شرکت های هواپیمایی با قیمت فعلی دلار، واقعا زیان می کنند؟/ نرخ هر ساعت صندلی 33 دلار عرضه می شود

شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی هزینه نشست و برخاست و ناوبری و پارکینگ و روشنایی و... فرودگاهها را متناسب با افزایش نرخ تسعیر ارز بیش از 90 درصد افزایش داده و صورتحساب برای شرکتها صادر کرده است.
با این حال گرچه مطابق قانون شرکتهای هواپیمایی اجازه داشتهاند که هر ساعت صندلی هواپیما را تا 40 دلار عرضه کنند، اما هماکنون نرخ عرضه هر ساعت صندلی 33 دلار است. با این حال وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم مشابه وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم با همصدایی مجلس خواهان سرکوب نرخ بلیت هواپیماست.
شرکتهای هواپیمایی توضیح میدهند نرخ تسعیر ارز در ابتدای تیر 1403 حدود 42 هزار تومان بود و در بهمن به 67 هزار و 113 تومان رسید. در واقع بهای تسعیر ارز در یک مدت کوتاه بیشتر از 60 درصد رشد کرد.
این در حالی است که نرخ ارز در بازار آزاد به بیش از 90 هزار تومان رسیده و با توجه به اینکه بیش از 67 درصد هزینه هر ساعت صندلی پرواز ارزی است، طبیعی است هرگونه افزایش در تسعیر نرخ ارز روی هزینههای شرکتهای هواپیمایی تاثیر میگذارد. به عنوان مثال شرکتهای تعمیرکننده هواپیمایی و ارایهدهنده Check- صورتحسابهای خود را به صورت دلاری و بر مبنای نرخ بازار آزاد (اسکناس) محاسبه کرده و به شرکتهای هواپیمایی ارسال میکنند.
بر اساس توضیحات ایرلاینها شرکت فارسکو در قرارداد شماره 200130/10/32536 مورخ سوم آذر 1403 نرخ برابری تسویه ارزی صورتحساب C-Check هواپیمای MD را بر مبنای نرخ بازار آزاد درج کرده است.
همچنین هزینه اقلام مصرفی کترینگ و سایر هزینههای خرید داخلی شرکتها متاثر از افزایش نرخ ارز از فروردین ماه تا بهمن ماه به صورت متوسط بیش از 90 درصد افزایش یافته است.
گذشته از این شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی هزینه نشست و برخاست و ناوبری و پارکینگ و روشنایی و... فرودگاهها را متناسب با افزایش نرخ تسعیر ارز بیش از 90 درصد افزایش داده و صورتحساب برای شرکتها صادر کرده است.
گذشته از این، خرید قطعات و تجهیزات و لوازم مورد نیاز شرکتها از طریق سامانه جامع تجارت با نرخ بازار توافقی بیش از 67 هزار تومان تخصیص یافته که طبیعتا افزایش هزینه شرکتها را با توجه به هزینههای جانبی به بیش از 70 درصد نسبت به تیرماه افزایش میدهد.
همچنین بر اساس توضیحات ایرلاینها شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی، هزینه اجاره اماکن واگذار شده به شرکتهای هواپیمایی که صرفا به منظور ارایه خدمات مورد استفاده قرار میگیرد بین 100 تا 3500 درصد افزایش داده است. ضمن اینکه عوارض ایمنی پروازهای داخلی دریافتی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هم در سال جاری افزایش سه برابری داشته است.
بر اساس توضیحات شرکتهای هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما به ازای هر ساعت صندلی 40 دلار است و با توجه به تغییر نرخ تسعیر ارز، هر ساعت صندلی از یک میلیون و 680 هزار تومان به دو میلیون و 680 هزار تومان رسیده است.
بنابراین برای تابآوری صنعت هوایی و جلوگیری از زمینگیر شدن هواپیماهای فعال کشور و به منظور پاسخ به تقاضای سفرهای هوایی مسافران و ایجاد تعادل بین هزینهها و درآمدهای شرکتها افزایش قیمت بلیت هواپیما ضروری است.
با این حال شرکتهای هواپیمایی با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و سایر ملاحظات نرخ هر ساعت صندلی خود را 33 دلار عرضه میکنند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
رفت و برگشت قیمت دلار در بازار آزاد؛ ثبات...
آخرین قیمت اعلامی اسکناس دلار در مرکز مبادله ارزی امروز برابر با 71 هزار و 608 تومان است. 31 اردیبهشت 1404
شوک ریزش قیمت دلار به بازار خودرو/ آخرین...
شوک ریزش قیمت دلار به بازار خودرو هم رسید؛ به طوری که برخی خودروهای داخلی کاهش در حدود 20... 29 اردیبهشت 1404
ثبات نسبی قیمت دلار+ جدول نرخ رسمی ارزها
قیمت رسمی دلار آمریکا بر اساس آخرین آمار معاملات سامانه ارز تجاری (توافقی) توسط بانک... 28 اردیبهشت 1404
اعلام قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران
هر اسکناس دلار آمریکا به 70 هزار و 886 تومان و حواله دلار نیز به 68 هزار و 955 تومان رسید. 26 فروردین 1404
هیچگونه افزایش قیمت بلیت هواپیما...
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: هیچ گونه افزایش قیمتی در مدت اخیر در بلیت هواپیما... 14 اسفند 1403
ثبات قیمت دلار نیمایی در دامنه 68 هزار تومان/...
در پایان معاملات امروز (چهارشنبه 19 دی) مرکز مبادله، قیمت دلار در سامانه نیما با قیمت 68... 19 دی 1403
کف قیمت دلار باید 73 هزار تومان باشد
وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر شرایط عادی بود قیمت دلار الان باید 73 هزار تومان بود،گفت:... 3 دی 1403




نظرات شما