به گزارش نسیم اقتصاد: رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تشریح آمار صادرات و واردات کشور طی سال گذشته و نیمه نخست امسال، به تراز تجاری منفی سال گذشته اشاره و اظهار امیدواری کرد که افزایش صادرات رخ داده تا پایان سال ادامه‌دار باشد تا تراز تجاری منفی ایجاد شده، جبران شود.
دهقان دهنوی در رابطه با آمارهای صادراتی طی شش ماهه ابتدایی سال جاری نیز گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، در حوزه صادرات حدود 70 میلیون تن از لحاظ وزنی صادرات انجام شده که ارزش این حجم صادرات 25.8 میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم نسبت به میزان صادرات در مدت مشابه سال گذشته، 3.4 درصد افزایش وزنی و از منظر ارزشی 6.5 درصد افزایش را تجربه کرده است.
امید است که این افزایش تا پایان سال هم ادامه‌دار باشد تا تراز تجاری منفی را جبران کند معاون وزیر صمت، پنج بازار صادراتی نخست کشور و مقصد صادراتی را چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان معرفی کرد و گفت: چین با کمی بیش از هفت میلیارد دلار طی شش ماهه، مقصد اول صادراتی ما بوده است. عراق با حدود 5.2 میلیارد دلار مقصد دوم بوده است.
امارات با 3.4 میلیارد دلار، مقصد سوم بوده است. پس از آن به ترتیب ترکیه با 2.4 میلیارد دلار و افغانستان با حدود یک میلیارد دلار، مقاصد چهارم و پنجم بوده است. این پنج کشور مجموعا 75 درصد صادرات ما را به خود اختصاص داده‌اند؛ این نشان می‌دهد که به لحاظ توسعه صادرات در بازارها و متنوع‌سازی مقاصد صادراتی بایستی بیشتر تلاش کنیم.
وی افزود: در حوزه واردات نیز در مجموع شش ماهه امسال حدود 18.2 میلیون تن بصورت وزنی واردات داشته‌ایم که ارزش آن بالغ بر 32.5 میلیارد دلار رسیده است.
این رقم 32.5 میلیارد دلار در مقایسه با 25.8 میلیارد دلار صادراتی، باز هم تجارت منفی را حکایت می‌کند و قریب به هفت میلیارد دلار تراز تجاری منفی داشته‌ایم. این مقدار واردات در مقایسه با شش ماهه سال 1402، به لحاظ وزنی 2.8 درصد و به لحاظ ارزش صادراتی 6.6 درصد افزایش داشته است. ، چهار دلیل اصلی را می‌توان متصور بود که چرا در سال‌گذشته دچار تراز تجاری منفی شدیم.
دو مورد از این عوامل خارج از دسترس ما بوده و کنترلی روی آنها نداشتیم؛ یکی کاهش قیمت‌های جهانی بین 30 تا 60‌درصد به‌ویژه در کالای پتروشیمی که مزیت اصلی صادراتی ایران است باعث شد صادرات در سال‌گذشته از لحاظ وزنی رشد داشته ولی از لحاظ ارزشی کاهش نشان دهد، موضوع دیگر هم به دلیل بعضی از مسائل به‌وجود آمده در صادرات گاز است.
صادرات گاز کشور در سال‌گذشته افت 5.3‌میلیارد دلاری را تجربه کرده‌است، اما دو حوزه دیگر که به‌نظر می‌رسد قابل‌کنترل بوده و به صادرات ما ضربه زده؛ مورد اول، وضع عوارض صادراتی روی کالاهای خام و نیمه‌خام است. ما از لحاظ مفهوم کاملا با این موضوع که صادرات مواد خام و نیمه‌خام کار درستی نیست، موافقیم ولی از نحوه برخورد با صادرکنندگان راضی نیستیم.
اگر ما می‌خواهیم از دام صادرات مواد خام و نیمه‌خام خارج شویم راهکارش سرمایه‌گذاری برای توسعه زنجیره تولید است. برای سرمایه‌گذاری نیاز به تامین مالی داریم و بخشی از تامین مالی می‌تواند از همین صادرات مواد خام حاصل شود، پس وضع عوارض صادراتی باید هوشمندانه باشد، نه اینکه وضع سلبی با هدف جلوگیری از صادرات داشته‌باشد. باید به‌نحوی عوارض صادراتی را طراحی کنیم که انگیزه سرمایه‌گذاری در زنجیره تولید به‌وجود بیاید.
مشکل چهارم هم در حوزه قوانین و مقررات است. متاسفانه وضع قوانین متعدد، بی‌‌‌‌‌‌ثباتی در ‌‌‌‌‌‌رویه وضع مقررات، وضع مقررات خلق‌الساعه، محدود‌کردن صادر‌‌‌‌‌‌کنندگان و وارد‌‌‌‌‌‌کنندگان به بهانه‌‌‌‌‌‌های مختلف، ایجاد محدودیت برای همه صادر‌‌‌‌‌‌کنندگان به بهانه تخلف عده‌ای قلیل و انباشت انبوهی از قوانین و مقرراتی که بعضا با هم تناقض‌‌‌‌‌‌هایی هم دارند، منجر به این شده که فرآیند صادرات ما به‌شدت مختل‌شود.
دهقان در ادامه  گفت : با سیاست های تشویقی در حوزه صادرات ، توسعه زیر ساخت ها، تسهیل کسب و کار تجارت ، اصلاح قوانین و مقررات موجود ، رفع نظام چند نرخی ارز، پیوستن به سازمان تجارت جهانی wto،...تسهیل روند صادرات محقق خواهد شد .
 

لینک کوتاه
تسهیل صادرات

اخبار مرتبط

نظرات شما