مینا شیروانی ناغانی؛ پژوهشگر جامعه شناسی اقتصادی

به گزارش نسیم اقتصاد، جامعه ایران دهه‌هاست که تحت تاثیر تحریم‌های اقتصادی و تبعات آن، جنگ رسانه‌ای و سوءمدیریت قرار دارد اما در جنگ تحمیلی 12 روزه علیه کشورمان، پدیده افزایش انسجام اجتماعی برخلاف تصور همگان رخ داد و نظرات را به خود جلب کرد، از این رو واکاوی این پدیده در شرایط بحران ضروی به نظر می‌رسد. این پدیده را می‌توان ابتدا از منظر فرهنگ مردمان این سرزمین با ضرب المثلی بومی در فرهنگ بختیاری بهتر فهم کرد؛ ضرب المثل« یَهء جنگ و ِکُه دارُمُ  یَهء جنگ و ِ دِه، یعنی یک جنگ در روستا داریم و یک جنگ در کوه» روستا نمادی از محیط خودی و داخلی و کوه نمادی از محیط بیرونی است، از منظر جامعه‌شناسی، این ضرب‌المثل نشان می‌دهد که اختلافات و تنش‌های درونی جامعه و گروه‌های اجتماعی، در برابر تهدید خارجی در بزنگاه جنگ کنار گذاشته می‌شود و همه اعضای جامعه برای دفاع از یکپارچگی و موجودیت خود متحد می‌شوند. 
 
جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه

لینک کوتاه
دولت جامعه پسا جنگ

اخبار مرتبط

نظرات شما