شورای رقابت با هدف بهبود شیوه اجرای ضوابط بازار خودرو، دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری را به‌روزرسانی کرده است. به گفته سخنگوی شورا، این تغییرات در ماهیت قیمت‌گذاری تغییری ایجاد نکرده، اما با تأکید بیشتر بر شاخص رقابت‌پذیری و حذف الزام به بلوکه کردن وجه، شرایط را برای اصلاح رفتار بازار و حمایت هم‌زمان از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فراهم می‌کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، سپهر دادجو توکلی - سخنگوی شورای رقابت - در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: دستورالعمل جدید تنظیم بازار خودرو سواری با رأی اکثریت اعضای شورا به تصویب رسیده و از زمان ابلاغ لازم‌الاجراست.

سخنگوی شورای رقابت تاکید کرد: این دستورالعمل تغییری در روش محاسبه قیمت خودرو ایجاد نکرده و همچون مصوبات پیشین بر مبنای قیمت تمام‌شده به‌علاوه سود معقول محاسبه می‌شود. شرکت‌های تولیدکننده موظفند صورت‌های مالی خود را به سازمان حمایت ارائه دهند تا این سازمان ظرف یک ماه قیمت‌ها را محاسبه کرده و در سامانه 124 اطلاع‌رسانی کند. اعلام قیمت در این سامانه به منزله ابلاغ رسمی تلقی می‌شود.

وی ضمن اشاره به مصوبه شماره 784 شورای رقابت افزود: در دستورالعمل جدید، شاخص رقابت‌پذیری در تعیین قیمت اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به گفته وی، وزارت صمت مکلف شده قیمت اعلام‌شده خودروسازان را با سه نمونه مشابه خارجی مقایسه کند و فاصله قیمتی بر اساس جداول آیین‌نامه، شاخص رقابت‌پذیری را تعیین خواهد کرد. بر اساس این ضابطه، اگر رتبه رقابت‌پذیری یک خودرو به سطح F (پایین‌تر از منفی 15) برسد، آن خودرو مجاز به دریافت قیمت جدید نخواهد بود.

سخنگوی شورای رقابت خاطرنشان کرد: این تغییرات در شکل اجرا اعمال شده تا مصرف‌کنندگان به عرضه مناسب‌تری دسترسی داشته باشند و در عین حال، تولیدکنندگان نیز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

توکلی تصریح کرد: از دیگر تغییرات این دستورالعمل، حذف الزام بلوکه کردن پول در فرآیند ثبت‌نام است؛ اقدامی که به باور شورای رقابت می‌تواند بخشی از چالش‌های میان خریداران و فروشندگان خودرو را کاهش دهد.


لینک کوتاه
خودروها شاخص رقابت‌پذیری قیمت‌گذاری بلوکه کردن پول

اخبار مرتبط