نسیم اقتصاد- وزیر نیرو گفت: با توجه به شرایط کشور، برنامه ریزی دقیق و جدی در مدیریت تأمین و مصرف آب مورد نیاز بیش از پیش ضرورت دارد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از پاون، مهندس حمید چیت چیان وزیر نیرو در آیین آبگیری سد مخزنی قزلداش در شهرستان رازو جرگلان در فاصله 170 کیلومتری شهر بجنورد که امروز با حضور وزیر نیرو، مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، استاندار خراسان شمالی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: سد قزلداش خراسان شمالی، 34 مین سدی است که در دولت یازدهم تکمیل شده و به بهره داری می‌رسد.
او با تاکید بر اهمیت و حساسیت ویژه مدیریت آب در دنیا و حیات انسان گفت: به همین دلیل برنامه ریزی دقیق و جدی در مدیریت تأمین و مصرف آب مورد نیاز بیش از پیش ضرورت دارد.
وی تصریح کرد: حساسیت این مقوله با توجه به خشکسالی حاکم بر کشور بیش از پیش شده است و ساخت سدها در راستای برنامه‌ریزی و تأمین آب مورد نیاز کشور است.
وزیر نیرو گفت: در قبل از انقلاب، سالانه 500 میلیون متر مکعب بر توان استحصال آب افزوده می‌شد.
او افزود: بعد از انقلاب تا دولت یازدهم، این رقم به سالانه 800 میلیون متر مکعب رسید.
چیت چیان خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم با احداث سدهای جدید توان استحصال آب به سالانه یک میلیارد و 125 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
او با اشاره به مشکل تأمین آب روستاهای محروم گفت: حدود 5600 روستای کشور در دولت یازدهم آبرسانی شده است و آبرسانی به 800 روستای دیگر در دست اجرا است.
مهندس سیدابراهیم علوی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، هدف از ساخت سد مخزنی قزلداش را تأمین آب آشامیدنی و بهبود کشاورزی و همچنین بهبود وضعیت معیشت مردم منطقه اعلام کرد و گفت: مخزن این سد گنجایش 12 میلیون و 240 هزار متر مکعب آب را دارد.
علوی گفت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و توان تنظیم سالانه هفت میلیون و 700 هزار مترمکعب را دارد.
وی تصریح کرد: شبکه آبیاری این سد 560 هکتار از زمین‌های منطقه را زیر پوشش خواهد برد.
او، اعتبار هزینه شده برای اجرای طرح سد و شبکه قزلداش را تاکنون بیش از 110 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حدود 38 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل اجرای این طرح مورد نیاز است.
به گفته وی، عملیات اجرایی سد قزلداش در سال 89 آغاز شده و اکنون حدود 88 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
استاندار خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: در دولت تدبیر و امید در این استان، توان ذخیره سدها به مقدار 23 میلیون متر مکعب افزایش یافته و در مجموع به 187 میلیون متر مکعب رسیده است.
محمدرضا صالحی افزود: در این مدت، سطح زیر پوشش شبکه‌های آبیاری، مطالعات و ساماندهی حریم و بستر رودخانه‌ها نیز افزایش یافته و طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب اجرا شده است.
 

لینک کوتاه
حمید چیت چیان وزیر نیرو آبگیری سد مخزنی قزلداش مصرف آب

اخبار مرتبط

نظرات شما