رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران به تازگی طی اظهارنظری که در برخی رسانه ها منتشر شده, با اشاره به جلسه 10 تن از اقتصاددانان کشور با رئیس جمهوری در هفته گذشته مطرح کرد که برآیند نظر کارشناسانه درباره قیمت بنزین این است که ناچار به افزایش قیمت این حامل انرژی تا حدود رقم تورم یعنی 30 تا 40 درصد هستیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، به نظر می‌رسد که هدف اصلی دولت از افزایش قیمت بنزین بیشتر برمحور افزایش درآمد وکاهش یارانه‌های پرداختی  در این بخش متمرکز شده است. با توجه به نرخ تورم و هزینه‌های روزافزونی که بر دوش دولت قرار دارد، این اقدام به عنوان یک راهکار اقتصادی برای تأمین منابع مالی جدید به حساب می‌آید.

یکی از کلیدی‌ترین نکات در بحث افزایش قیمت بنزین، روش اجرایی و زمان‌بندی آن است. افزایش قیمت به صورت پلکانی و سالانه، می‌تواند تأثیرات منفی را کاهش دهد و به کنترل آثار تورمی کمک کند. این افزایش نباید به صورت ناگهانی و در مقادیر زیاد باشد، بلکه باید به طور مستمر و با افزایش‌های کوچک، در راستای تورم و ظرفیت اقتصادی کشور صورت پذیرد. به عنوان مثال، افزایش قیمت به میزان 10 درصد سالیانه می‌تواند به کنترل آرامش بازار کمک کند و از بروز شوک‌های ناگهانی جلوگیری نماید.
 
آثار و پیامدها
تأثیر بر گرانی کالاها و خدمات : افزایش قیمت حامل‌های انرژی به طور مستقیم بر قیمت کالاها و خدمات تأثیرگذار است. به همین دلیل، باید قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، آثار آن بر زیرساخت‌های اقتصادی و معیشتی مردم به دقت بررسی شود.
مدیریت آثار تورمی: روش‌های اصلاح ساختار انرژی و قیمت‌گذاری براساس اصول علمی و اقتصادی، نه تنها به مدیریت اثرات تورمی کمک می‌کند، بلکه موجب ثبات قیمت‌ها و انتظارات بازار خواهد شد.
ضرورت شفافیت: دولت باید در این روند شفافیت بیشتری داشته باشد و اطلاعات کافی را در خصوص دلایل، نیازها و برنامه‌های جبرانی برای اقشار آسیب‌پذیر مردم ارائه کند تا از بروز نارضایتی‌های اجتماعی جلوگیری کند.

لینک کوتاه
افزایش قیمت بنزین

اخبار مرتبط

نظرات شما