نسیم اقتصاد- وزیران نفت ایران و عراق در پایان مذاکرات در بغداد، یک یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‎های مختلف نفت و گاز امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از شانا، در بخشهایی از این یادداشت تفاهم همکاری، به توسعه میدانهای نفت و گاز مشترک مرزی، صدور خدمات فنی و مهندسی، صادرات کالا و همکاری در زمینه نفت و مشتقات آن اشاره شده است.
همچنین کمک به بازسازی زیرساخت‌های پالایشگاه‌های نفت و گاز عراق از سوی ایران از دیگر بندهای این یادداشت تفاهم همکاری است.
بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان و جبار علی حسین اللعیبی، وزیر نفت عراق همچنین در مورد صادرات نفت کرکوک از طریق یک خط لوله که از اراضی ایران عبور می کند به تفاهم رسیدند و قرار شد یک مشاور بین المللی پیرامون توجیه فنی و اقتصادی این طرح معرفی شود.
اعطای بورسیه‌های دانشگاهی به دانشجویان عراقی برای تحصیل در رشته های بالادستی نفت و گاز از دیگر بندهای مهم این یادداشت تفاهم همکاری است,2 طرف همچنین توافق کردند که در چارچوب این یادداشت تفاهم همکاری یک کمیته مشترک برای پیگیری تصمیمها و تفاهم‌های صورت گرفته تشکیل شود.
بر اساس این گزارش  وزیر نفت در صدر هیئتی برای بررسی آخرین توافق‌های انجام شده میان 2 کشور به عراق رفت.
لازم به ذکر است هیئت ایرانی به ریاست امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت که در این سفر نیز بیژن زنگنه را همراهی می کند، دیماه امسال در سفری به عراق جزئیات 2 تفاهم‌نامه برای امضا از سوی وزیران نفت ایران و عراق را نهایی کرده بود.
 

لینک کوتاه
تفاهم همکاری میدان‎های نفت و گاز مشترک مرزی بیژن زنگنه

اخبار مرتبط