در روزهایی که رسانه های جهان درگیر پوشش تحولات سیاسی و اقتصادی هستند، در ایران پروژهایی آرام، عظیم و بی سابقه افتتاح می شود ، پروژه هایی که مسیر آن از دل صنعت به قلب معنویت می رسد یکی از آن پروژه ها، فاز نخست خط 3 متروی مشهد است که توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)، به شبکه حملونقل متصل شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، فاز اول خط 3 قطار شهری مشهد به طول 6.5 کیلومتر، با سه ایستگاه اصلی «ترمینال»، «بابالجواد(ع)» و «شهدا» به همت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) افتتاح شد؛ پروژهای که نه فقط یک دستاورد مهندسی، بلکه یک دستاورد اجتماعی، زیارتی و افتخار ملی محسوب می شود.
 قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با اجرای فاز اول خط 3 مترو مشهد، طولانی ترین خط زیارتی ایران را با تکیه بر تجهیزات ایرانی و مهندسی داخلی به بهرهبرداری برساند؛ پروژهای که اتصال ترمینال، فرودگاه و حاشیه نشینی را به حرم امام رضا(ع) محقق کرده است.
بر اساس این گزارش قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حوزه مترو، با اجرای بیش از 12 پروژه فعال مترویی در 8 کلانشهر، از جمله تهران، شیراز، تبریز، قم، اسلامشهر، پرند و مشهد، با ساخت 250 کیلومتر خط مترو و بهرهبرداری از 45 ایستگاه، در ردیف بزرگترین سازندگان حملونقل ریلی خاورمیانه قرار گرفته است.
در حال حاضر خط 3 متروی مشهد با طول 28.5 کیلومتر و 24 ایستگاه، طولانی ترین خط ریلی شهری مشهد است. این خط از شمالغرب (قاسمآباد) آغاز و به جنوبشرق شهرک ابوذر ختم می شود. دو ایستگاه کلیدی در مجاورت حرم مطهر امام رضا(ع)، یعنی ایستگاه «بابالجواد(ع)» و «شهدا»، این مسیر را به مهمترین محور زیارتی ریلی کشور تبدیل کرده است.
در ایستگاه شهدا، این خط با خطوط 2 و 4 و در ایستگاه بسیج با خط 1 تقاطع دارد. بنابراین فرودگاه، پایانه مسافربری و راه آهن به طور مستقیم به حرم مطهر متصل میشوند؛ رؤیایی که حالا محقق شده است.
حجم عملیاتی این پروژه عبارت است از1122 هزار مترمکعب خاکبرداری،36 هزار تن آرماتوربندی،345 هزار مترمکعب بتنریزی،1318 تن ریل گذاری (حدود 24 کیلومتر) ،استفاده از 18500 قطعه تراورس، اجرای روسازی 6 کیلومتر در 6 ماه (بیسابقه در کشور) و دستیابی به رکورد بتنریزی 300 متر طول اسلب در روز
همچنین این خط دارای ایستگاه هایی با ویژگی طراحی نمادین بر پایه معماری ایرانی و مفاهیم شهدایی است ایستگاه  شهدا درعمیق ترین متروی  مشهد با 45 متر زیر تراز آبهای زیر زمینی ، بزرگترین ایستگاه جزیره های  دو قلوی کشور  و ایستگاه بابالجواد(ع) با  چهار طبقه، نزدیکترین ایستگاه به حرم با طراحی متأثر از گنبد مطهر است . 
لازم به توضیح است که قرارگاه خاتم موفق شد 80 ٪ تجهیزات مترویی این پروژه را از تولیدکنندگان داخلی تأمین کند. از ریل ملی تا پله برقی های سختکار، سیستمهای سیگنالینگ و AFC، تمام این تجهیزات توسط متخصصان ایرانی طراحی، نصب و راه اندازی شده است  و   برای نخستین بار، تمام مراحل مهندسی تجهیزات اعم از طراحی، تست، نقشه کشی و راه اندازی توسط نخبگان ایرانی به صورت 100 ٪ بومی انجام شده است.
آنچه این پروژه را از دیگر پروژه ها در صنعت حمل و نقل شهری مشهد متمایز کزده است علاوه بر عمق و طولانی بودن آن  اهمیت محور ریلی زیارتی کشورو اتصال یایانه ها وفرودگاه  و حواشی شهر به مرکز است.
ویژگی های دیگردر ساخت  این خط ریلی ، طراحی متناسب با فضای معنوی این شهر،استفاده از TBM و حفاری مدرن داخلی، سرعت عملیات ،تمرکز بر حمایت تولید ملی و استفاده از توان تحصصی جوانان ایرانی است .

لینک کوتاه
قطار ساخت ایران مشهدالرضا متروی مشهد