آغاز فصل جدید، با تأکید بر تحول، اخلاقمداری و...
مدیریت نو در ملل؛ سه انتصاب با رویکرد تقویت امور شعب؛ نیروی انسانی و...30 فروردین 1404
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "هماکنون تعداد محدودی شرکت مجوز واردات خودرو دارند."، گفت: حتی اگر تعرفهها تغییر کنند، اگر مجوزها بهصورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از تسنیم ، جعفر قادری با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو در سال 1404 گفت: در ارتباط با مصوبه واردات خودرو، یکی از اصول کلیدی این است که مجوز واردات باید بر اساس رعایت شرایط رقابتی ارائه شود، این موضوع تأثیر تعیینکنندهای بر حقوق ورودی ندارد؛ چه این حقوق معادل 100 درصد باشد، چه 80 درصد، 60 درصد، یا حتی صفر، دلیل این امر این است که در شرایط رقابتی، متقاضیان واردات خودرو بر اساس پیشنهاد قیمتی خود برای دریافت مجوز عمل میکنند، بهعبارتی، هرچه درصد حقوق ورودی کاهش یابد، افراد مبالغ بیشتری را برای خرید مجوز پیشنهاد میدهند تا سهم بیشتری از این بازار رقابتی را به دست آورند.
اثر حقوق ورودی بر شرایط رقابتی و انعکاس اجتماعی
وی گفت: کاهش حقوق ورودی ممکن است بهصورت سطحی این برداشت را ایجاد کند که این سیاست بهنفع ایرانیان مقیم خارج از کشور است؛ چرا که آنها از شرایط رقابتی مستثنی هستند. طبق قوانین جاری، هر شخص با کد ملی میتواند تنها یک خودرو وارد کند، اگر تعداد متقاضیان محدود باشد، کاهش حقوق ورودی بهنفع آنان تمام میشود، اما در صورتی که تعداد تقاضا افزایش یابد، سازوکارهایی برای تعیین اولویت متقاضیان (مانند سابقه حضور در کشور یا امتیازات دیگر) در نظر گرفته میشود.
چالشهای اجرایی و نگرانیها در کمیسیون تلفیق
بهگفته این نماینده مجلس، یکی از نگرانیهای مطرحشده در کمیسیون مربوطه این بود که فروش مجوزهای واردات بهصورت مزایدهای ممکن است تأثیرات نامطلوبی داشته باشد. در زمان حاضر، تعداد محدودی از افراد (10 تا 20 نفر) مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند که بهشکلی انحصاری به این فعالیت میپردازند، این نگرانی وجود دارد که چنین رویهای، رقابت آزاد را محدود کند و به تمرکز مجوزها در دست گروههای خاص منجر شود.
بررسی چالشهای بازار خودرو: از قیمتگذاری تا سیاستهای وارداتی
قادری تأکید کرد: بازار خودرو در ایران با مشکلات متعددی روبهرو است، یکی از این مشکلات، عدم فروش خودرو بهقیمت تمامشده و عدم بسنده کردن به سود معقول است.
وی افزود: بهعوض، قیمتها بهصورت غیرمنطقی افزایش مییابد و این موضوع مستقیماً بر مصرفکنندگان تأثیر منفی میگذارد. برای نظارت بر این وضعیت، دو رویکرد اصلی پیشنهاد شده است؛
تأثیر تعرفهها و مجوزها بر بازار خودرو
بهگفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تعرفههای وارداتی بهتنهایی نمیتوانند بازار خودرو را ساماندهی کنند، دلیل اصلی، نحوه توزیع مجوزهای وارداتی است، حتی اگر تعرفهها تغییر کنند، اگر مجوزها بهصورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت، در این مورد، در کمیسیون تلفیق این بحث مطرح شد که باید شرایط رقابتی واقعی ایجاد شود.
دقایقی قبل، گمرک احکام قانون بودجه سال 1404 را جهت اجرا تا پایان سال به کلیه گمرکات اجرایی... 27 فروردین 1404
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگاه مثبت مجلس به لایحه دو فوریتی... 25 فروردین 1404
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس از لایحه دو فوریتی دولت... 24 فروردین 1404
پس از چند ماه ممنوعیت، عراق واردات گوجهفرنگی، کلم، گلکلم و کاهو از ایران را از سر... 23 فروردین 1404
سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی اولین مرحله از حراج خردهفروشی خودروهای وارداتی... 20 فروردین 1404
استاندار خوزستان با حضور در مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان، از دستاوردهای این مجموعه در... 17 فروردین 1404
یک تحلیلگر اقتصادی با اشاره به تورم زا بودن سیستم ثبت سفارش واردات، بر لزوم تسهیل... 10 فروردین 1404
مدیر طرح خودروهای وارداتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عرضه 10 هزار خودروی... 27 اسفند 1403
نظرات شما