رئیس انجمن همگن قطعهسازان کشور گفت: راه رسیدن به بازاری متعادل تنها از طریق افزایش تولید و اشباع بازار امکانپذیر است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، بازار خودرو در روزهای اخیر نشانههایی از کاهش قیمت و فروکش کردن هیجانهای مقطعی را تجربه میکند. این وضعیت در شرایطی شکل گرفته که برخی کارشناسان، روند نزولی قیمتها را عمدتاً ناشی از کاهش قیمت دلار میدانند
. در این میان گروهی از صاحبنظران معتقدند وضعیت فعلی بازار خودرو تنها با تغییر رویکردهای در حوزه قیمتگذاری و همچنین افزایش محسوس تولید قابل کنترل بوده و بدون اصلاح این دو متغیر کلیدی، رسیدن به ثبات پایدار در بازار خودرو دور از انتظار خواهد بود
. محمدرضا نجفیمنش؛ رئیس انجمن همگن قطعهسازان کشور در گفتوگو با
نسیم اقتصاد به بررسی بازار خودرو پرداخت و در این خصوص توضیح داد: آرزوی من این است که بازار خودرو به یک وضعیت متعادل و معقول برسد، اما هنوز به آن نقطه نرسیدهایم و امیدواریم در آینده به آن برسیم. از نظر من، راه رسیدن به این وضعیت تنها از طریق افزایش تولید و اشباع بازار امکانپذیر است.
وی افزود: در حال حاضر، به دلیل سیاستهای نادرست دولت و دخالت در قیمتگذاری، قیمتگذاری خودرو به شکلی انجام میشود که برای خودروسازان همچنان زیانده است. از سوی دیگر، همین شرایط باعث میشود تولید نیز افزایش پیدا نکند و اگر هم تولید بالا برود، زیان بیشتری به همراه خواهد داشت. در نتیجه، بازار در چنین وضعیتی قرار گرفته است
.
رئیس انجمن همگن قطعهسازان کشور اظهار کرد: به همین دلیل، بهترین اقدام در شرایط فعلی این است که دولت از سیاستهای اشتباه گذشته خود دست بردارد و بازار خودرو را به مکانیزم طبیعی خود یعنی عرضه و تقاضا واگذار کند. در این صورت، بازار خود به تعادل خواهد رسید. من معتقدم در چنین شرایطی قیمتها کاهش پیدا میکند، اما نه با دست فرمان فعلی.
تفاوت قیمت میان کارخانه و بازار معضلی حل نشدنی
نجفیمنش تاکید کرد: مسئله این است که میان قیمت بازار و قیمت واقعی تفاوت وجود دارد. قیمت بازار به شدت تحت تأثیر نرخ ارز و دلار است؛ به طوری که با افزایش دلار، قیمت خودرو نیز بالا میرود و با کاهش دلار، قیمت آن به آرامی کاهش مییابد. متاسفانه این موضوع یکی از ویژگیهای بازار فعلی ماست که به شدت از نرخ ارز تبعیت میکند
. در این میان خودروسازان همچنان در وضعیت زیاندهی قرار دارند و با وجود تمام افزایش قیمتها هنوز به سوددهی نرسیدهاند تا بتوانند تولید را افزایش دهند و روند را بهبود ببخشند. اگر این مسئله اصلاح شود، وضعیت نیز تغییر خواهد کرد.
رئیس انجمن همگن قطعهسازان کشور ادامه داد: در واقع دو موضوع وجود دارد: یکی بازار آزاد است که در آن نرخ دلار با افزایش، قیمتها را بالا میبرد و با کاهش، به آرامی آنها را پایین میآورد؛ و دیگری نرخ کارخانهای است که به دلیل پایین بودن قیمتها نسبت به بازار به محض اعلام قیمت و پیشفروش میبینیم که حجم زیادی تقاضا را به دنبال دارد. چراکه قیمت کارخانه با بازار آزاد فاصله زیادی دارد. به عنوان مثال، خودرویی که کارخانه یک میلیارد و 300 میلیون تومان قیمتگذاری میکند، در بازار آزاد به حدود دو میلیارد و 700 میلیون تومان میرسد. این مسئله، یکی از مشکلات اساسی بازار است
.
به گفته وی این وضعیت تنها زمانی اصلاح میشود که دست خودروساز برای قیمتگذاری باز گذاشته شود، مانند سیاستهای گذشته که با روشهایی مانند تعیین قیمت در حاشیه بازار انجام میشد. بنابراین با باز گذاشتن دست خودروساز در قیمتگذاری و افزایش تولید بازار به سمت تعادل حرکت میکند.
ارز صرف واردات مواد اولیه شود نه واردات خودرو
نجفیمنش در پاسخ به این پرسش که واردات خودروهای دست دوم تا چه اندازه میتواند در ساماندهی بازار خودرو موثر باشد گفت: در مورد واردات خودروهای دست دوم نیز باید گفت که این کار شاید برای یک سال مفید باشد، اما در شرایط فعلی باعث خروج همین مختصر ارزی که در کشور است میشود. اگر به شکل منطقی نگاه کنیم، ارز موجود باید صرف واردات مواد اولیه یا کالاهای اساسی شود که در داخل کشور تولید نمیشوند. بنابراین تخصیص ارز به واردات خودروهای نو یا دست دوم در شرایط فعلی، تصمیم عاقلانهای به نظر نمیرسد
.
نظرات شما