منظور در تشریح عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم گفت: گفت: رشد اقتصادی در سال 1400، 5/5 درصد بوده است و در سال 1401، 5 درصد رشد داشتیم و در سال 1402، 5/7 درصد رشد داشته، یعنی سه سال متوالی رشد بالای 5 درصد را شاهد بوده و تجربه کردیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه صف اول به موضوع بررسی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم پرداخت و گفت: رشد اقتصادی در سال 1400، 5/5 درصد بوده است و در سال 1401، 5 درصد رشد داشتیم و در سال 1402، 5/7 درصد رشد داشته، یعنی سه سال متوالی رشد بالای 5 درصد را شاهد بوده و تجربه کردیم.
 
منظور با اعلام اینکه عمده حساب دستگاه های دولتی به حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی انتقال پیدا کرده است، گفت: در گذشته هر دستگاهی برای دریافت‌ها و پرداخت‌های خودش حساب‌های متعددی داشت، فقط با تشخیص ذیحساب می‌توانست نزد هر بانکی حساب باز بکند.  از زمانی که حساب واحد ایجاد شد گفتند که تمام دستگاه‌ها باید تمام دریافت و پرداخت هایشان از طریق یک حساب نزد بانک مرکزی انجام بگیرد که مشخص باشد که دقیقا ورودی هایشان چقدر است؟ خروجی هایشان چه میزان است و یک شفافیتی را ما در کارکرد مالی دستگاه‌ها داشته باشیم و این‌ها نظارت پذیر بشوند، خیلی کمک کرد به این که دستگاه‌های دولتی انضباط و شفافیت مالی بهتری را بتوانند پیدا بکنند و ذیحساب‌ها روی آنها بهتر کنترل بکنند، دیوان محاسبات ورود بهتری بکند، الان من فکر می‌کنم که بخش عمده دستگاه‌ها برایشان اتفاق افتاده الا دستگاه‌هایی که مجوز خاص دارند به دلایل ویژه‌ای، آنقدر که من اطلاع دارم برخی از دستگاه‌های وزارت نفت این‌ها از مراجع مربوط مجوزهایی دارند که به تعداد مشخصی حساب دیگری هم داشته باشند که پشتیبانی بکنند حساب‌های اصلی آنها را.
 
وی با تاکید بر این که سازمان برنامه در تدوین برنامه های پنج ساله ناظر بر کل برنامه اقتصادی کشور است، تصریح کرد: کارکرد متغیرهای کلان اقتصادی اصطلاحا فقط ناظر به عملکرد بودجه دولت نیست، بلکه حاصل کارکردهای مجموعه فعالان اقتصادی در بخش دولتی و غیردولتی، نهادهای عمومی است که حاصل آن را ما در رشد اقتصادی می‌بینیم. یک قسمت از بازیگرها دستگاه‌های دولتی ما هستند که البته نقش بسیار مهمی دارند، دستگاه‌های دولتی عملا پشتیبانی کننده رشد اقتصاد ملی هستند و سازمان برنامه و بودجه هم طبق ماموریت اصطلاحا راهبر توسعه و پیشرفت کشور است. به عبارت دیگر سازمان برنامه در برنامه‌های 5 ساله‌ای که تدوین می‌کند فقط ناظر به دولت برنامه ریزی نمی‌کند بلکه برنامه مربوط است به کل بخش‌های اقتصادی.

لینک کوتاه
رشد اقتصادی کشور رئیس سازمان برنامه و بودجه

اخبار مرتبط