نشست تحلیلی «ویژگی‌های نظارت موثر بانکی» با حضور مدیران ارشد بانکی و صاحبنظران اقتصادی روز سه شنبه 24 مهر 1403 در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، دکتر مهدی قاسمی علی‌آبادی؛ رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان در این نشست  گفت: نظارت موضوع گسترده و پیچیده‌ای است. نظارت بر عملکرد و کارکرد و تمرکز بر کنترل بانکی می‌تواند سه پیام به اقتصاد داشته باشد. اول اینکه اطمینان‌بخشی نظام کنترل داخلی، بطوریکه بانک واکنش به‌هنگام، برای ریسک‌هایی همچون ریسک عملیاتی خواهد داشت؛ تا این‌گونه ریسک‌ها به موقع و موثر مدیریت شوند. دوم نظام گزارش‌گری درستی دارد تا به مسئولین گزارش درستی از عملکرد داده شود و سوم رعایت قوانین و مقررات می‌باشد.
وی افزود: در نظام بانکی، نظارت سیر تحول مناسبی داشته است؛ ولی در عین حال بسیار قاعده‌محور است. بطوریکه بخشنامه صادر می‌کند و بعد به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا بخشنامه درست انجام می‌شود یا خیر. درحالی که در دنیا، نظارت به سمت نظارت ریسک‌محور رفته است.
با توجه به اینکه در نظارت تمرکز بر عملکرد بوده است، از مسئولین و سهامداران غفلت شده و می‌بایست نظارت بر دارندگان مجوز بیشتر مورد توجه قرار گیرد. نظارت بر مالکین بانک باید با بهبود شرایط حکمرانی صورت گیرد. می‌بایست بانک در مقابل قدرت خلق پول پاسخگو باشد. همچنین نظام کنترل داخلی می‌بایست به مدیریت موثر ریسک، رعایت مقررات احتیاطی و جلوگیری از جرم و اتفاقاتی همچون پولشویی و اختلاس توجه ویژه‌ای نماید. همچنین نظام حکمرانی خوب می‌بایست بر مبنای اصول شفافیت، مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی و انصاف یک فرهنگ قدرتمند ریسک و کنترل ایجاد گردد.
 بانک‌ها در ایران به صورت دولتی تجاری، دولتی تخصصی و توسعه‌ای بانک‌های دولتی خصوصی‌شده، غیردولتی نهادی، غیرنهادی و بانک‌های خصوصی و... تقسیم می‌شوند. بیش از 86 درصد بانک‌ها توسط دولت یا شرکت‌های دولتی یا نهادها مدیریت می‌شوند.
رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان افزود: در دنیا سیاستگذار پولی از مقام ناظر جدا شده است ولی این تضاد منافع در ایران وجود دارد. قبل از انقلاب در ایران بانک‌های تخصصی در حوزه‌های مسکن، تجارت، صادرات، زیرساخت و ... وجود داشتند که نظارت بر اینها ساده‌تر بود. ولی بعد از انقلاب بانک‌ها بزرگ شدند و نظارت بر آنها متفاوت از نظارت بر بانک‌های کوچک است.
دکتر قاسمی گفت: از طرف دیگر برای حل مساله از روشهایی همچون ادغام استفاده می‌شود که مشکل حل نمی‌شود. بخشی از مشکل پنهان و بخش دیگری از مشکل بزرگتر می‌شود. استانداردهای بین‌المللی همچون کفایت سرمایه استفاده نمی‌شود و بانک مرکزی ایجاد محدودیت در ترازنامه بانک‌ها را به عنوان راه حل کنترل مشکل بانکی تجویز و اجرا می‌کند.
 
 
نشست تحلیلی «ویژگی‌های نظارت موثر بانکی» با حضور  آقایان: دکتر کورش؛ پرویزیان سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی، حسن معتمدی؛ رئیس هیئت مدیره صندوق ضمانت سپرده ، مهدی عطوان؛ صاحبنظر در حوزه نظارت بانکی، دکتر عبدالمهدی ارجمندنژاد؛ مدیرکل حسابرسی و ریسک بانک مرکزی و دکتر علی ارشدی؛ مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی  روز سه شنبه 24 مهر 1403 در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد.

لینک کوتاه
نظارت موثر بانکی بانک پارسیان