بازار بورس در سومین روز هفته همانند هفت روز کاری قبل منفی شد اما در دقایق پایانی، سهام بزرگ از منفی به مثبت شیفت کردند؛ با این حال شاخص کل با کاهش 7767 واحد به رقم دو میلیون و 93 هزار واحد رسید.

به گزارش نسیم اقتصاد، بازار بورس در شانزدهمین روز از اولین ماه پاییز کاهش داشت. در حالی که از 26 شهریورماه تا سوم مهرماه غالبا صعودی بود. امروز تعداد سهام مثبت بورس 52 عدد و سهام منفی 233 عدد بود. اما مقایسه بازار با روز گذشته نشان می‌دهد که فشار فروش به طور محسوسی کاهش یافته و به کمتر از یک سوم روزهای قبل رسیده است. تعداد معاملات نیز نسبت به دیروز 4.3 برابر شد.

روز یکشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 7767 واحد افت کرد و در عدد دو میلیون و 93 هزار و 991 واحد ایستاد. امروز بازار 0.37 درصد کاهش داشت.

شاخص هم‌وزن نیز با افت 1631 واحد به رقم 697 هزار و 23 واحد رسید.

امروز حدود 207 هزار فقره معامله به ارزش 4124 میلیارد تومان در بازار سهام انجام شد.

فارس، فولاد و فملی به ترتیب از نمادهای تاثیرگذار بر شاخص بورس بودند که همگی قرمز شدند. از نمادهای پرتراکنش نیز می‌توان به فولاد، پارسیان و فباهنر اشاره کرد. نکته قابل توجه حرکت تدریجی سهام بزرگ از منفی به مثبت بود.

روز شانزدهم مهر 1403 شاخص فرابورس ایران نیز 56 واحد کاهش داشت و به 22 هزار و 15 واحد رسید.

تعداد معاملات امروز فرابورس 105 هزار فقره و ارزش آن 2502 میلیارد تومان بود.

کگهر، فصبا و وسپهر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند. فزر، فصبا و غویتا هم از نمادهای پرتراکنش بودند.

به نظر می‌رسد در روزهای اخیر ریسک‌های سیستماتیک و متغیرهای سیاسی، اثر کاهشی بر بازار سهام داشته و منجر به فشار فروش شده است. روز 10 مهر 1403 ایران در پاسخ به شرارت‌های اخیر رژیم صهیونیستی از جمله ترور اسماعیل هنیه در خاک کشور و به شهادت رساندن سردار مقاومت، سید حسن نصرالله و عباس نیلفروشان، تل‌آویو را هدف 200 موشک بالستیک قرار داد و ضربات مهلکی به اسرائیل وارد کرد.

از ابتدای هفته گذشته و به دنبال شهادت سید حسن نصرالله نیز سازمان بورس دامنه نوسان را از سه درصد به مثبت و منفی یک درصد کاهش داد.

طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار و پیرو برگزاری جلسه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ساعات ابتدایی صبح شنبه (هفتم مهرماه 1403)، مقرر شد؛ براساس بند 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار، با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان همه نمادهای سهام و حق تقدم سهام و صندوق‌های سهامی و مختلط قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس به مثبت و منفی یک درصد محدود شود.

لینک کوتاه
بورس رشد شاخص کل بازار بورس

اخبار مرتبط

نظرات شما