رئیس شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایران پلاست با بیان اینکه نوزدهمین نمایشگاه ایران پلاست به رویدادی سیاستگذار و پیشران سرمایهگذاری تبدیل شده است گفت: این نمایشگاه فرصتی مناسب را برای توسعه متوازن صنعت پتروشیمی فراهم می کند.
به گزارش
نسیم اقتصاد، محمد متقی، رئیس شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایران پلاست و مدیر توسعه صنایع پاییندستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در گفتگو با خبرنگار نیپنا، در تشریح جایگاه این رویداد و رویکردهای جدید آن در توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی اظهارکرد: جایگاه ایران پلاست در میان نمایشگاههای داخلی و منطقهای مشخص و تثبیت شده است ، این رویداد در طول سالهای برگزاری، به برندی معتبر در حوزه نمایشگاهی کشور تبدیل شده و اکنون در رده ممتازترین نمایشگاههای تخصصی ایران و حتی منطقه قرار دارد.
*ایران پلاست؛ ویترین محصولات و نوآوریهای پتروشیمی
وی افزود: بدون تردید ایران پلاست ویترینی برای معرفی محصولات پتروشیمی و فرصتی است تا طیف متنوعی از محصولات شامل کالاهای فیزیکی، خدمات، فناوری و حتی محصولات دانشی، توسط شرکتها معرفی شود.
متقی تصریح کرد: مشارکتکنندگان با ارتقاء کیفیت، نوآوری و بهروزرسانی محصولات خود در این نمایشگاه، به جذب مشتریان خاص و گسترش بازار هدفشان میپردازند. از همین رو، این رویداد در تقویم کاری تمامی شرکتهای پتروشیمی، صنایع پاییندستی، ماشینآلات و تجهیزات، فناوری و خدمات فنی، بهعنوان یکی از اولویتهای سالانه ثبت شده است.
*رویدادی هدفمند برای توسعه بازار
وی ادامه داد: هر ساله بازدیدکنندگان و مشارکتکنندگان این نمایشگاه با اهداف مشخصی در آن حضور مییابند؛ برخی بهدنبال توسعه بازار و برخی بهدنبال یافتن شرکای تجاری جدید هستند. این حضور متمرکز و هدفمند، به رشد و توسعه بخشهای مختلف صنعت کمک میکند و ایران پلاست را به نقطهای کلیدی در تقویم صنعتی کشور تبدیل کرده است.
رئیس شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه ایران پلاست در بخش دیگری از سخنان خود به نقش سیاستگذاری این رویداد اشاره کرد و گفت: امسال برای نخستینبار با تدبیر دکتر عباس زاده، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بخش سیاستگذاری نمایشگاه از بخش اجرایی تفکیک شد. این اقدام منجر به شکلگیری شورای سیاستگذاری شد که مسئولیت آن به مدیریت توسعه صنایع پایین دستی واگذار شده است و روابط نیز عهدهدار امور اجرایی شده است.
وی تصریح کرد: این تفکیک به معنای عبور از نگاه صرفاً اجرایی و فیزیکی به نمایشگاه و حرکت به سمت تولید محتوا و همسویی برنامههای نمایشگاه با مأموریتهای کلان صنعت پتروشیمی است. ما تلاش میکنیم این رویداد افزون بر نمایش دستاوردها، بستری برای سیاستگذاری، برنامهریزی و هدایت سرمایهگذاریها در حوزههای مختلف ازجمله توسعه صنایع پاییندستی باشد.
متقی خاطرنشان کرد: نوزدهمین نمایشگاه ایران پلاست ترجمان یک گفتمان جدید است؛ گفتمانی که به دنبال پیوند دادن نمایشگاه با اهداف راهبردی صنعت پتروشیمی و نقشآفرینی آن بهعنوان پیشران توسعه زنجیره ارزش در کشور است.
رئیس دفتر توسعه صنایع پاییندستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در ادامه با بیان این که در بحث صنایع پلیمر و شیمیایی، تمرکز اصلی ما بر حوزه پلیمر است افزود: «در سطح جهان تحولات گستردهای در حال وقوع است که هم از منظر فناوری و هم از جنبههای محیط زیستی و تغییرات اقلیمی بسیار مهم هستند. این تحولات کلان، که به مگا ترند یا کلان تحولات شناخته میشوند، چه بخواهیم و چه نخواهیم، تأثیر عمیقی بر کسبوکارهای این صنعت دارند.»
رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت صنایع پتروشیمی تصریح کرد: «بر این اساس، رویکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نمایشگاه ایران پلاست این است که این تحولات را به دقت رصد کند و به تدریج در کنار اجرای رویداد، محتوای مرتبط و کارآمدی را ارائه دهد، در واقع، ما در آغاز فرآیندی هستیم که باید به سمت پاسخگویی به این چالشها حرکت کنیم.»
وی افزود: «یکی از این مگاترندها، تغییر گذار انرژی و تأثیرات تغییرات اقلیمی است که محدودیتهایی بر مصرف پلاستیک و سایر مواد وارد میکند. سؤال اصلی این است که ما چگونه میتوانیم وارد این حوزه شویم، روی این موضوعات کار کنیم و هر سال در نمایشگاه بهروزرسانیهایی از اقدامات و تدابیر خود را ارائه کنیم.»
رئیس شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایران پلاست ادامه داد: «برای مثال، بازار انرژی، معاملات و فناوریهایی مانند مایکروپلاستیک ها از جمله موضوعات مهمی هستند که صنعت پتروشیمی باید به آنها پاسخ دهد. چرا که چشمانداز صنعت در پنج تا ده سال آینده بهکلی متفاوت خواهد بود و دیگر نمیتوان صرفاً با مدلهای سنتی به تولید و عرضه محصولات ادامه داد.»
وی گفت: «از این رو، جایگاه ایران پلاست این است که این مسائل را شناسایی، روشها و راهکارهای عملی را مشخص و پروژههای نوآورانه را در نمایشگاه به نمایش بگذارد تا این دستاوردها سال به سال تجدید و توسعه یابند.»
متقی با اشاره به شعار نمایشگاه ایران پلاست با اشاره به اهمیت جذب منابع و سرمایه گذاری های جدید در این حوزه اظهار داشت: « توسعه کسبوکارها در نمایشگاه ارتباط مستقیم با جذب سرمایه جدید دارد، اگر شرکتکنندگان بتوانند ارتباط مؤثر و هدفمندی با مشتریان برقرار کنند، نیازهای بازار را شناسایی و بر اساس آن محصولات جدید ارائه دهند، این روند به جذب سرمایهگذاریهای تازه منجر خواهد شد.»
وی افزود: «اگر یک شرکت در نمایشگاه بتواند چهار مشتری جدید و ده نیاز جدید را شناسایی کند، هر یک از این موارد پشتوانه سرمایهگذاری جدید در آن کسبوکار خواهد بود.»
رئیس شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایران پلاست با اشاره به یک ابتکار جدید گفت: «یکی از ابتکارات مهم نوزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، راهاندازی «
B2B داخلی» است ، بهویژه امسال، با توجه به محدودیتهایی مانند کاهش حضور شرکتهای خارجی، تمرکز ما روی تقویت بازار داخلی و ایجاد فضاهای
B2B داخلی است که امکان تعامل بین تولیدکنندگان، دانشگاهها و فعالان فناوری را فراهم میکند.
وی ادامه داد: «فرض کنید یک شرکت پتروشیمی نیازمند فناوری، تجهیزات یا ماشینآلات خاصی باشد و از سوی دیگر، تولیدکنندگان داخلی ماشینآلات و فناوریهایی وجود دارند که میتوانند این نیازها را پاسخ دهند، برقراری ارتباط مستقیم و هدفمند بین این دو بخش، موجب تعریف پروژهها و اقدامات مشخص و هدفمند در راستای توسعه صنعت خواهد شد.»
متقی تأکید کرد: «وقتی این ارتباطات برقرار شود و نیازها به صورت واضح مشخص گردد، این روند به جذب سرمایهگذاریهای جدید و رشد پایدار کسبوکارها منجر خواهد شد. این اتفاقات و همکاریها در کنار هم شکل میگیرند و ایران پلاست در جایگاهی است که این تعاملات را تسهیل و گسترش دهد.
حلقههای خاکستری زنجیره ارزش و نقش شرکتهای دانشبنیان در ایران پلاست
رئیس شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایران پلاست، درباره اقداماتی که برای معرفی حلقههای خاکستری زنجیره ارزش، سرمایهگذاران، فناوران و شرکتهای دانشگاهی در این رویداد تدارک دیده شده است، گفت: «پروژهای که ما در این حوزه تعریف کردهایم هنوز به مرحله نهایی نرسیده است؛ چرا که چنین مطالعاتی حداقل یک سال زمان میبرد تا به نتیجه برسد، اما شرکتهای دانشبنیان و فعالان حوزه فناوری که صاحب دانش و فناوریهای مرتبط هستند، در قالب بخش خدمات فناوری نمایشگاه حضور دارند.»
وی افزود: «این شرکتها با حضور در نمایشگاه، نقش مهمی در تبدیل طرحهای مطالعاتی به پروژههای قابل سرمایهگذاری ایفا میکنند. خوشبختانه تعاملات خوبی میان این شرکتها و شرکتهای پتروشیمی شکل گرفته است و میتوان جلوههایی از این همکاریها و فرصتها را در نمایشگاه امسال مشاهده کرد.»
ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری در نمایشگاه
وی در خصوص برنامه های عملی نمایشگاه نوزدهم با محوریت شعار امسال با عنوان «سرمایهگذاری برای تولید» توضیح داد: « این موضوع را بهطور جدی دنبال می کنیم، نمایشگاه ایران پلاست صرفاً محل مذاکره نیست؛ بلکه بستری برای توسعه کسبوکار، شناسایی نیازهای جدید، جذب مشتریان و افزایش فروش محصولات است. هر یک از این عوامل پشتوانهای برای جذب سرمایهگذاریهای جدید محسوب میشوند.»
رئیس دفتر توسعه صنایع پاییندستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در توضیح نحوه جذب و تحریک سرمایهگذاران داخلی گفت: «وقتی شما ایدهای داشته باشید یا فرصت سرمایهگذاری بالقوهای را شناسایی کنید، خود به خود علاقهمندان به سرمایهگذاری به سمت این فرصتها جذب میشوند، در صورتی که سرمایهگذار وارد این فضای اکوسیستممحور شود، در معرض انواع ایدهها و پاسخهای آماده به نیازهایش قرار میگیرد. این موضوع انگیزه و فرصتهای بیشتری برای سرمایهگذاری ایجاد میکند.»
وی افزود: «هرچند محدودیتها در هر دورهای ممکن است وجود داشته باشد، اما ما نباید رسالت و تمرکز اصلی خود را از دست بدهیم. اصل کار ما استمرار توسعه صنعت و حمایت از سرمایهگذاری در این حوزه است. سرمایهگذاران نیز با ورود به این اکوسیستم و استفاده بهینه از فرصتها، میتوانند بهترین نتیجه را کسب کنند.»
نظرات شما