به گزارش نسیم اقتصاد، در یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فنی تاریخ دریایی کشور، متخصصان ایرانی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) موفق شدند برای نخستین‌بار در خاورمیانه فناوری ارتقا و بازطراحی لایروب‌های سنگین را بومی‌سازی کنند. این اقدام که با تعمیرات اساسی و به‌روزرسانی سه شناور بزرگ به انجام رسید، ایران را به جرگه قدرت‌های بزرگ لایروبی جهان وارد کرد و وابستگی کشور به تجهیزات خارجی را به‌طور کامل از میان برد.

اقتدار ملی در آب‌های جنوبی

در روزهایی که بسیاری از صنایع جهان با وابستگی به فناوری‌های وارداتی روبه‌رو هستند، فرزندان ایران در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) توانستند در یکی از پیچیده‌ترین عرصه‌های مهندسی یعنی لایروبی دریایی، انحصار شرکت‌های خارجی را بشکنند.

این دستاورد با اجرای موفق پروژه بازطراحی و ارتقای لایروب پردیس 5و تعمیرات اساسی سه شناور بزرگ در مجتمع کشتی‌سازی پرشیا هرمز محقق شد؛ جایی که مهندسان ایرانی با دستان خود، قدرت و دقت ناوگان لایروبی کشور را دو تا هفت برابر افزایش دادند.

به گفته کارشناسان، این تحول صنعتی نه‌تنها پاسخگوی نیازهای داخلی بنادر کشور است، بلکه ایران را به یکی از قدرت‌های فنی لایروبی در خاورمیانه تبدیل کرده است.

ایران دیگر وابسته نیست

سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، در گفت‌وگو با خبرنگاران از توجه ویژه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به منویات رهبر انقلاب در حوزه دریا و خودکفایی کشور در این عرصه‌ها سخن به میان آورد.

او گفت:«در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، تهدیدها و تحریم‌ها به فرصت تبدیل شده‌اند. نگاه ما به پروژه‌ها صرفاً صنعتی نیست، بلکه آن‌ها را نقطه‌عطفی در مسیر اقتدار ملی می‌دانیم.

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی درباره اقتصاد دریا‌محور، متخصصان داخلی برای نخستین‌بار موفق به دستیابی به فناوری ارتقای لایروب‌های بزرگ شده‌اند؛ فناوری‌ای که پیش از این تنها در اختیار چند کشور محدود جهان بود.

امروز جمهوری اسلامی ایران در زمره کشورهای صاحب فناوری لایروبی سنگین قرار گرفته است؛ این دستاورد حاصل ایمان، تلاش و ایستادگی فرزندان این سرزمین است و نمادی از خودکفایی و استقلال فنی کشور به شمار می‌رود.

ایران دیگر در حوزه لایروبی و تجهیزات بندری به هیچ کشور بیگانه‌ای وابسته نیست.

این موفقیت علاوه بر ارتقای ظرفیت عملیاتی، موجب صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی نیز شده و گامی مؤثر در مسیر توسعه زیرساخت‌های دریایی کشور به شمار می‌آید.»

سخنان فرمانده قرارگاه، را می‌توان به‌عنوان نماد رویکرد “تبدیل تحریم به فرصت” تحلیل کرد؛ رویکردی که قرارگاه خاتم طی سال‌های اخیر در حوزه نفت، گاز، بنادر، راه‌سازی و دریا به‌خوبی آن را به عمل رسانده است.

جهشی فنی در کلاس جهانی

هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با هدایت سردار عابد و مدیریت مهندس سیدمسعود حسینی، توانست در یک عملیات پیچیده مهندسی، سه شناور لایروب راهبردی شامل پردیس 5، پردیس 59 و نوسود را بازطراحی و نوسازی کند.

بزرگ‌ترین این شناورها، پردیس 5، پس از ارتقا، قدرتی بیش از دو برابر گذشته یافته و توان انجام عملیات لایروبی در بسترهای سخت و صخره‌ای را داراست.

به گفته مدیرعامل هلدینگ دریایی، در این پروژه «سیستم‌های هیدرولیکی لایروب‌ها به سامانه‌های برقی بازمهندسی شد، قطعه اصلی 170 تنی طراحی و در داخل کشور ساخته شد، گیربکس‌ها و پمپ‌ها تغییر یافتند و توان موتور و ژنراتور افزایش یافت تا انرژی لازم برای لایروبی در سخت‌ترین بسترهای دریا تأمین شود.»

از عسلویه تا چابهار؛ مسیر خودکفایی

هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتم، پیش از این نیز با اجرای بیش از 130 کیلومتر موج‌شکن، طراحی و احداث بنادر بزرگ شهید رجایی، شهید بهشتی، پارسیان و بندر پتروشیمی پارس، سهمی تعیین‌کننده در توسعه بنادر کشور داشته است.

اکنون با دستیابی به فناوری ارتقای لایروب‌ها، حلقه نهایی زنجیره خودکفایی دریایی نیز تکمیل شده است.

طبق گزارش رسمی این هلدینگ، بیش از 267 میلیون تُن به ظرفیت بنادر کشور افزوده و 70 میلیون مترمکعب عملیات لایروبی و 710 هکتار استحصال زمین با تکیه بر توان داخلی انجام شده است.

روایت یک افتخار ملی

در بندرعباس، هنگامی که سه شناور عظیم از داک پرشیا هرمز به آب انداخته شدند، بسیاری از خبرنگاران این لحظه را «طلوع عصر جدیدی در صنعت دریا» توصیف کردند.

موج‌هایی که آرام بر بدنه فلزی لایروب‌ها می‌لغزیدند، نشانه‌ای از روح استقلال در کالبد صنعت ایران بود.

مهندسان جوان ایرانی در کنار متخصصان باتجربه، با چشمانی پر از اعتماد به نفس، به این دستاورد نگاه می‌کردند؛ چرا که می‌دانستند از این پس، هیچ پروژه دریایی در ایران بدون اتکا به توان داخلی انجام نخواهد شد.

جزئیات فنی پروژه ارتقای لایروب «پردیس 5»

• سیستم انتقال قدرت: از مدار هیدرولیکی به سامانه برقی با بازمهندسی کامل تغییر یافت.

• قطعه اصلی: سازه 170 تنی بازطراحی و در داخل کشور تولید شد.

• قدرت کاتر: دو برابر افزایش یافت و امکان لایروبی در عمق 30 متری فراهم شد.

• ساختار بدنه: با همکاری شرکت طراح اولیه بازطراحی شد تا توان تحمل فشار مضاعف را داشته باشد.

• راندمان کاری: تا هفت برابر نسبت به گذشته افزایش یافت.

به گفته جعفر خنی‌ور، مدیر مؤسسه مکین، اجرای این پروژه در داخل کشور، صرفه‌جویی چند ده میلیون دلاری به همراه داشت و برای نخستین‌بار، ایران را به فناوری ارتقای لایروب‌های کاترساکشن مجهز کرد.

تحقق اقتصاد دریا‌محور

این دستاورد، گامی عملی در جهت تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد دریا‌محور است.

قرارگاه خاتم با تکیه بر دانش فنی و نیروهای متخصص خود، توانسته زنجیره‌ای از صنایع زیرساختی را در کنار دریاها شکل دهد؛ از ساخت بنادر بزرگ و حوض‌های خشک تا طراحی اسکله‌های نفتی و آبگیرهای پتروشیمی.

اکنون با خودکفایی در فناوری لایروب‌های سنگین، ایران نه‌تنها قادر به توسعه بنادر داخلی است، بلکه می‌تواند در پروژه‌های منطقه‌ای و صادرات خدمات فنی مهندسی نیز نقش‌آفرینی کند.


لینک کوتاه
قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) لایروب‌های سنگین ایران لایروبی خاورمیانه