عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان اینکه اگر قرار بود با تیترهای جذاب اتفاق مثبتی بیفتد، باید تا الان افتاده بود، گفت: باید به ریشههای حکمرانی و اقتصاد کلان بازگردیم؛ تولیدکنندهای که از فردایش بیخبر است، ناخودآگاه به سمت کیفیت پایین میرود.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از روابط عمومی انجمن مدیریت کیفیت ایران، حسن فروزانفرد، عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران در نشست خبری با اهالی رسانه با اشاره به ضرورت ریشهیابی مسائل کیفیت در کشور گفت: وقتی در چنین موقعیتی مورد پرسش قرار میگیریم و پاسخ میدهیم، مقصودم این است که باید عوامل تاثیرگذار بر کیفیت را با درکی شایسته و همهجانبه بررسی کنیم. باید ببینیم چه تصمیمگیریهایی در سطح ملی منجر به بروز چنین چالشهایی در فرآیند خرید یا تولید یک محصول میشود تا در نهایت یک محصول در سطح ملی با این شرایط روبهرو شود.
وی با تأکید بر اهمیت حکمرانی مناسب افزود: در چنین شرایطی باید درباره کیفیت حکمرانی و تصمیمگیریها صحبت کنیم. باید بررسی کنیم چه تصمیماتی، چه سیاستگذاریهایی و چه تعاملات ملی و بینالمللی سبب میشود که ما در این محدوده قرار بگیریم، تولیدکننده ما در این چارچوب محدود به تولید بپردازد، در انتخاب شرکای تجاری با محدودیت مواجه شود، برای استفاده از منابع مالی با موانع روبهرو باشد و در بهرهگیری از منابع انسانی با محدودیتهایی مواجه شود.
عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به مثال خودروسازی گفت: یک خودروسازی در اندازه ایران خودرو، در هر نقطه از جهان که باشد، میتواند میلیاردها دلار از اعتبار خود در تعاملات بینالمللی استفاده کند تا با بهترینهای جهان همکاری کند، از امکانات آنان بهرهبرداری کند، مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کند، کالاهای لازم را از طریق گشایش اعتبارات اسنادی تهیه کند. در فضای اقتصاد شفاف و با تعاملات مثبت، ظرفیتهای انتقال و توسعه فناوری بسیار بالاتر خواهد بود.
فروزانفرد با انتقاد از نگاه جزئینگر به مسائل کیفیت خاطرنشان کرد: ما با مجموعهای از تصمیمگیریها به این نقطه رسیدهایم. اینکه بخواهیم تنها به نتیجه نهایی بنگریم و صرفاً با آن برخورد کنیم، دقیقاً همان چیزی است که مقصود کسانی است که میخواهند در حوزه حکمرانی آدرس غلط بدهند. این رویکرد ما را صرفاً بر روی محصول یا خدمت نهایی متمرکز میکند و از ریشهیابی مسائل غافل میماند.
وی با تقسیمبندی محصولات و خدمات مختلف تأکید کرد: توقف بر روی این موضوع اگرچه دارای ایراد است، اما توجه به آن ارزشمند است به شرطی که به ریشهیابی بینجامد. هنگامی که ما در زمینه بهبود کیفیت به گفتگو مینشینیم، ناگزیریم به عواملی که وضعیت کنونی را برای ما ایجاد کردهاند توجه کنیم و بیشتر در مورد آنها سخن بگوییم.
عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به وضعیت کیفیت در صنعت خودرو گفت: امروز مسئله بیکیفیتی در حوزه خودرو به عنوان کالایی باارزش و سرمایهای بلندمدت در ایران، بیش از سایر حوزهها دیده میشود و درباره آن صحبت میشود، زیرا عامه جامعه و به ویژه طبقه متوسط با آن درگیر هستند. اما آیا در سایر حوزهها چنین دقت نظری وجود دارد و چنین پرسشهایی مطرح میشود؟
فروزانفرد با طرح پرسشهای بنیادین اظهار داشت: در نهایت آیا این پرسشهایی که ما مطرح میکنیم به سمت ریشهیابی جهت دارد؟ آیا بررسی میکنیم که اگر ما ایران ناسیونال را ادامه داده بودیم، امروز خودروسازی ما در چه جایگاهی قرار داشت؟ کسی پاسخ روشنی به این پرسشها نمیدهد. انگار پیشفرض این است که آنچه هست، همان است که باید باشد و تنها میخواهیم نتیجه را اصلاح کنیم، اما نمیتوان نتیجه را بدون توجه به مسیر طی شده اصلاح کرد.
وی با بیان ضرورت بازنگری در مسیر طی شده تصریح کرد: ما ناگزیریم به مسیری که طی کردهایم بنگریم و بررسی کنیم آیا این مسیر میتوانست به نتایج بهتری منجر شود؟ آیا انتخابهای ما در طول چند دهه اخیر میتوانست خروجی بهتری داشته باشد و ما با کوتاهی به این نقطه رسیدهایم؟ به گمان من وقتی در انجمن مدیریت کیفیت ایران در این زمینهها سخن میگوییم، شایسته است فراتر از جلسات معمولی و مقطعی باشیم.
عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران با تشریح مأموریت انجمن مدیریت کیفیت ایران افزود: ما در انجمن مدیریت کیفیت به دنبال حل مسئله هستیم، به دنبال بهبود اموریم، به دنبال آن هستیم که کیفیت را به زندگی مردم ایران بازگردانیم یا دست کم آن را برای زیست مردم ایران بهبود بخشیم. بنابراین باید جامعتر و بنیادیتر به موضوعات نگاه کنیم. این نکته کلیدی است که همه ما باید به آن توجه کنیم.
فروزانفرد با درخواست از اصحاب رسانه گفت: خواهشم از رسانهها این است که به موضوع کیفیت بیش از پیش و با گستردگی بیشتری بپردازند. از ظرفیتهای مانند هفته کیفیت و روز جهانی کیفیت برای باز کردن این موضوع استفاده کنیم. تمرکز بر جزئیات اگرچه خوب و جذاب است و ممکن است در کوتاهمدت تیترهای جذابی تولید کند، اما باید بدانیم و آگاه باشیم که اگر قرار بود با این تیترهای جذاب اتفاق مثبتی بیفتد، باید تاکنون افتاده بود.
وی با نقد برخوردهای مقطعی با مسائل کیفیت ادامه داد: ما گاهی خودروسازیها را زیر سؤال بردهایم، گاهی با عبارتهای تند با آنها برخورد کردهایم، گاهی بر روی محصول خاصی متمرکز شده و آن را مورد نقد قرار دادهایم، اما دستاورد این برخوردها برای بهبود کیفیت زندگی ما چه بوده است؟
عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران با تأکید بر توجه به متغیرهای کلان اقتصادی خاطرنشان کرد: بدون توجه به اقتصاد کلان، متغیرهای اقتصاد کلان، وضعیت تورم، پیشبینی فعالان اقتصادی از آینده، و تعاملات در حوزه ارز، نمیتوان انتظار داشت که اتفاقات بهتری در فضای کسب و کار رخ دهد و در نتیجه آن، خروجیهای باکیفیتتری تولید شود.
فروزانفرد با توصیف شرایط تولیدکنندگان گفت: تولیدکنندهای که از آینده خود اطلاع ندارد، که نمیداند آیا سه ماه آینده میتواند مواد اولیه مورد نیاز برای ادامه فعالیت خود را تأمین کند، قطعاً در تصمیمات و رفتارش در حوزه کیفیت تحت تأثیر این عدم اطمینان قرار خواهد گرفت.
وی در پایان با تحلیل رفتار تولیدکنندگان در شرایط تورمی نتیجهگیری کرد: وقتی در شرایط حساس و در سطوح غیرطبیعی زندگی میکنیم، نمیتوانیم انتظار رفتار طبیعی از افراد داشته باشیم. نگاه به عرصه کیفیت و کیفیت زندگی ما باید از این منظر تغییر کند و بهبود یابد.
نظرات شما