همزمان با افزایش نگرانیها درباره آینده قیمت بنزین، اظهارنظرهای تازه از مجلس نشان میدهد فعلاً تصمیم قطعی درباره تغییر قیمت گرفته نشده، اما بحثها درباره نحوه مدیریت بازار سوخت و سرنوشت سهمیه بنزین همچنان ادامه دارد.
به گزارش
نسیم اقتصاد، در روزهایی که نگرانیها درباره آینده قیمت بنزین دوباره بالا گرفته، گمانهزنیها درباره تصمیمات احتمالی دولت در حوزه سوخت نیز پررنگتر شده است. هرچند برخی از احتمال تغییر قیمتها سخن میگویند، آنچه تاکنون بهصورت رسمی مطرح شده، بیشتر به تغییر در شیوه استفاده از سهمیه سوخت مربوط است؛ تغییری که بر اساس آن، قرار است کارت سوخت جای خود را به کارت بانکی بدهد. با این حال، پرسش اصلی همچنان پابرجاست: آیا بنزین گران خواهد شد؟ و دولت برای جبران ناترازی تازه در بازار انرژی ایران، چه راهکارهایی را روی میز دارد؟
عبدالحسین همتیسراپرده، نایب رئیس کمیسیون مشترک صنایع و انرژی در پاسخ به این پرسش به
نسیم اقتصاد گفت: تعیین قیمت بنزین در اختیار دولت است، اما مجلس هم در نهایت نقش نظارتی دارد و گاهی مخالفت یا موافقت آن میتواند بهطور کامل بر این موضوع تأثیرگذار باشد.
دولت چه سناریوهایی را روی میز گذاشته است؟
وی افزود: راهکارهایی که بیشتر در دولت درباره آنها بحث میشود، چهار راهکار اصلی است. یکی از این موارد به کاهش تولید بنزین در سال جاری برمیگردد. در مجموع، تولید بنزین نسبت به حالت عادی حدود 10 تا 15 درصد کاهش یافته؛ یعنی میتوان گفت تولید روزانه بنزین حدود 10 تا 15 میلیون لیتر کمتر شده است. برای جبران این کمبود، راهکارهای مختلفی در دولت مطرح است. یکی از این راهکارها واردات بنزین است. سالهای قبل هم واردات داشتیم، اما واردات بنزین ارزبری دارد و شاید بودجه کشور اجازه چنین کاری را ندهد و این مسیر را دشوار کند. با این حال، یکی از گزینههایی که درباره آن بحث میشود این است که قیمت فعلی حفظ شود و در عین حال، از طریق واردات بنزین، این کمبود جبران شود
.
عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: مورد بعدی، بحث افزایش قیمت است؛ بهویژه قیمت بنزین با کارت جایگاه. این موضوع هم در حال بررسی است تا از این طریق بتوانند مصرف بنزین را کنترل کنند
. راهکار سوم که مورد بررسی قرار گرفته، بحث سهمیهبندی و جیرهبندی بنزین است. در حال حاضر 60 لیتر بنزین با نرخ 1500 تومان و 70 لیتر با نرخ 3000 تومان عرضه میشود و مقداری هم در جایگاهها توزیع میشود. یکی از بحثها این است که این سهمیهبندی را با توجه به میزان بنزین موجود تغییر دهند و مثلاً سهمیه را 10 تا 15 درصد کاهش دهند. البته این راهکار هم میتواند چالشهای خاص خود را داشته باشد
.
همتیسراپرده اظهار کرد: مسئله دیگری که مطرح میشود این است که سهمیه بنزین در اختیار خود مردم قرار بگیرد؛ شبیه کالابرگ، بهطوری که افراد بتوانند سهمیه مازاد خود را به دیگران بفروشند. در مجموع، برخی از این راهکارها قیمتی هستند و برخی دیگر غیرقیمتی.
جامعه کشش افزایش قیمت ندارد
وی تاکید کرد: نظر کمیسیون انرژی این است که جامعه در شرایط فعلی واقعاً کشش افزایش قیمت را ندارد. درست است که شاید از نظر اقتصادی گفته شود قیمت بنزین پایین است، اما بهتر است بهجای ورود به بحث افزایش قیمت، روی موضوعاتی مانند جلوگیری از قاچاق و سایر راهکارها تمرکز شود. به همین دلیل، بیشتر تمرکز ما بر این بوده که این مسئله با راهکارهای غیرقیمتی حل شود
.
نایب رئیس کمیسیون مشترک صنایع و انرژی متذکر شد: فعلاً این موضوع در دولت در حال بررسی است و هنوز درباره هیچیک از این راهکارها تصمیم قطعی گرفته نشده است. با این حال، تأکید مجلس بر راهکارهای غیرقیمتی است تا بتوان میزان بنزین موجود را بدون افزایش قیمت مدیریت و کنترل کرد
.
CNG چقدر میتواند مصرف بنزین را کاهش دهد؟
وی در پاسخ به این پرسش که مصرف سیانجی چقدر میتواند در کنترل مصرف بنزین تاثیرگذار باشد توضیح داد: هرچه مصرف سیانجی بیشتر شود، طبیعتاً مصرف بنزین کمتر خواهد شد. در شرایطی که با مشکل بنزین مواجه هستیم، بهتر است مردم بیشتر از سوخت سیانجی استفاده کنند. البته با شرایط فعلی، شاید سیانجی آنقدر جذابیت نداشته باشد که مردم بهسمت آن بروند، مگر اینکه مشوقهایی در نظر گرفته شود یا از نظر قیمتی برای مصرفکنندگان جذابتر شود. در مجموع، سیانجی میتواند تا حدودی مشکل بنزین را برطرف کند، اما آنطور که باید از آن استفاده نشده است. با این حال، قطعاً تأثیرگذار است و میتواند بخشی از مشکل بنزین را حل کند
.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان شهرداریها و... 17 آذر 1404
بر اساس مصوبه تازه هیئت وزیران، سهمیه سوخت خودروهای فرسوده و آلاینده بازنگری میشود.... 16 مهر 1404
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت:بنزین ماشینهای لوکس را بنا شد بنزین سوپر بیاورند به قیمت... 4 شهریور 1404
نظرات شما