بحران آلودگی هوای تهران همچنان ادامه دارد. معاون اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران هشدار می‌دهد که با تصمیمات کوتاه‌مدت یا تعطیلی‌های اضطراری نمی‌توان این مشکل را حل کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، آلودگی هوا در کلان‌شهرهای ایران به حدی نگران‌کننده رسیده که نفس کشیدن در بسیاری از مناطق به یک چالش روزانه تبدیل شده و سلامت مردم را تهدید می‌کند. کیفیت پایین هوا نه‌تنها بر سیستم تنفسی و قلبی افراد تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و مرگ زودرس را نیز افزایش می‌دهد.
آماری تکان‌دهنده از قربانیان آلودگی هوا
در راستای افزایش نگرانی‌ها درباره آلودگی هوا و پیامدهای جدی آن، اظهار نظرهای متعددی از سوی کارشناسان و مسئولان منتشر می‌شود؛ از جمله عباس شاهسونی که در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه هر 13 دقیقه یک مرگ در جهان به دلیل آلودگی هوا رخ می‌دهد، اظهار کرد که در کشور ما نیز بیش از 54 هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا طی یک سال ثبت شده است. به گفته وی طبق گزارش مؤسسه بار بیماری‌ها در کشور ما به‌ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 86 مرگ منتسب به‌علت آلودگی هوا رخ می‌دهد که این آمار از میانگین جهانی بالاتر است.
با وجود این آمار هشداردهنده، بحران آلودگی هوا همچنان پابرجاست و تهدید جدی سلامت مردم ادامه دارد. حال با توجه به شدت این بحران، برای بررسی دقیق عوامل مؤثر بر تشدید آلودگی، به سراغ معاون اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران رفتیم که ادامه گفت‌وگو را در بخش بعدی می‌خوانید.
وسایل نقلیه فرسوده عامل اصلی آلودگی هوای تهران
پدرام جدی درخصوص عوامل موثر بر آلودگی هوای کلان‌شهرها به نسیم اقتصاد گفت: در کلان‌شهرهای مختلف، دلایل آلودگی هوا متفاوت است. در تهران مهم‌ترین عامل، وسایل نقلیه هستند و سهم منابع متحرک در آلودگی هوای این شهر حدود 70 درصد است؛ برخی آمارها این رقم را تا 78 درصد نیز اعلام می‌کنند. از این میزان، 50 درصد متعلق به ناوگان فرسوده است، چه موتور سیکلت، حمل‌ونقل عمومی یا وسایل نقلیه شخصی.
وی افزود: این نشان می‌دهد که اگر قرار است تغییری رخ دهد و به دنبال راه‌حل‌هایی باشیم، حتماً باید روی موضوعی کار کنیم که دلیل اصلی آلودگی هوای تهران است، یعنی وسایل نقلیه فرسوده.
معاون اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران  ادامه داد: در این زمینه تعهداتی وجود داشته است تا در طول سال‌های متمادی، وسایل نقلیه فرسوده اسقاط شوند و سازوکارهای لازم برای تغییرات اعمال شود، اما این اتفاق نیفتاده است. امروز شاهد تلنبار شدن خودروهای پرمصرف در سطح شهر هستیم که وضعیت فعلی نیز نتیجه همین عدم اقدام است.
آلودگی هوا زخمی عمیق است؛ نباید انتظار داشته باشیم با یک تعطیلی حل شود
جدی درخصوص تعطیلی‌ها برای مدیریت بحران آلودگی هوا اظهار کرد: درخصوص تعطیلات باید گفت تعطیلاتی که در کارگروه‌های اضطرار استان تصمیم‌گیری می‌شود، برای مشکلاتی است که نیاز به اتخاذ تصمیم عاجل دارند. اما همه بیماری‌ها که با یک قرص یک‌روزه درمان نمی‌شوند، آلودگی هوا بیماری‌ و زخمی است که عمیق شده است نباید انتظار داشته باشیم که این بیماری حتی در یک سال قابل درمان باشد.
وی تصریح کرد: در این زمینه، کشورها سال‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنند و سپس نتایج آن را مشاهده می‌کنند، اما وقتی ما این اقدامات را انجام نداده‌ایم، نباید انتظار داشته باشیم که آلودگی هوای شهر تهران با چند تصمیم عاجل حل شود.
تا نیمه آذر خبری از بهبود نیست
معاون اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران یادآور شد: متأسفانه سوخت و همچنین عمده خودروها استاندارد نیست و بسیاری از خودروهای پرمصرف و آلاینده نیز از رده خارج نشده‌اند. با توجه به این مسائل، آیا می‌توان این بحران را در یک یا دو ماه مدیریت کرد؟ خیر، نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که با یک تصمیم یک‌هفته‌ای مشکل حل شود؛ چنین انتظاری غلط است.
وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از وضعیت هوا در روزهای آتی چیست؟ توضیح داد: احتمالاً وضعیت هوا تا نیمه آذرماه به همین شکل باقی خواهد ماند تا جریانات هوایی جدید وارد کشور شود.

لینک کوتاه
فاجعه هوای تهران الودگی هوا شهرداری تهران

اخبار مرتبط