نسیم اقتصاد- سامانه شناسه کالا امروز در مراسمی با حضور یدالله صادقی معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از خبرنگاران جوان، یدالله صادقی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری با خبرنگاران از راه‌اندازی سامانه جامع «تجارت ایران» خبر داد و گفت: در راستای اجرای آیین‌نامه اجرایی ماده 13 که بر ایجاد شناسنامه، شناسه و کد رهگیری برای کالاهای گروه هدف تأکید دارد، با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، این سامانه ایجاد و راه‌اندازی شد.
وی ادامه داد: بعد از ابلاغ این آئین‌نامه، ستادی تحت عنوان «ستاد ملی» متشکل از 10 کارگروه تخصصی شناسایی مراحل مورد نیاز برای تدوین دستورالعمل‌های خاص آغاز به کار کرد.
صادقی افزود: بعد از اتمام مراحل بررسی و مطالعه، 11 دستورالعمل تدوین شد. با توجه به اینکه تمام دستگاه‌های مرتبط با فرآیند تجاری کالا از تولید تا حمل و نقل انبارداری هر یک آیین‌نامه‌ها و مقررات داخلی خود را داشتند، ما باید با بررسی تمام این مقررات داخلی، به دستورالعمل مشترکی می‌رسیدیم.
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت تصریح کرد: با این سامانه، تمامی فرآیندهای تجاری کالا در واردات و صادرات قابل رهگیری بوده و سرعت عمل در انجام تمام مراحل واردات، صادرات، انبار، ترخیص به چند برابر می‌رسد.
وی گفت: از 31 اردیبهشت ماه کلیه واردکنندگان دخانیات موظف هستند شناسه کالا را روی کالا نصب کنند؛ این شناسه برخلاف کد شبنم در همه مبادی، تولید و روی کالاها نصب می‌شود.
صادقی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد کل اقلام کالایی تعریف شده در این سامانه گفت: در کل بندهای الف و ب و ج جمعا 1497 قلم کالا تعریف شده است که برخی از این اقلام خود زیرگروه‌های متعددی دارد.
وی افزود: در گروه کالاهای دارویی و پزشکی 400 هزار قلم کالا در این سامانه معرفی شده است.
صادقی گفت: محصولات دریایی در این سامانه تعریف نشده اند، اما به مرور شناسایی خواهند شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: این مهم امکان مناسب تری را برای رصد و ممیزی کالاها در سطح بازار مشخص کرده و امکان شناخت و ممیزی کالاهایی که به شکل قانونی تولید یا وارد می رود، میسر خواهد کرد.
وی ادامه داد: بر اساس آیین نامه های موجود کالاهای هدف در سه گروه کالایی الف، ب و پ دسته بندی شده که گروه الف شامل انواع داروهای انسانی و حیوانی، مکمل های غذایی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، اقلام آرایشی و بهداشتی، خوراکی ها و آشامیدنی ها، فرآورده های زیست محیطی، تلفن همراه و سایر تجهیزات ارتباطی با قابلیت نصب سیم کارت و دخانیات است که پایان اردیبهشت ماه به عنوان تاریخ لزوم شناسه دار شدن آنها اعلام شده است.
صادقی اضافه کرد: در گروه ب تجهیزات خانگی برقی (شامل تلویزیون، یخچال، کولر، اسپیلت، ماشین لباس شویی، مایکرو ویو و ...)، لوازم یدکی وسایل نقلیه، فرآورده ها و مشتقات نفتی، طلا (شامل شمش، مسکوکات و مصنوعات زینتی)، منسوجات و پوشاک، اسباب بازی و دام زنده (گوشت سفید و قرمز) است که از مورخ 31 خردادماه باید برای واردات کالا شناسه و کد رهگیری دریافت کنند.
وی گفت: در گروه پ نیز محصولات اساسی کشاورزی محدود به گندم، برنج، جو، ذرت، دانه های روغنی، چای، کنجاله روغن، شکر، کود شیمیایی، سموم و بذرها قرار دارند که تاریخ 31 خرداد ماه به عنوان شروع الزام دریافت شناسه در نظر گرفته شده و سایر گروه های کالایی بتدریج مطابق دستورالعمل اضافه خواهند شد.
صادقی اظهار داشت: در ادامه کالاهای سطح شبکه باید تعیین تکلیف شده، برای شناسه دار شدن سایر گروه های کالایی کشاورزی باید مهلت بیشتری داده شود و با ایجاد هماهنگی لازم با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیوند این سامانه با سایر سامانه هایی که در فرآیند تجاری کشور پیش بینی شده، برقرار شود تا در مجموع به امکانی دست یابیم که نسبت به گذشته فرآیند تولید، واردات و عرضه کالاها را بهتر کنترل کنیم.
 

لینک کوتاه
یدالله صادقی سامانه شناسه کالا ترخیص

اخبار مرتبط