رئیس جمهور گفته است وقتی ارزی برای واردات بنزین نباشد ناچاریم قیمت بنزین را گران کنیم با این شرایط باید پرسید برنامه او برای اصلاح قیمت بنزین چیست؟
به گزارش
نسیم اقتصاد، دولت چهاردهم بارها افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده اما آنطور که به نظر میرسد در حال فراهم کردن مقدمات برای افزایش قیمت حاملهای انرژی به خصوص بنزین است به طوری که اخیراً واردات بنزین سوپر توسط بخش خصوصی آزاد شد و میزان سقف سوخت گیری در تهران نیز کاهش یافت.
مسئله قیمت بنزین این روزها به عنوان مسئله اصلی گفتگوی بخش اقتصادی رسانههای کشور است و بارها رسانهها به این موضوع پرداختهاند و هر بار نیز مسئولان اجرایی کشور نکاتی را در این زمینه بیان کردهاند. اما شب گذشته مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم در این باره به طور صریح پاسخ داد. او در رابطه با افزایش قیمت بنزین گفت: ما با نترازیهای بدی مواجهیم ما ناترازی گاز، برق، آب، پول و محیطزیست داریم و هرکدام ممکن است با بحران مواجه شود.
وی در پاسخ به این سوال مجری تلویزیون که گفت مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین در سال آینده نمیدهد و مجلس میگوید به واردات بنزین هم در 1404 هیچ ارزی اختصاص نخواهد داد هم اذعان کرد با این حساب وقتی ارزی برای واردات نباشد خب بنزین هم گران میشود.
اگرچه هنوز برای اصلاح وضعیت موجود سیاست مشخصی در نظر گرفته نشده است اما محافل کارشناسی معتقدند دولت برای اصلاح این وضعیت یا باید شیوه سهمیه بندی را تغییر دهد و یا اینکه سهمیه بندی با شرایط فعلی ادامه پیدا کند اما نرخ جدید بنزین وارداتی نیز به نرخهای فعلی افزوده شود.
محمدصادق مهرجو کارشناس انرژی در رابطه با این موضوع به خبرنگار میگوید: وضعیت کشور از حالت ناترازی انرژی خارج شده است و ما دچار بحران انرژی شده ایم.
این کارشناس ارشد انرژی اضافه کرد: سال 1403 با رشد 7 میلیون لیتری بنزین مواجه بودیم و به همین نسبت به مصرف گازوئیل نیز افزوده شد.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر ما همچنان نتوانستیم بنزین یورو 4 و 5 به مقدار مورد نیاز مصرف تأمین کنیم و بیشتر پالایشگاهها در حال تولید بنزین یورو 2 و 3 هستند که باعث شده با توجه به کمبودی که داریم بنزین با کیفیت را با بنزین بی کیفیت مخلوط کنیم.
به گفته مهرجو به نظر میرسد دولت میخواهد نرخ 1500 تومانی بنزین را بردارد و بنزین سهمیهای را با قیمت سه هزار تومان در اختیار مصرف کننده قرار دهد و بنزین آزاد را باقیمت وارداتی عرضه کند همانند اتفاقی که برای بنزین سوپر رخ داد.
وی اضافه کرد: کل بودجه عمرانی وزارت راه شاید بالغ بر 4 همت باشد که با دلار نیمایی به چند صد میلیون دلار میرسد در حالی که کسری بودجه شاید 2 میلیارد دلار باشد اختصاص 4 میلیارد دلار برای واردات بنزین و به صورت یارانهای در اختیار مردم قرار دادن منطقی نیست.
مهر جو اضافه کرد: اینکه بنزین وارداتی به قیمت وارداتی در اختیار مصرف کننده قرار گیرد مثبت است به شرطی که بنزین با کیفیت و با استاندارد یورو 4 و 5 باشد و درجه اکتان بالای 95 به دست مصرف کننده برسد.
وی ادامه داد: ناترازی را مجبوریم با تنوع در سبد سوخت و در کنار آن اقداماتی دیگر نظیر خروج خودروهای فرسوده و واردات خودروهای هیبریدی اصلاح کنیم.
وی در خاتمه اضافه کرد: افزایش چندین برابری قیمت بنزین تنها چند ماه در رفتار مصرف کننده تأثیر دارد و این مساله تنها با افزایش قیمت بنزین برطرف نخواهد شد.
نظرات شما