردم به مسئولان و حتی نظام را تیره و تار می کند.
متاسفانه اینکه گفته می شود در زلزله اخیر، بیشترین کشته ها در واحدهای مسکن مهر بوده، بدون انجام بررسی های کارشناسانه نشان از حب و بغض سیاسی دارد. شاید پیمانکاری در آن منطقه از کار خود زده باشد و کار بی کیفیتی را تحویل مردم داده باشد. اما مسئولان به جای برخورد با پیمانکار خاطی کل فعالیت های یک دولت که فی نفسه خوب بوده را زیر سوال برده اند.
خسارت های جانی در واحدهای مسکن مهر، حداقلی بوده است


در این رابطه سید هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس با با انتقاد از برخی هجمه ها به استاندارد نبودن واحدهای مسکن مهر، می گوید: اظهارنظر در خصوص مسکن مهر باید با بررسی دقیق تری صورت بگیرد و نمی توان با وقوع زلزله که هنوز معلوم نیست میزان تخریب ها در واحدهای مسکن مهر و سایر ساختمان ها به چه میزان بوده اظهارنظر کرد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه می دهد: زمین لرزه منجیل با بزرگی 7.1 ریشتر 40 هزار کشته و زلزله بم با 6.5 ریشتر 30 هزار کشته به جای گذاشت، اما در حال حاضر با افزایش میزان قدرت زمین لرزه در غرب کشور از خسارت جانی آن به شدت کاسته شده و با تخریب 12 هزار واحد مسکونی 430 نفر از هموطنانمان از بین رفته اند که هر چند این میزان نیز بسیار زیاد است اما در قیاس با دو زلزله اخیری که در کشور رخ داده نشان از بهبود وضعیت ساخت و سازها دارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه طراحی ساختمان ها در حال حاضر باید به گونه ای باشد که انسان در زمان زمین لرزه در آن زنده بماند، می افزاید: خوشبختانه در واحدهای مسکن مهر و همچنین واحدهای مهندسی ساز غرب کشور معماری به گونه ای بوده که تعداد خسارت های جانی در آن ها حداقل بوده است.
وی تاکید می کند: نباید با سیاه نمایی تلاش های صورت گرفته برای خانه دار شدن اقشار نیازمند جامعه در دولت دهم را نادیده گرفت زیرا طرح مسکن مهر فی نفسه خوب بوده اما شاید در اجرا برخی پیمانکاران به وظایف خود به درستی عمل نکرده اند که باید در این موارد با خاطی برخورد شود.
تفحص از مسکن مهر برای تایید صحت و سقم کیفیت این طرح

نکته مهمی که بسیاری از کارشناسان در خصوص وضعیت واحدهای مسکن مهر پس از زمین لرزه غرب کشور بر آن تاکید دارند این است که باید کیفیت مصالح به کار رفته در این واحدها و همچنین نحوه ساخت مورد بررسی واقع شود تا در کشور ما که امکان وقوع حوادث مشابه زلزله کرمانشاه زیاد است شاهد خسارت های جانی و مالی نباشیم در این رابطه محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه کیفیت ساخت و سازها مبتنی بر اصول مهندسی در طی 10 سال اخیر بهتر شده است، می گوید: اگر مسلم شود که همه واحدهای مسکن مهر از کیفیت نازل در ساخت وساز برخوردار هستند تحقیق و تفحص از این طرح را رقم می زنیم.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، ادامه می دهد: نباید از ثمرات مسکن مهر برای خانه دار شدن اقشار آسیب پذیر جامعه صرف نظر کرد و با بی انصافی در خصوص این طرح به اظهارنظر پرداخت اما بررسی های دقیق برای جلوگیری از به خطر افتادن جان مردم لازم است.
حال باید دید بررسی های کارشناسانه در خصوص وضعیت سلامت مسکن مهر به کجا خواهد رسید زیرا سیاه نمایی های صرف درباره این طرح همانند بی عیب دانستن آن قابل قبول نیست از این رو کمیسیون عمران مجلس مسئول بازدید میدانی از وضعیت مسکن مهر استان ها مختلف و ارایه گزارش به مجلس شده است.
سارا خان محمدی
 

لینک کوتاه
مسکن مهر سید هادی بهادری محمدرضا رضایی کوچی زمین لرزه

اخبار مرتبط

نظرات شما