مدیرعامل شرکت توانیر در نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق، از برنامه‌های گسترده صنعت برق برای عبور موفق از اوج بار تابستان سال 1404 خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد، مصطفی رجبی مشهدی در ابتدا از اجرای 14 طرح بزرگ برای این منظور خبر داد و گفت: مطابق این برنامه ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزایش خواهد یافت.
 
وی با بیان این که با تعمیر و نگهداری 18 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های موجود؛ تولید برق پایدارتر خواهد شد، افزود: با ارتقای نیروگاه‌های گازی قدیمی، بازدهی و راندمان آنها نیز افزایش می‌یابد.
 
مدیرعامل توانیر در ادامه، بهره‌برداری بهینه از نیروگاه‌های برق‌آبی با مدیریت هوشمندانه منابع آبی، تقویت شبکه توزیع با افزایش ظرفیت کابل‌های فشار قوی، هوشمندسازی شبکه برق با نصب کنتور‌های هوشمند به ویژه برای مشترکان پرمصرف، اجرای برنامه‌های متنوع مدیریت مصرف از جمله جایگزینی کولر‌های گازی با مدل‌های کم‌مصرف با کولر‌های پرمصرف فعلی، افزایش ظرفیت واردات، مقابله با رمزارز‌های غیرمجاز، ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید و مصرف برق و اعطای گواهی صرفه‌جویی به مصرف‌کنندگانی که در کاهش مصرف برق موفق باشند را از دیگر برنامه‌هایی برشمرد که برای عبور موفق از اوج بار سال آینده در دستور کار قرار گرفته است.
 
رجبی مشهدی اهداف توانیر از اجرای این برنامه‌ها را عبور موفق از اوج بار سال 1404، پایداری شبکه برق، افزایش بهره‌وری انرژی، کاهش آلودگی محیط زیست و توسعه انرژی‌های پاک اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: توانیر با اجرای این برنامه‌های گسترده، نشان داده است که عزم جدی برای مقابله با چالش‌های پیش روی صنعت برق کشور دارد و اجرای موفقیت‌آمیز این برنامه‌ها، علاوه بر تأمین برق پایدار، به توسعه اقتصادی کشور نیز کمک خواهد کرد.
 
رجبی مشهدی با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از اوج بار تابستان 1404 گفت: ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور تا پایان سال جاری 500 مگاوات افزایش خواهد یافت و تا اوج بار سال آینده از مرز 4 هزار مگاوات خواهد گذشت.
 
وی با اشاره به این که تاکنون 4 میلیون و 200 هزار دستگاه کنتور هوشمند در کشور نصب شده است، تاکید کرد: در زمینه توسعه کنتور‌های هوشمند با اولویت مشترکان پرمصرف طی دو سال آینده باید 9 میلیون دستگاه کنتور هوشمند نصب کنیم که امیدواریم با توسعه این اقدامات بتوانیم در جهت کاهش ناترازی‌ها قدم برداریم.
 
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: با افزایش سرعت نصب کنتور‌های هوشمند، تعداد کنتور‌های هوشمند نصب شده تا دو سال آینده به دو برابر میزان کنونی خواهد رسید.
 
رجبی مشهدی افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در قالب 14 مگاپروژه تعریف شده وزارت نیرو، تعداد کنتور‌های هوشمند نصب شده تا دو سال آینده به بیش از 9 میلیون دستگاه خواهد رسید.
 
وی اضافه کرد: این میزان در ابتدای دولت 3 میلیون و 700 هزار دستگاه کنتور بود که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و با اولویت مشترکان پرمصرف، نصب کنتور‌های جدید با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
 
رجبی مشهدی با بیان این که تعرفه‌های برق به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد و بر این اساس نصب کنتور‌های هوشمند برای مشترکان پرمصرف جذابیت دارد تا اطلاع دقیق‌تری از میزان مصرف خود در طول دوره پیدا کنند، گفت: این دسته از مشترکان می‌توانند با مراقبت از مصرف، ارقام قبض پایین‌تری را دریافت کرده و به پایداری شبکه نیز کمک کنند.
 
مدیرعامل توانیر تاکید کرد: این اقدامات در جهت پایدارسازی شبکه برق در شرایط ناترازی است تا از مصرف بی‌رویه برق جلوگیری شود و به‌گونه‌ای جنبه بازدارندگی دارد.
 
به گفته سخنگوی صنعت برق، در شرایط کنونی که درگیر تحریم‌های سخت ظالمانه هستیم، برای عبور از دوره اوج بار تابستان سال اینده نیازمند همراهی تمامی مشترکان هستیم، در همین زمینه در وزارت صمت و وزارت نفت انجام شده که با رفع موانع مالی و اخذ مجوز‌های لازم این اقدامات انجام خواهد شد.
 
وی اصلاح قانون و مقررات مربوط به استخراج رمزارز و به حداقل رساندن استفاده غیرمجاز از شبکه برق و ساماندهی شبکه را از دیگر برنامه‌های توانیر در جهت کاهش ناترازی و عبور از اوج بار تابستان آینده اعلام کرد.
 
رجبی مشهدی افزود: نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران یکی از رویداد‌های بسیار مهم صنعت برق است که به صورت سالانه و در پایان فصل اوج بار برگزار می‌شود تا به واسطه گردهمایی فعالان بخش دولتی و خصوصی این صنعت استراتژیک کشور، فصل تازه‌ای از تعامل و هم افزایی میان بخش‌های مختلف صنعت برق کشور آغاز شود.
 
وی اضافه کرد: در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران بیش از 500 شرکت داخلی و 120 شرکت خارجی از کشور‌های چین، کره، هند، روسیه، ایتالیا، ترکیه، آلمان، تایوان، فرانسه و اسپانیا حضور دارند که توانمندی‌ها و دستاورد‌های خود را در معرض بازدید عموم قرار داده‌اند.
 
مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه به دیگر برنامه‌های صنعت برق برای گذر از اوج بار تابستان سال آینده اشاره کرد و گفت: 3 هزار و 629 مگاوات از طریق نیروگاه‌هایی که تازه احداث می‌شوند به ظرفیت تولید برق اضافه خواهد شد و سالانه 200 مگاوات نیز از طریق توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود.
 
رجبی مشهدی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌ها اجرای به موقع طرح‌های نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی است، ادامه داد: 124 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌هایی است که باید تعمیر شوند.
 
وی یادآور شد: افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود از طریق ارتقا و رفع محدودیت واحد‌های نیروگاهی موجود به ظرفیت 2 هزار و 431 مگاوات نیز اجرایی می‌شود که شامل هزار و 191 مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاه‌های گازی و هزار و 240 مگاوات رفع محدودیت تولید از نیروگاه‌های بخاری است.
 
رجبی مشهدی با اشاره به حوزه انرژی تجدیدپذیر، تصریح کرد: پیش‌بینی شده تا پایان سال ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا 500 مگاوات افزایش پیدا کند.
 
وی افزود: مولد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی برای تزریق به شبکه سراسری تا 450 مگاوات فعال می‌شود و نیروگاه‌های صنایع و نفت نیز به ظرفیت 4 هزار و 56 مگاوات فعال خواهد شد.
 
رجبی مشهدی تشریح کرد: 158 طرح انتقال و توزیع که نیازمند توسعه هستند انتخاب شدند تا بهبود یابند. 1871 کیلومتر به شبکه انتقال برق کشور افزوده خواهد شد و علاوه بر این به ظرفیت ترانسفورماتور‌ها نیز اضافه می‌شود. در بخش توزیع 28 هزار کیلومتر کابل خودنگهدار جایگزین کابل مسی خواهد شد و در مکان‌هایی که نیازمند اصلاح توزیع شبکه هستند اقدامات لازم انجام خواهد شد.
 
وی افزود: طرح هوشمندسازی و نصب کنتور‌های هوشمند که در جهت آن قرار است 9 میلیون کنتور هوشمند در بخش‌های مختلف نصب شود نیز از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از اوج بار سال آینده است.
 
سخنگوی صنعت برق در ادامه خاطرنشان ساخت: باتوجه به نقش مؤثر صرفه‌جویی و مصرف بهینه برق در کاهش ناترازی برق، یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصرف انرژی است که با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مؤثر مشترکان، جلب مشارکت سرمایه‌گذاران، جایگزینی یک میلیون کولر گازی فرسوده در مناطق گرمسیر، محاسبه مصارف بالاتر از الگوی مشترکان بر اساس نرخ تابلوی سبز بورس از جمله این اقدامات است.
 
رجبی مشهدی عنوان کرد: افزایش سطح تبادلات برق با کشور‌های همسایه از طریق تکمیل خط سوم 400 کیلوولت ایران و ارمنستان و افزایش 400 مگاوات واردات از ارمنستان، مذاکره با آذربایجان به منظور واردات 140 مگاوات برق و هماهنگی با ترکیه برای تبادل انرژی از طریق سیستم تا 300 مگاوات از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو در راستای تأمین حداکثری برق برای اوج بار سال 1404 است.
 
مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: شناسایی و جمع‌آوری مراکز استخراج رمز ارز و انشعاب‌های غیرمجاز، استفاده حداکثری از قابلیت‌های شبکه، جلب سرمایه‌گذاری در سمت عرضه و تقاضا، توسعه معاملات در بورس برق و معاملات دو جانبه با مشارکت مشترکین عمده با دیماند بیش از 30 کیلووات و تأمین منابع مالی برای پروژه‌های ضروری صنعت برق از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

لینک کوتاه
مدیرعامل توانیر نمایشگاه بین المللی صنعت برق