نسیم اقتصاد- معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری به تبیین انتظارات وزارت نفت از پژوهشگاه صنعت نفت پرداخت و با تاکید بر پروژه‎محور بودن فعالیت‎های این مجموعه، گفت: نتایج این فعالیت‎ها باید در سطح صنعت نفت محسوس باشد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از شانا، حبیباله بیطرف در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید پژوهشگاه صنعت نفت، با بیان این مطلب افزود: در حوزه پژوهش، وزارت نفت به دنبال پژوهشهای کابردی و توسعهای است
وی با اشاره به اقدامهای خوب وزارت نفت در انعقاد قرارداد با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور در حوزه بالادست و پایین دست صنعت نفت، عنوان کرد: پژوهشگاه صنعت نفت در بخش بالادست، در بحث مطالعات ازدیاد برداشت 2 میدان اهواز و یادآوران و در بخش پایین دست، در تدوین دانش فنی فرایند شیرینسازی گاز با وزارت نفت همکاری میکند که امیدواریم فعالیتهای پژوهشگاه در هر 2 حوزه، به الگویی برای سایر دانشگاهها تبدیل شود.
بیطرف همچنین بر ضرورت توجه بیشتر به فناوریهای بینِ بخشی مانند فناوری بایو، نانو و آیتی به عنوان فناوریهای تاثیرگذار در ارتقای راندمان کاری صنایع تاکید کرد و افزود: پژوهشگاه صنعت نفت هم باید به این مهم توجه کند چراکه به طور مثال پیشبینیها حاکیست در دهههای آینده، اگر ارزش افزوده صنعتی کمتر از 30 درصد نشات گرفته از فناوری آیتی باشد، صنعتی میرا خواهد بود.
وی بر ضرورت بهرهمندی از فناوریهای نوین و روزآمد دنیا هم تاکید کرد و گفت: پیوست فناوری در قراردادهای جدید نفتی با درنظر گرفتن همین واقعیت تدوین شده است که بر مبنای آن، انتقال فناوری در سطوح مدیریت پروژه، مهندسی مخزن و مدیریت تامین منابع مالی صورت میگیرد و شرکتهای اکتشاف و تولید ایرانی، EPC کارهای ایرانی و سازندگان ایرانی از مواهب این انتقال فناوری برخوردار میشوند.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه پژوهشگاه صنعت نفت میتواند در ارائه روشها و مدلهای انتقال فناوری به وزارت نفت کمک کند، خاطرنشان کرد: پژوهشگاه باید با حرکت به سمت فعالیتهای پروژهمحور، سهم درآمدهای اختصاصی خود را افزایش دهد.
وی این نکته را هم یادآور شد که بین پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه، رقابتی وجود ندارد و انتظاری مبنی بر انجام فعالیت آموزشی از سوی پژوهشگاه نیست.
بیطرف گفت: وزارت نفت و صنعت نفت ایران در حوزه پژوهش و فناوری در سال های گذشته اقدامات خوبی انجام داده و ارکان مختلفی برای فعالیت در این حوزه ایجاد شده است.
پژوهش و فناوری هنوز در صنعت نفت نهادینه نشده است
وی پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت، پژوهشکده ازدیاد برداشت، موسسه مطالعات بین المللی انرژی و مدیریت های پژوهش و فناوری را به عنوان بخشهای مختلف مرتبط با پژوهش و فناوری در سطح وزارت نفت برشمرد و گفت: فعالیتهای خوبی هم در حوزه آموزشهای تخصصی مرتبط با صنعت نفت و نهادسازی پژوهش و فناوری در دانشگاه های معتبر کشور انجام شده است.
بیطرف از راهاندازی حداقل هفت انستیتوی تخصصی در زمینههای مرتبط با فعالیتهای پایین دست صنعت نفت در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور طی 2 سال آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در این بازه زمانی، شاهد راهاندازی همین تعداد مراکز ازدیاد برداشت نیز در  دانشگاهها باشیم.
وی یادآور شد: با وجود این فعالیتهای گسترده، مقوله پژوهش و فناوری و آن چیزی که در دنیا به عنوان R&D مطرح است، هنوز در صنعت نفت نهادینه نشده و باید با وجود ظرفیتها و امکاناتی که داریم، در این مسیر گام برداریم.
بیطرف به اختصاص 2 تا 4 درصد گردش مالی بنگاه های اقتصادی بزرگ دنیا به بحث تحقیق و توسعه اشاره کرد و افزود: تحقیق و توسعه علاوه بر ارتقای کیفیت کالاها و خدمات، حیات یک سازمان اقتصادی را تضمین میکند.
وی از مهندس زنگنه به عنوان معمار پژوهش و فناوری در وزارت نفت یاد کرد و گفت: اگرچه اقدامات ایشان در این حوزه بیبدیل است و در تاریخ صنعت نفت ایران به یادگار خواهد ماند، اما هنوز تا نهادینه سازی پژوهش و فناوری در صنعت نفت فاصله داریم.
بیطرف ادامه داد: اخیرا صحبتی مطرح شد مبنی بر اینکه مهندس زنگنه به پژوهش و پژوهشگاه اعتقادی ندارد؛ چنین حرفی ظلم است چرا که ایشان خود پرچمدار پژوهش و فناوری در صنعت نفت است و درباره پژوهشگاه نیز صرفا تاکید دارند که این مجموعه باید بیشتر به خروجیهای خود توجه داشته باشد.
معاون وزیر نفت از زحمات چهار ساله دکتر کاتوزیان در پژوهشگاه صنعت نفت قدردانی کرد و گفت: ایشان شخصیت ملی و بااررزشی هستند و وزارت نفت قدردان زحماتشان است.
وی دکتر توفیقی را نیز به عنوان شخصیت ملی شناخته شده، استاد تمام دانشگاه و متخصص بزرگ در رشته شیمی مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد امکان استفاده از تجارب و توانمندی تخصصی ایشان در این صنعت بیش از پیش فراهم شود.
 

لینک کوتاه
پژوهشگاه صنعت نفت حبیب‎اله بیطرف وزارت نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما