معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تسریع و تسهیل فرآیند ترخیص کالای‌های تعاونی‌ها در همکاری مشترک با گمرک جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، روز گذشته، مراسم امضای تفاهم نامه همکاری دوجانبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
 
طی این تفاهم‌نامه همکاری که با حضور محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف تسریع و تسهیل فرآیند ترخیص کالای‌های تعاونی‌ها امضا شد؛ مقرر گردید تعاونی‌هایی که دارای شرایط عضویت در فهرست فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی هستند شناسایی و معرفی شوند.
 
همچنین آموزش در خصوص دانش تعاونی‌ها به کارکنان گمرک، کمک به انجام مطالعات مشترک در خصوص صادرات تعاونی‌ها، توانمندسازی تعاونی‌ها در حوزه تجارت خارجی، قوانین و مقررات، حقوق و ضوابط گمرکی و اولویت در اعطای تسهیلات و مشوق‌های قانونی به تعاونی‌های صادراتی از جمله تعهدات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
 
در این همکاری جامع و مشترک تأیید تعاونی‌ها به‌عنوان فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی پس از احراز شرایط اعلامی گمرک، مطابق دستورالعمل AEO، ارائه آمار آفلاین صادرات تعاونی‌ها به تفکیک میزان ارزش صادرات، کشورهای مقصد، نوع کالا و سایر اطلاعات ضروری به‌صورت دوره‏ای سه‌ماهه، شش‌ماهه، نه‌ماهه و سالانه ظرف 15 روز کاری در پایان هر فصل، مساعدت نسبت به افزایش سرعت انجام تشریفات گمرکی کالاهای تعاونی‌ها، هدایت حداکثری کالاهای تعاونی‌ها در مسیر سبز گمرکی مطابق شیوه‌نامه فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی و پذیرش ضمانت‌نامه بانکی حداکثر یک‌ساله برای پرداخت حقوق ورودی کالاهای تعاونی‌ها مطابق شیوه‌نامه ضمانت‌نامه‌ها برعهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است.
 
از اهداف دیگر اجرای این تفاهم‌نامه می‌توان به شناسایی و معرفی تعاونی‌هایی که دارای مبادلات خارجی، حمایت از تعاونی‌ها در راستای تسریع و تسهیل ترخیص کالا مطابق با شیوه‌نامه فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی و ارائه آموزش‏‌های لازم توسط طرفین اشاره کرد.

لینک کوتاه
ترخیص کالای‌های تعاونی‌ها تسریع و تسهیل

اخبار مرتبط