به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن ضمن اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی توانستیم در دو سال اخیر تخم مرغ ایرانی را به 10 کشور صادر کنیم اظهار امیدواری کرد که امسال میزان صادرات تخم‌مرغ نسبت به سال گذشته 3 تا 5 درصد افزایش یابد.

به گزارش نسیم اقتصاد، مرادی - مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم گذار میهن - گفت: در حال حاضر سه کشور در حوزه خلیج فارس، عراق، افغانستان، دو کشور در حوزه آسیای میانه و قفقاز (CIS) و دو کشور در آفریقا خریدار تخم مرغ ایرانی هستند. به زودی کشور عمان به کشورهای صادراتی تخم مرغ اضافه می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: امیدواریم امسال تولید تخم مرغ در کشورمان به یک میلیون و 400 هزار تن برسد. از این میزان یک میلیون و 200 هزار تن مصرف داخلی بوده و 200 هزار تن را می‌توانیم صادر کنیم. تخم مرغ صادراتی متناسب با کشورهای هدف تولید می‌شود. ما غیر از صادرات خود تخم مرغ، تخم مرغ نطفه دار، جوجه یکروزه، پولت تخم گذار (مرحله اول پرورش مرغ‌های تخم گذار که تولیدشان برای مصرف انسانی مدنظر گرفته می‌شود و طول این دوره از یک روزگی تا قبل از بلوغ است) را هم به کشورهای هدف صادر می‌کنیم.
 
مرادی خاطر نشان کرد: در سنوات قبل از سال 1400 صادرات تخم مرغ به شکل محدود و مقطعی انجام می‌شد، اما از سال 1400 با آسیب شناسی، برنامه ریزی و کمک دولت توانستیم از سال 1400 صادرات مستمری داشته باشیم.
 
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم گذار میهن با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده برای صادرات تخم مرغ، گفت: طبق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه سه شاخص افزایش جمعیت، سرانه مصرف و موضوع بازارهای هدف صادراتی مورد تاکید قرار گرفته بود. اتحادیه مرغداران تخم گذار این سه شاخص را در دستور کار قرار داد و بر اساس این سه شاخص شروع به برنامه ریزی کرد.
 
مرادی در ادامه بیان کرد: اولا با حمایت دولت در تامین نهاده‌ها و سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان توانستیم تولید را بر اساس مصرف داخل افزایش داده و از تولید 920 هزار تن تخم مرغ در سال  1399 به یک میلیون و 300 هزارتن تخم مرغ در سال گذشته برسیم، یعنی افزایش 400 هزار تنی در تولید.
 
بنا بر اعلام صداوسیما وی درباره برنامه‌ریزی برای افزایش سرانه مصرف تخم مرغ در کشور هم گفت: بر اساس فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی که درباره معرفی تخم مرغ انجام شد سرانه مصرف این محصول نیز از حدود 11.5 کیلوگرم در سال 1399 به 14.5 کیلوگرم در سال 1402 افزایش یافت. با افزایش دو شاخص تولید و سرانه مصرف به سمت شاخص سوم یعنی توسعه بازارهای صادراتی حرکت کردیم.
 
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم گذار میهن در ادامه بیان کرد: برای شاخص سوم، یعنی توسعه بازارهای صادراتی، هم با کمک دولت توانستیم صادرات را از پیله وری خارج کرده و به سمت قراردهای تضمینی ببریم و خیال خریدار خارجی را در جهت مستمر بودن و کیفیت آسوده کردیم.
 
 

لینک کوتاه
صادرات تخم‌مرغ تنظیم بازار داخل