نسیم اقتصاد- عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: براساس اعلام روسیه، شهروندان و تجار ایرانی می‌توانند بدون دریافت هیچگونه مانعی به شرق روسیه سفر کنند.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از اتاق بازرگانی ایران، اسدالله عسگراولادی در این‌باره افزود: تاکنون جزئیات این تصمیم روشن نیست و از طرف دیگر روسیه برای شرق دور کشور خود چنین تصمیمی را گرفته است. تجار ایرانی با شرق دور روسیه روابط تجاری ندارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: شرق دور روسیه محدوده سیبری است که تجار ایرانی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این مناطق ندارند و بازار این منطقه هم با کالای ایرانی آشنایی زیادی ندارد. برهمین اساس تجار ایرانی در ولادی‌وستوک یا سیبری شریک تجاری ندارند، درنتیجه این تصمیم مشکلی از فعالان اقتصادی ایرانی حل نمی‌کند.
به گفته عسگراولادی، تجار ایرانی با شهرهای جنوبی روسیه آستاراخان، ساراتوف، لنینگراد، کالینینگراد، ولگوگراد و مسکو ارتباط دارند و این شهرها، بازار کالای ایرانی هستند. البته اگر شرق روسیه شامل جنوب شرقی هم باشد، شهر آستاراخان در آنجا در این محدوده برای ما مهم است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهارداشت: پس از اطلاع این خبر، شخصا پیگیری را آغاز کردم و هنگامی که این موضوع را از سفارت سوریه پیگیر شدم، سفارتخانه از آن ابراز بی‌خبری کرد و تاکنون هم هیچ ابلاغیه‌ای به آژانس مسافرتی ایران ارسال نشده است.
وی از جلسه با سفیر روسیه در محل اتاق ایران و گفتگو در این باره خبر داد و افزود: مهم‌ترین چالش تجار، سیاست‌های گمرکی روسیه که شامل سیستم ارزش‌گذاری بالای کالاهای ایرانی در گمرک روسیه،‌ ضعف در بازاریابی و شناسایی ظرفیت‌های بازاری روسیه، فقدان استانداردهای بهداشتی مشترک،‌ مشکلات مربوط به اخذ روادید، کشش تقاضای مصرف‌کنندگان روسی به کالاهای اروپایی و عدم اعتماد دوسویه بین تجار دو کشور چالش‌های عمده صادرکنندگان ایرانی در مراوده با روسیه است.
عسگراولادی از چهار مشکل اصلی تجار با روسیه گفت: مشکلات بانکی، مالی، سیستم حمل و نقل و ویزا مهمترین مشکلات تجار ایرانی است که ویزا همچنان مهمترین مشکل تجاری ایرانی است.
وی درباره پیشنهاد اتاق ایران به‌طرف روسی گفت: اتاق ایران معتقد است که باید با معرفی پارلمان بخش خصوصی، به کارآفرینان و تجار ما ویزای یک‌ساله بدهند، ولی هنوز طرف روس هیچ اقدامی انجام نداده است.
به گفته این فعال اقتصادی موانع و مشکلات باعث شده حجم صادرات ایران به روسیه حدود 400 میلیون دلار و واردات از این کشور، یک میلیارد و 250 میلیون دلار باشد که این رقم خیلی کمی است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: باید ایران و روسیه به‌عنوان دو کشور دوست که تعاملات سیاسی-تجاری باهم دیگر دارند با رفع مشکلات، ارتباط تجاری-اقتصادی خود را گسترش دهند.
 

لینک کوتاه
اتاق بازرگانی ایران اسدالله عسگراولادی تجار ایرانی