نسیم اقتصاد- عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس: ادغام بانک ها نظارت بانک مرکزی را قوی تر می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نسیم اقتصاد، ساماندهی بازارغیرمتشکل پولی وکنترل فعالیت موسسات غیرمجاز سیاستی است که طی سال های گذشته دردستورکاربانک مرکزی بوده و این بانک موضوع ساماندهی موسسات غیرمجاز را با حساسیت لازم و با هدف صیانت از منافع س‍پرده گذاران پیگیری کرده است و در این راستا بانک های پارسیان و صادرات به عنوان بانک های عامل و مورد اعتماد مردم با هماهنگی بانک مرکزی اقدام به بازپرداخت سپرده های سپرده گذاران تعاونی اعتبارثامن الحجج و موسسه میزان کردند.
مدیریت ناکارآمد منابع از جمله سرمایه گذاری در املاک و مستغلات و رکود طولانی این بخش از یک سو و پرداخت سودهای بالا به سپرده های جذب شده از سوی دیگر را می¬توان عمده-ترین دلیل بحران مالی این  موسسات به حساب آورد.
در حالی اکنون حدود39 بانک وموسسه اعتباری مجازدرحال فعالیت هستند که چندی پیش دراظهارات مقامات بانکی اشاره‌ای به این شده بود که امکان ادغام بانک‌ها وموسسات مجازوجود خواهد داشت این موضوع گرچه تاکنون عملیاتی نشده اما چندی است که مخاطبان شبکه بانکی با اخباری درباره ادغام بانک‌های بزرگ وکوچک مواجه شدند که به طورطبیعی آنها را درباره سرانجام منابع و سپرده‌هایشان نگران کرده است.
دراین خصوص ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی احتمال ادغام بانک‌ها را تایید کرده و تاکید دارد که این یکی از روش‌های نزدیک شدن صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی به استانداردهای روز دنیاست و هدف ما این است که بتوانیم نسبت‌های مالی در صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی را به نسبت‌های روز بانکداری دنیا نزدیک کنیم که در این حالت مهم‌ترین موضوع نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها است و برای تامین آن چند راه وجود دارد؛ اینکه سرمایه آورده خود را افزایش دهند، سهام جدید در بورس عرضه کنند و یا اینکه تصمیم بگیرند با یکدیگر ادغام شوند.
سیف: ادغام بانک ها صرفه جویی  قابل توجهی به همراه خواهد داشت
وی معتقد است : قتی بانک‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند، صرفه‌جویی قابل توجهی برای آنها به همراه خواهد داشت، چراکه قیمت‌ تمام شده و هزینه خدمات آنها کاهش می‌یابد و از سوی دیگر برخی از هزینه‌های دیگر از جمله هزینه‌های مربوط به شعب کاهش می‌یابد چرا که وقتی دو بانک با یکدیگر ادغام می‌شوند، دیگر دلیلی برای وجود دو شعبه از آن در یک خیابان وجود ندارد. در این حالت می‌توانند یکی از شعب را تعطیل و آن را در جای دیگری توسعه دهند.
حال اینکه طرح ادغام بانک ها از نظر اقتصادی در شرایط فعلی آیا اقدامی مثبت قملداد می شود یا خیر به سراغ دو مقام مسئول رفته و نظر آنها را درخصوص طرح ادغام بانک ها جویا شدیم.


شاهرودی: ادغام بانک ها نظارت بانک مرکزی را قوی تر می کند
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص ادغام بانک ها گفت: حضور قارچ گونه موسسات مالی در یک دهه گذشته به واسطه عدم حضور قانون محکم درحوزه پولی و بانکی  کشور را با مشکلات متعددی نظیر ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری و تضییع سپرده های سپرده گذاران و زیر سوال رفتن امنیت پول مواجه کرد همچنین این گونه موسسات با گسترش های بی رویه و داشتن اختیارات محدود درنظام بانکی دست به اقدامات خلاف قانونی زدند که نهایتا مشکلات آن نصیب مردم و بانک مرکزی شد بنابراین طرح ادغام بانک ها که نظارت بانک مرکزی بر نظام پولی کشور را افزایش می دهد مثبت تلقی می شود .
حسن حسینی شاهرودی درادامه افزود: بانک ها ملزم به  جلب اعتماد عمومی مردم نسبت به امنیت سپرده ها را دارند و لازم است درشریان هایی که امنیت اقتصادی کشور را به خطر می اندازند ورود پیدا نکنند و بدیهی است فراوانی تعداد بانک ها این خطر عدم کنترل بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها را کاهش داده و موجب می شود نظارت دقیق تری بر صورت های مالی بانک ها و همچنین دراتلاف منابع و هزینه های جاری جلوگیری به عمل آید.
دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت : اگر چند بانک معتبر با عملکرد شفاف و نظارت دقیق داشته باشیم خیلی بهتر است از آنکه تعداد زیادی از موسسات و بانک های متعددی دراختیار داشته باشیم که به دلیل تکثر نظارت دقیقی هم بر آنها نداشته و هراز گاهی شاهد بروز مشکلاتی در سیستم مالی کشور باشیم بنابراین ادغام بانک ها حرکت سازنده ای درجهت تعالی اقتصادی می تواند باشد.


مهدی تقوی: افزوده شدن به منابع مالی بانکها وبرخورداری از نیروی انسانی ماهر از پیامدهای طرح ادغام است
استاد اقتصاد دانشگاه علامه معتقد است : وقتی بانک های کوچک زیادی داشته باشیم خطر ورشکستگی بیشتری آنها را تهدید می کنند چرا که با ارائه وام ها و نداشتن پشتوانه مالی محکم با کوچکترین تهدید هایی درخطر افتادن به ورشکستگی دچار می شوند همچنین بانک های کوچک از داشتن نیروهایی متخصص مانند بانک های بزرگ و قدرتمند دراختیار دارند ممکن است بی بهره باشند که طرح ادغام بانک ها با یکدیگر این امکان را برای بانک های کوچک فراهم می کند که بر میزان منابع مالی و نیروی انسانی ماهر خود بیفزایند. بنابراین هراندازه وسعت عملکردی بانک ها گسترده تر باشد به همان میزان درسپرده ها بیشتر خواهد بود  و بدیهی است که ارائه تسهیلات بالاتر خواهد بود و از طرف دیگر می توانند تعداد بیشتری نیرو استخدام کنند .
مهدی تقوی درادامه اشاره کرد: از آنجایی که موسسات مالی و اعتباری بدون نظارت بانک مرکزی اقدام به  فعالیت های بانکی کرده بودند و خارج از قوانین و مقررات بانکی به فعالیت پرداختند علی رغم پرداخت نرخ بهره بالا به مشتریان اما ورشکسته شدند و بسیاری از آسیب های جدی به نظام بانکی و مردم وارد کردند بنابراین بهتر است طرح پیشنهادی ادغام موسسات و بانک ها اجرایی شود تا نظارت بانک مرکزی بر عملکرد نظام بانکی بیشتر شده و از طرف دیگر سپرده گذاران اطمینان خاطر بیشتری درمورد سپرده های خود نزد بانک ها داشته باشند.
 

لینک کوتاه
ادغام بانک ها حسن حسینی شاهرودی مهدی تقوی بانک مرکزی نظارت

اخبار مرتبط

نظرات شما