نسیم اقتصاد- سخنگوی فراکسیون ولایی موارد و سوالات مطرح شده نمایندگان در جلسه فراکسیون با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از خانه ملت، سیدحسین نقوی حسینی درخصوص جلسه صبح امروز( یکشنبه 2 مهرماه ) فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: در این جلسه که با حضور اکثریت اعضای فراکسیون و با حضور وزیر و معاونین وی رأس ساعت 7 صبح آغاز شد، موضوعاتی در خصوص موانع استفاده صنایع از تسهیلات بانکی به ویژه وثیقه های بانکی، عدم رعایت محیط زیست و فضای تنفس مردم به ویژه آنچه که در نیشابور رخ داده است و همچنین ضرورت رعایت حقوق کارگران و جلوگیری از فشار و اعمال زور علیه کارگران مطرح شد.
سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه در ادامه جلسه نمایندگان مواردی مانند تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مطابق لایحه دولت، ضرورت توجه جدی به شهرک های صنعتی به جهت نقش که در ایجاد اشتغال دارند و نیاز جدی صنعت دخانیات به توجه و ساماندهی را مطرح کردند، گفت: همچنین نمایندگان در خصوص اینکه چرا به تولیداتی که در داخل امکان تولید آن وجود دارد اجازه واردات از خارج داده می شود و چرا تعرفه‌های واردات به نحوی نیست که اجازه واردات بی رویه داده نشود سوالاتی داشتند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعدادی از نمایندگان اظهار داشتند که سیاست وزیر در راستای نجات صنعت و معدن است، ادامه داد: سوالات دیگری در این جلسه از قبیل اینکه اقدامات وزیر در ارتباط با جلوگیری از واردات بی رویه ، برنامه وزارت صنعت برای ایجاد اشتغال و حفظ اشتغال موجود، اقدامات و برنامه های وزارت در مورد ثبات سرمایه گذاری و حفظ امنیت آن و همچنین در خصوص ابلاغ استراتژی مدون توسعه صنعت در دولت دوازدهم مطرح شد.
عدم مدیریت واردات تعطیلی صنایع را در پیش دارد
نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه اگر واردات مدیریت نشود، باید منتظر تعطیلی صنایع دیگر باشیم و مدیریت واردات در راستای اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: اعضای فراکسیون ولایی صنعت خودروسازی و به ویژه قرارداد ال 90 با فرانسوی ها منصفانه ندانستند و در ادامه جلسه بیان شد که 435 هزار میلیارد تومان به حدود 50 نفر وام داده شده که وثیقه های آن ها نیز اعتبار لازم را ندارد و خواستار برنامه وزارت برای توزیع تسهیلات شدند.
لزوم ارائه وزارت صنعت برای کنترل قاچاق
نقوی حسینی در ادامه با بیان اینکه موضوع  اعمال قانون و حرکت بر مسیر قانون به‌عنوان بهترین روش برای اداره کشور در این جلسه مطح شد، خاطر نشان کرد: در پایان  یکی از اعضا در خصوص اینکه قاچاق کالا خسارت بار شده است و به اعلام وزیر حدود 12 میلیارد می‌باشد مواردی را مطرح کرد و برنامه وزارتخانه برای کنترل قاچاق کالا خواستار شد.
محمد شریعتمداری در این جلسه مشتر با اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی، با تشکر از رأی بالای نمایندگان مردم در مجلس به کابینه و وزارت، اظهار داشت: تلاش کردیم براساس برنامه‌ای که به مجلس ارائه شده حرکت کنیم در برنامه ارائه شده برای اغلب نقطه نظرات مطرح شده راه حل ارائه شده و همان برنامه ها را عملیاتی می‌کنیم.
ثبات تولید در گرو تعادل بین عرضه و تقاضا
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آمایش سرزمینی و انطباق آن با آمایش صنعتی کشور در اولویت وزارت صنعت است و سند استراتژی توسعه صنعت در کشور نهایی و ابلاغ می‌شود، گفت: نکته دوم تعادل بین عرضه و تقاضا است که در برنامه کوتاه مدت چهارماهه بنده در دستور کارقراردارد و باید با سیاست های تعریف شده تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شود تا تولید ثبات پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه  سود بانکی که در حال ثبات یافتن است، می تواند منجر به تقویت حوزه تولید شود، اضافه کرد: اعمال تعرفه های مؤثر و مدیریت واردات که طی سال‌های گذشته به جهت سیاست‌های تجارت جهانی مد نظر قرار نگرفته، باید مجدد به طور ویژه در دستور کار قرار بگیرد.
صادرات کالاهای تولید داخل نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی است
شریعتمداری با تاکید بر اینکه نمی توانیم اجازه دهیم کالاها بی رویه وارد شود و تولید داخلی را نابود کند، بیان کرد: باید مدیریت مؤثر و تعرفه های مؤثر را احیا و با استحکام بیشتری انجام شود، ما این کار را انجام می‌دهیم و در این زمینه و به‌ویژه صادرات کالاهای داخلی نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی هستیم. به‌مشوق‌های صادراتی نیاز داریم و که به‌صورت هدفمند با صادرات و مراکز تولیدی صادراتی حمایت شوند.
بازسازی و نوسازی صنعت در دستور کار است
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه  سازمان صنایع کوچک یکی از فعالیت‌های محوری ما است و بازسازی و نوسازی صنعت در دستور کار قرار دارد و صنایع کوچک در این زمینه نیز در نظر گرفته شده‌اند، گفت: حمایت و ایجاد نواحی صنعتی از برنامه های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت است شرکت های ایدرو و ایمیدرو مسئولیت پیدا کردند تا برای ایجاد صنعت در کلیه مناطق کشور به ویژه در مناطق محروم سرمایه گذاری کنند.
وی در پایان با اشاره به اینکه این دو شرکت باید با جذب منابع داخلی و خارجی گام های مؤثری در جهت سرمایه گذاری صنعتی در مناطق محروم بردارند، خاطر نشان کرد: در ارتباط با قاچاق کالا، نیازمند ساماندهی مجدد در مرزها از قبیل پیله‌وری، کول بری، ملوانی و ته‌لنجی و غیره هستیم.
 

لینک کوتاه
وزیر صنعت محمد شریعتمداری سیدحسین نقوی حسینی مجلس صنایع تسهیلات بانکی کنترل قاچاق صادرات تولیدات داخلی

اخبار مرتبط

نظرات شما